Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Weesmeisje op het Kerkhof Eugéne Delacroix
Advertisements

Beeldaspecten.
Beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007.
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
brugklas ruimte en perspectief
Beeldende aspecten Vorm
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Evenwijdige lichtbundel
Ruimte & ruimtesuggestie
Licht en schaduw Begrippen klas 1 t/m 3.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Opdrachten Landschap Macro-opnamen Stilleven. Landschap Welke zijn interessante elementen Wat wil je accentueren Bestudeer het licht over een ganse.
Beeldaspect RUIMTE René Akkerman start.
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
beeldaspect licht - toon
De lens: Bekijk het vooral positief
Kijk, dit is glaucoom.
R U I M T E I N 2D immersive space 1.
Ruimte Opdracht 4.
Compositie Opdracht 3.
11 november les 5 Scherptediepte Bespreken album foto 1 Standpunten + opdracht Bespreken albumfoto 2 afsluiten.
Variëren in standpunt Anita Riemersma 11 november 2010.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
F O T O – O P D R A C H T.
Met één verdwijnpunt Perspectieftekenen.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Hoe maak je een mooie foto?
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Projectie tekenen Dal\RvP 2015.
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Zonder licht, is het donker! Dat geldt ook voor schilderijen. Als er geen licht is, dan is het schilderij een zwart vlak! Op een schilderij hoeft een.
Vorm.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Kleur….
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Thema 1 Wie ben ik?.
SCHAAL in toepassingssituaties
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Licht en schaduw.
Kunstwerken.
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Practicum spiegeling. (speldenprik methode)
Op sneeuwklas in Zwitserland
Grote verhalen.
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina les 7
Michelle Langhout klas mm1a
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Voerman en Voerman & Co Een korte kennismaking
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
SCHAAL in toepassingssituaties
M1 2 Ruimtelijke situaties voorstellen in een vlak M A R T X I
Kunst kijken.
Muzische vorming.
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte

Tweedimensional Driedimensionaal 2D: Een platte vorm (alleen lengte en breedte) Je kunt bijv. denken aan tekeningen en schilderijen. 3D Een ruimtelijke vorm. Deze vorm heeft 3 maten (lengte, breedte en hoogte of breedte, hoogte en diepte) Tot driedimensionale vormen behoren bijv. de vrijstaande beelden en reliëfs.

Vraag! Een schilderij of tekening heeft twee dimensies: lengte en breedte. Hoe breng je op een plat vlak de suggestie van een derde dimensie aan? Hoe geef je de indruk dat je meters diep in een landschap of interieur in kan kijken? Hoe plaats je mensen en objecten in deze ruimte?

Ruimtesuggestie Je kan op verschillende manieren de platheid doorbreken en de indruk van diepte oproepen. Dit noem je ruimtesuggestie.

Groot-klein Wat verder weg is in de ruimte, oogt kleiner. Als een voorwerp kleiner geschilderd is dan het andere, dan leest dat als deze verder weg is.

Afsnijding Het kader overlapt de vormen. De beschouwer maakt de vormen in gedachten af.

Overlapping Als een voorwerp achter een ander voorwerp staat, verandert de vorm. Ondanks dat er een ‘hap’ uit is, maak je de vorm in je hoofd af en weet je dat ze achter elkaar staan (of over elkaar liggen). Objecten of mensen voor/achter elkaar geplaatst

Kleurperspectief Dit ontstaat wanneer warme kleuren op de voorgrond worden gebruikt en koude kleuren op de achtergrond. De koude kleuren lijken te wijken, terwijl warme kleuren naar voren lijken te komen.

Vervaging Op de voorgrond is alles gedetailleerd. De achtergrond is wazig.

Repoussoir Een repoussoir is een sterk afgesneden vorm op de voorgrond waar je langs of onder door kijkt naar de achtergrond. Het effect is dat de achtergrond verder weg lijkt: repoussoir betekent letterlijk ‘wegdrukken’. Vaak contrasteert de donkere vorm met de lichte, verre achtergrond.

Lijnperspectief Ruimtesuggestie volgens een wiskundige methode, met behulp van lijnen die naar vluchtpunten op de horizon lopen. Lijnen die in werkelijkheid evenwijdig aan elkaar lopen komen bij elkaar in één vluchtpunt. Zo lijkt een weg aan de horizon te verdwijnen in een punt;

Plasticiteit Door plasticiteit lijkt een voorwerp minder plat en je voelt de ruimtelijke vorm meer aan. Een platte cirkel verandert in een bol bij het aanbrengen van schaduwovergangen.

BLOW UP Letterlijk; opblazen. Een voorwerp sterk vergroot weergegeven.

Standpunt Het standpunt van waaruit jij schildert heeft een ander effect op het tafereel. Je kan een beeld vanuit de hoogte bekijken, op ooghoogte of laag bij de grond.

Laag standpunt of kikvorsperspectief: De kijker zit laag bij de grond en ziet daardoor een lage horizon en veel lucht. Hij kijkt tegen de voorwerpen op.

Hoog standpunt of vogelperspectief De kijker bevindt zich op een hoge plek (berg, flat, trapje) en ziet een hoge horizon en weinig lucht.

Kader: De begrenzing van het beeldvlak waarbinnen de voorstelling staat. (Omlijsting)

Popart 1955 tot 1970 Elementen uit het dagelijks leven van de consumptie maatschappij worden als thema gebruikt. Felle kleuren Decoratieve en egale vlakken Blow up: vergroting van het onderwerp Technieken: Airbrush ( verfspuit) en zeefdruk Onpersoonlijk en afstandelijk