De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op sneeuwklas in Zwitserland

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op sneeuwklas in Zwitserland"— Transcript van de presentatie:

1 Op sneeuwklas in Zwitserland

2 Hoog, hoger, hoogst.

3 Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia
Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen

4 Keuzemogelijkheid Wil je nog graag even de informatie doornemen ?
Klik op onderstaande knop Maak je graag onmiddellijk de oefeningen ? Klik op onderstaande knop

5 Boetseer een sneeuwberg.
Verbind met touwtjes een aantal punten die op dezelfde hoogte liggen. Dit is de “hoogtelijnen” aanbrengen. Laat de sneeuwberg smelten. Zie je al de hoogtelijnen in eenzelfde plat vlak liggen ? Op die manier de hoogte van een berg, een landschap voorstellen op een kaart, is de kaart van het reliëf of de TOPOGRAFISCHE kaart opstellen.

6 Opdrachten a) Breng de punten van de berghelling over op de topografische kaart. b) Op welke hoogte ligt de bergtop ? 1 400 m c) Noteer de hoogte van punt C : m H : m I : m F : m

7 Hoogtelijnen vertellen je ook iets over de helling.
Waar ze dicht bij elkaar liggen is de helling steil. Zijn de hoogtelijnen ver uit elkaar getekend dan wijst dat op een minder steile helling.

8 Nog even aan de slag ! Teken de berg.
H G F E D C A B

9 Opdrachten a) Breng de punten van de berghelling over op de topografische kaart. b) Op welke hoogte ligt de bergtop ? 1 400 m c) Noteer de hoogte van punt C : m H : m I : m F : m

10 Hoogtelijnen vertellen je ook iets over de helling.
Waar ze dicht bij elkaar liggen is de helling steil. Zijn de hoogtelijnen ver uit elkaar getekend dan wijst dat op een minder steile helling.

11 Nog even aan de slag ! Teken de berg.
H G F E D C A B

12 Hoog, hoger, hoogst.

13 Boetseer een sneeuwberg.
Verbind met touwtjes een aantal punten die op dezelfde hoogte liggen. Dit is de “hoogtelijnen” aanbrengen. Laat de sneeuwberg smelten. Zie je al de hoogtelijnen in eenzelfde plat vlak liggen ? Op die manier de hoogte van een berg, een landschap voorstellen op een kaart, is de kaart van het reliëf of de TOPOGRAFISCHE kaart opstellen.

14 Klik op de juiste hoogte.
b) Op welke hoogte ligt de bergtop ? ______________________ 1 000 m 1 100 m 1 200 m 1 300 m 1 400 m > m

15 Klik op de juiste hoogte.
c) Noteer de hoogte van punt C : _______________ 1 000 m 1 100 m 1 200 m 1 300 m 1 400 m > m

16 Klik op de juiste hoogte.
c) Noteer de hoogte van punt H : ________________ 1 000 m 1 100 m 1 200 m 1 300 m 1 400 m > m

17 Klik op de juiste hoogte.
c) Noteer de hoogte van punt I : ________________ 1 000 m 1 100 m 1 200 m 1 300 m 1 400 m > m

18 Klik op de juiste hoogte.
c) Noteer de hoogte van punt F : _________________ 1 000 m 1 100 m 1 200 m 1 300 m 1 400 m > m

19 Hoogtelijnen vertellen je ook iets over de helling.
Klik op het juiste antwoord. Waar ze dicht bij elkaar liggen is de helling _____________________. steil minder steil

20 Hoogtelijnen vertellen je ook iets over de helling.
Klik op het juiste antwoord. Zijn de hoogtelijnen ver uit elkaar getekend dan wijst dat op een _____________________helling. steile minder steile

21 Kijk op de volgende dia’s goed hoe de berg stap voor stap getekend wordt.

22 A B

23 D C A B

24 F E D C A B

25 H G F E D C A B

26 H G F E D C A B

27 Super !


Download ppt "Op sneeuwklas in Zwitserland"

Verwante presentaties


Ads door Google