Marketing 2017 2018 Week 3 les 2
Marketing 2017 2018
Toelichting link vakken MAN & MKT bij onderwerp Omgevingsfactoren Marketing 2017 2018 Waar zijn we? Toelichting link vakken MAN & MKT bij onderwerp Omgevingsfactoren Omgevingsfactoren Vragen?
Keuze & beschrijving van jullie bedrijf Marketing 2017 2018 1. Waar zijn we? Keuze & beschrijving van jullie bedrijf 2. Beschrijving sterktes & zwaktes (*) 3. Beschrijving doelgroep ================================= nu 4. Omgevingsfactoren (*) denk aan toelichting/argumenten Vb. “goede locatie” alleen is niet genoeg
Jullie gekozen bedrijf Marketing 2017 2018 2. Toelichting link vakken MKT & MAN bij onderwerp Omgevingsfactoren Marketing Management Omgevingsfactoren bekijken vanuit: Positie bedrijf/LG algemeen Jullie gekozen bedrijf
Marketing 2017 2018 Gebruik deze instructieles bij Marketing over Omgevingsfactoren als voorbeeld om stof bij vak Management eerder & beter te snappen! Andersom Gebruik stof uit MPO1 (blz. 51, 54 & 55) voor jullie SWOT-analyse bij onderdeel Omgevingsfactoren
3. Omgevingsfactoren EXTERNE factoren (niet/nauwelijks te beïnvloeden) Marketing 2017 2018 3. Omgevingsfactoren EXTERNE factoren (niet/nauwelijks te beïnvloeden) Publieksgroepen (nauwelijks) Marktgroepen (een beetje) Omgevingsfactoren (niet)
E cologische (klimatologische/geografische) P olitieke (juridische) Marketing 2017 2018 Omgevingsfactoren: “factoren die een organisatie beïnvloeden maar zelf niet beïnvloed kunnen worden” D emografische E conomische S ociaal-culturele T echnologische E cologische (klimatologische/geografische) P olitieke (juridische) FACTOREN
Inkomen, economisch klimaat, werkloosheid S ociaal-culturele Marketing 2017 2018 De omgevingsfactoren (“DESTEP’-analyse) D emografische Leeftijd, man/vrouw, aantal inwoners marktgebied, religie E conomische Inkomen, economisch klimaat, werkloosheid S ociaal-culturele normen & waarden, trends & hypes, religie
E cologische (klimatologische/geografische) Marketing 2017 2018 De omgevingsfactoren (“DESTEP’-analyse) T echnologische Afhankelijkheid van technologie Beschikbare technologie & trends E cologische (klimatologische/geografische) Milieu, klimaat, beschikbaarheid grondstoffen, trends, locatie P olitieke (juridichse) Wetgeving (lokaal, regionaal, nationaal), subsidies
Mercure Hotel Martiniplaza FC Groningen Marketing 2017 2018 D emografische E conomische S ociaal-culturele T echnologische E cologische (klimatologische/geografische) P olitieke (juridische) Mercure Hotel Martiniplaza FC Groningen
Go to www.menti.com and use the code 83 92 08 Marketing 2017 2018 Go to www.menti.com and use the code 83 92 08
Marketing 2017 2018 Bedenk met je groep een externe omgevingsfactor die, volgens jullie, belangrijk is voor jullie (gekozen) bedrijf + motiveer waarom!
Stap 1: Research / zoeken /filteren Marketing 2017 2018 Stap 1: Research / zoeken /filteren Stap 2: Is deze informatie bruikbaar ? Stap 3: Zo ja, gebruiken & toelichten waarom!
met ‘slimme zoektermen’ Marketing 2017 2018 Voor een bedrijf hoeven niet altijd alle omgevingsfactoren even actueel te zijn. Ook kunnen ze per bedrijf (zeer) verschillend zijn. met ‘slimme zoektermen’ ‘Handige websites & artikelen’
Marketing 2017 2018 3. Vragen