De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina les 7

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina les 7"— Transcript van de presentatie:

1 Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina 39-44 les 7

2

3

4

5 Hemelglobe De hemelglobe op de bovenste plank is volmaakt weergegeven. De patronen op het gordijn op de achtergrond en op het tafelkleed zijn buitengewoon geloofwaardig zoals ze de plooien volgen.

6 De lengte- en breedtegraden op de aardglobe op de onderste plank volgen de kromming van de bol precies net als het woord “AFFRICA”. En de muziekpartituur op de gebogen pagina’s van het open boek is nauwgezet geschilderd. Aardglobe

7

8 Tekenapparaten

9

10

11

12

13 Perspectograaf

14

15

16 Pantograaf

17 Een pantograaf of tekenaap is hulpmiddel bij het maken van tekeningen
Een pantograaf of tekenaap is hulpmiddel bij het maken van tekeningen. Het is een verstelbaar parallellogram van hout, metaal of plastic. Een pantograaf wordt gebruikt om afbeeldingen, tekeningen en patronen vergroot of verkleind over te nemen. Dit gaat op de volgende manier: men volgt de omtrekken van de na te tekenen afbeelding met een stift. Aan het andere uiteinde van de pantograaf bevestigde potlood, tekent de figuur vergroot of verkleind na. Dit klinkt simpel, maar vergt toch de nodige oefening om tot een goed resultaten te komen.

18 Camera Obscura -01 Een camera obscura (Latijn voor donkere kamer) is een verduisterde ruimte waarbij in een van de wanden een klein gaatje is aangebracht, later ook wel een lens. Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand.

19 Camera Obscura -02 Net zoals bij afbeelding door een lens het geval is, wordt de buitenwereld op zijn kop afgebeeld. Als de achterwand van de camera obscura doorzichtig wordt gemaakt (bijvoorbeeld met matglas) is de afbeelding van buitenaf te zien.

20 Bewijzen-01 Toepassing van veel gecompliceerde patronen in kleding en tapijten 1514, Lucas Cranach de Oudere 1560, Moroni

21 Bewijzen-02 Complexe perspectivische tekeningen
Noten van muziek volgen perfect de bolling van het papier. Tekst op wereldbol loopt perfect rond over de globe. 1533, Holbein, detail ”De Ambassadeurs”

22 Bewijzen-03 Halo-effect: wazige vlekken rondom glimlichten Vermeer,
detail “Het melkmeisje”

23 Bewijzen-04 Scherpte – diepte:
De voorste mand is veel scherper getekend dan het achterste koperen mandje. Er is sprake van scherpte-diepte. Vermeer, detail “Het melkmeisje”

24 Bewijzen-05 Verschuivingen perspectief lijnen door het verplaatsen van de les om zo een scherper beeld te krijgen. 1533, Holbein, detail ”De Ambassadeurs”

25

26

27

28

29

30

31

32 Bewijzen-06 Collage techniek

33

34 Vluchtpunt ligt op minder belangrijk deel van de afbeelding.
Bewijzen-07 Vluchtpunt ligt op minder belangrijk deel van de afbeelding. Vermeer

35 Bewijzen-08 Contouren

36

37 Bewijzen-09 Sterke lichtbron

38 Vermeer en de Camera Obscura
KKK2 pagina 42: “… Maar vermeer nam het beeld van de camera obscura nooit klakkeloos over zoals blijkt uit het feit dat hij steeds effecten als lichtval en proporties naar believen aanpaste. Het apparaat diende hem in het verkrijgen van licht0 en kleureffecten – als aanvulling op de wetenschap van het perspectief – en hielp hem een eigen stijl te ontwikkelen…”

39

40 Het onderzoek van Philip Steadman

41

42 KKK2 pagina 43: “…Van Vermeer zijn geen voorstudies of schetsen bekend. Bovendien vertonen de door hem afgebeelde figuren en objecten geen omtreklijnen, ook niet op de onderschildering. Dit is voor Steadman het bewijs dat de schilder zich sterk bepaalde tot wat zijn oog op de cameraprojectie zag. Dat beeld vertaalde hij in zijn uitgewogen composities, zijn roerloze figuren en voorwerpen en de door het zonlicht bestreken kleurpartijen. Steadman ziet ook in het feit dat Vermeers verdwijnpunten zelden in een belangrijk of betekenisvol onderdeel van zijn schilderijen te vinden zijn, een bewijs voor de constructie van de geschilderde ruimte met behulp van de camera obscura, dus direct afgeleid van de werkelijkheid…”

43

44


Download ppt "Kunst, Kennis, Kunde 2 hoofdstuk 2 pagina les 7"

Verwante presentaties


Ads door Google