Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Gegevens/Informatie/Kennis
10 tips voor een gouden start Groeitips
STRATEGISCHE PLANNING
Van, voor én door het onderwijs.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Bedrijfspresentatie Promavise
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Leidinggeven H9 Opleidingsplan Logistiek supervisor.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Vernieuwing in het VMBO
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Een product of dienst verkopen
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Uw bedrijf en de groei.
Examen SPL kerntaak 3 CM JAM
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Internationale handel
Examen SPL kerntaak 3 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 2 VM en AMI
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
GLASTUINBOUW IN BEELD Hier volgen enkele algemene sheets + film met de ambities en cijfers van de glastuinbouw om het kader te schetsen.
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Transcript van de presentatie:

Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing

Tijdens examenproject Examenproject: vaardigheden laten zien! Kerntaak: Onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid. Werkprocessen Verzamelt klant-, product- en marktinformatie. Doet voorstellen voor verkoopbeleid, marketingbeleid, en/of marktbewerking. Branche : Bedrijf Akoks. Handelsbedrijf in fietsen (diverse merken), kleding en bijbehorende accessoires. Overweging om bromfietsen te gaan verkopen. Jouw functie: Medewerker Sales en Marketing (CM/JAM) Opdrachten die je moet kunnen uitvoeren: * Marktverkenning uitvoeren; doelgroepen analyseren. * Een enquête kunnen opstellen en verwerken. * Een notitie kunnen schrijven over de markt (marktverkenning) met bronvermelding. * SWOT analyse kunnen maken. * Conclusies trekken en deze vertalen naar verkoopkansen en -bedreigingen. * Een marktbewerkingsplan/ verkoopactie uitwerken. SMART. * Een presentatie over een actie voorbereiden en uitvoeren.

Randvoorwaarden Randvoorwaarden Account hebben aangemaakt bij SPL. Gebruik hetzelfde wachtwoord als voor je schoolmail! Printtegoed vooraf regelen!!! Op alle producten moet je naam en klas staan in de voetnoot. Geen telefoons/horloges! Op tijd! 9:00 starten na 9:10 geen deelname meer! Houd je aan de inlevertijd. Geen andere websites dan aangegeven. Altijd bij de uitwerking oorspronkelijke bron vermelden

https://www.stichtingpraktijkleren.nl/akoks/

https://www. stichtingpraktijkleren https://www.stichtingpraktijkleren.nl/akoks/intranet/commercieel-medewerker/

Commercieel medewerker info

Accountmanager info

Documenten

Vooronderzoek (situatieanalyse) Cijfers bedrijf en branche https://www.stichtingpraktijkleren.nl/akoks/intranet/commercieel-medewerker/marktinformatie/ Ga dit bestuderen!

Vervolg cijfers branche en info

Input voor interne analyse op site Over het bedrijf Akoks

Input voor interne analyse op site Klantprofielen. Een persona omschrijft de gemiddelde klant in die doelgroep.

Input voor interne analyse op site

Input voor interne analyse op site

Onder de link zit de site die geraadpleegd kan worden Overige bronnen Onder de link zit de site die geraadpleegd kan worden

Over omzet en winst doen wij geen uitspraken. https://www.stichtingpraktijkleren.nl/akoks/over-akoks/facts-en-figures/ Geschiedenis AKoks is een familiebedrijf. Het bedrijf is opgericht in 1921 in Niedorp door de grootouders van Alex Koks. Er zijn in totaal 30 medewerkers in dienst bij AKoks. Strategie In de toekomst wil AKoks de vestigingen uitbreiden naar België. Daarnaast wil AKoks de focus leggen op de verdere groei en ontwikkeling van de webshop. AKoks streeft naar het steeds verder vergroten van het aanbod in elektrische fietsen en accessoires. AKoks wil een voorloper zijn op het gebied van social media en nieuwe techniek. AKoks heeft een tweetal verkoopacties met bijbehorende campagnes die jaarlijks terugkeren: ‘de AKoks fietsdag’ en ‘TWEE voor de prijs van EEN’. AKoks streeft ernaar, dat deze acties in heel Nederland en België bekendheid krijgen. Verkooppunten Wij hebben vijf verkooppunten verspreid over heel Nederland. Er is dus altijd een bij u in de buurt. U kunt hier een fiets uitzoeken of een in de webshop bestelde fiets afhalen. Het distributiecentrum van AKoks is in Niedorp. Omzet en winst Over omzet en winst doen wij geen uitspraken.

5 verkooppunten geografisch

Site bevat webshop met productinfo.

Onderzoek de bronnen Voor het externe onderzoek is het van belang vooraf onderzoek te doen. Op de examendag zelf heb je te weinig tijd om alle bronnen door te nemen. Vandaar is het van belang al bronnenonderzoek te doen, zodat je weet welke informatie er gegeven is in je examen. Deze informatie kun je vinden op: https://igh-florijn.learningmatters.nl/leerjaar-1/marketing/periode-4/kerntaak-1-praktijkexamen 10-1-2019

Conclusie Tref voorbereiding voor je examen (zie randvoorwaarden sheet 3!) Verdiep je in Akoks, onderzoek de site en bronnen en maak bijvoorbeeld al een situatieanalyse om de informatie te oefenen en tot je te kunnen nemen. Voer het bronnenonderzoek uit vooraf! Verdiep je in de kennis die je moet hebben (zie sheet 1 en 2) Verdiep je in overige vaardigheden die je moet beheersen in Office: Voettekst Voetnoot (hoe werken bronvermeldingen = kritisch punt!) Tabellen, schema’s en grafieken maken Notitie schrijven 10-1-2019