Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Denkgroep Hulp bij Elektrogevoeligheid Klankbordgroep 15 maart 2012
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
De kern van het arrangeren
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Jongeren met een beperking
Zorgen in de basisschool
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Kansen voor transformatie
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Methodiek: Plancyclus
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Divisie Kind & Jeugd Amerpoort Werkgebied: provincies Utrecht, Flevoland en in ‘t Gooi.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Gespecialiseerde sportondersteuning voor mensen met een beperking.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Passend onderwijs.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
Doelen behalen met activiteiten
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Doelen behalen met activiteiten
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Kato bruyneels, Lore Driessens
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Uitkomsten enquête CultuurSchakel en Holland Dance Festival
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad Ben Sajet Werkplaats Vraagstuk In Ontario gaan kinderen met een lichte verstandelijke beperking niet naar speciaal onderwijs maar worden betrokken in het reguliere onderwijs. Kinderen zonder beperking leren hierdoor omgaan met een divers spectrum aan gedragingen. De extra aandacht en begeleiding die dit vergt wordt doorgaans opgevangen door meer capaciteit. De casus roept op of deze groep na de schoolperiode ook goed wordt opgevangen en begeleid waar nodig? Daarnaast is het de vraag in hoeverre inclusie en begeleiding op jonge leeftijd bijdraagt aan het verminderen van problemen op latere leeftijd. Voorafgaand aan die vraag is het ook belangrijk te weten wat de impact van begeleiding is? Is preventie bijvoorbeeld mogelijk? En is inclusie in een vroeg stadium goed voor de doelgroep of heeft het vooral een positieve uitwerking op de beeldvorming van omstanders die in aanraking komen met de doelgroep? Beleidsmatig zou de vraag kunnen worden gesteld of het investeren in inclusie op jonge leeftijd een positieve uitwerking heeft bij het voorkomen van behandeling en forensische zorg op latere leeftijd? Onder het programma ‘meer op eigen benen in een etnisch diverse stad’ organiseerde Ben Sajet op 12 december 2017 een werkplaats. Isolde Woittiez deelde haar onderzoeksbevindingen over internationaal beleid en de praktijk rondom jonge mensen met een licht verstandelijke beperking. Wat kunnen wij van de praktijk en het beleid in andere landen leren? In een groep van 5 experts uit de praktijk en de wetenschap is/zijn er kennis en ervaringen uitgewisseld. Doel van het onderzoek Het onderzoek richtte zich op Nederland, Ontario en Engeland. Nagegaan is welke ontwikkelingen de vraag naar zorg voor mensen met een verstandelijke beperking in deze landen heeft doorgemaakt En welke mogelijke verklaringen daarvoor te geven zijn. Daarbij wordt extra aandacht gegeven aan de toegang tot zorg en ondersteuning door mensen met een IQ tussen 70 en 85

Gespreksverslag Eén van de deelnemers gaf aan dat zij tijdens haar werk wel eens worstelt met cliënten die eigenlijk extra begeleiding nodig zouden hebben, maar vanwege de vrijblijvende aard van de behandeling, gemaakte afspraken niet nakomen of uitstellen. Een andere deelnemer gaf aan dat dit kan komen door overschatting van de eigen mogelijkheden en onderschatting van de problemen die spelen. Behandeling blijkt ook wel eens succesvol te zijn geweest bij uithuisplaatsingen. Daarnaast blijken niet vrijblijvende behandelingen (zoals) ‘onder curatele staan’ ook behulpzaam. Toch blijkt dat het niet makkelijk is om op alle vlakken ‘door te dringen’. Bijvoorbeeld ‘Geld’ blijkt voor professionals een moeilijk onderwerp om te bespreken. “Weerstand bij het bieden van hulp kan ook ten koste gaan van het vertrouwen.” Uithuisplaatsingen, criminaliteit en verslaving zouden wellicht met begeleiding makkelijker kunnen worden voorkomen. Als één van de laatste noten voegde een deelnemer toe dat de “complexiteit van het zorgsysteem ook kan bijdragen aan de problematiek van LVB’ers.” Bijvoorbeeld het vinden van een huis en het regelen van alle zaken rondom het wonen en leven. Er zou dus niet alleen gekeken moeten worden naar de maatschappelijke baten van de ondersteuning maar ook naar de complexiteit van het systeem. Veroorzaakt de complexiteit van het systeem niet een aanzienlijk deel van de problemen (bijvoorbeeld schulden)? Als bepaalde vragen beantwoord zouden worden zou het veel makkelijker zijn om de hulpverlening te verbeteren. Behandeling blijkt een moeilijk traject. “…soms moet je veel investeren en duurt het lang, soms lijkt het alsof er niks gebeurt… kleine stapjes… soms komen er weer andere problemen om de hoek kijken die dan prioriteit hebben… de voortgang is heel lastig te meten…” Begeleider over het behandelen van mensen met een licht verstandelijke beperking Ben Sajet Werkplaats 12 december 2017. Voor meer informatie over het programma bezoek: www.bensajetcentrum.nl