Toetsen in nieuwe scheikunde 31 oktober 2007 Toetsen in nieuwe scheikunde Doorlopende ontwikkeling Instituut voor Didactiek en Onderwijsontwikkeling / Jan Apotheker/ Harrie Jorna
Wat gaan we toetsen Opeenvolgende curricula: Ideëel Formeel 31 oktober 2007 Wat gaan we toetsen Opeenvolgende curricula: Ideëel Formeel Geïnterpreteerd Operationeel Ervaren
CSE Formeel curriculum uitgangspunt 31 oktober 2007 CSE Formeel curriculum uitgangspunt relatie ervaren curriculum formeel curriculum
School examen/ toetsen 31 oktober 2007 School examen/ toetsen Geïnterpreteerd curriculum uitgangspunt Relatie met ervaren curriculum
31 oktober 2007 Toetsen Toetsen is het systematisch verzamelen van informatie over iemands kennis, vaardigheden, inzicht en/of attitude, competentieniveau en het geven van een oordeel daarover
Aspecten Validiteit/ betrouwbaarheid Onderwerp bepalen Kennis 31 oktober 2007 Aspecten Validiteit/ betrouwbaarheid Onderwerp bepalen Kennis Vaardigheden competenties Toetsvorm bepalen Evaluatie van toets
Voorbeelden van toetsen 31 oktober 2007 Voorbeelden van toetsen Klapper met toetsen voor SE Vaardigheden en kennis Voorbeeld Harrie Jorna Eerste HAVO examen
Leerdoelen Vaardigheden: Communicatie Chemische methoden 31 oktober 2007 Leerdoelen Vaardigheden: Communicatie Chemische methoden Verwerven van kennis Gebruik kennis voor oordelen Concepten Syllabus
Voorbeeld parfum Vaardigheden: 31 oktober 2007 Voorbeeld parfum Vaardigheden: Lezen artikel en vertalen in voorschrift practicum Samenwerken Stoomdestillatie Aantonen alcohol Aantonen dubbele binding
Voorbeeld parfum Concepten: Naamgeving Structuurformules 31 oktober 2007 Voorbeeld parfum Concepten: Naamgeving Structuurformules Aantonen dubbele binding Aantonen alcohol Esters (inclusief vorming)
Maak hier een opgave bij 31 oktober 2007 Maak hier een opgave bij Uitgangspunt: Samenhangend probleem in nieuwe context Centrale vraag/ probleem Op te lossen met deelvragen
31 oktober 2007 Discussie
Bedankt voor uw aandacht 31 oktober 2007 Bedankt voor uw aandacht