Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Kinderen en hun sociale talenten
Voorlichtingsavond groep 3
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
De gezonde school en genotmiddelen
Kinderen en hun sociale talenten
Autismespectrumstoornis
PLUSKLAS.
PAD Mindfulness en Yoga
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Kanjertraining..
Training digitale didactiek
vanuit een herstelgerichte visie!
OGW op de Firtel.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Welkom op onze ouderochtend
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Welkom op onze thema-avond
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Praktijk Opleiders Cursus
Ethiek in de branche social work
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Samenwerken en communicatie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Onze school is een KiVa-school!.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Sociale vaardigheidstraining voor kinderen van 5 t/m 12 jaar Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Doel van de training Het verwerven van kennis over sociale vaardigheden om beter te kunnen handelen in complexe sociale situaties. Het kind competenter maken in de sociale omgang met leeftijdsgenootjes. Minder spanning ervaren en minder faalangstig zijn in sociale situaties. Het kind stimuleren om geleerde vaardigheden in dagelijks leven toe te passen. Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Methode van Goldstein De methode bestaat uit vier stappen: Modeling, voordoen van sociaal vaardig gedrag Gedragsoefening, het inoefenen van het sociaal vaardig gedrag Bekrachtiging, belonen van getoond sociaal vaardig gedrag Transfer training, toepassen van het geleerde in het dagelijks leven. Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Hoofdbestanddelen Stilstaan bij sociale cognities(o.a. stilstaan bij de gedachten en gevoelens van anderen) Oefenen van sociale vaardigheden. Gedragsrepertoire uitbreiden Drie manieren van reageren: - Rustige Rik - Teruggetrokken Til - Vechtende Ferrie Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Gebruikte technieken Rollenspellen Fysieke oefeningen Modeling Video-opnamen Transfer naar dagelijkse situatie d.m.v. thuisopdrachten en klassenlessen. ‘Real-life’-opdrachten Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om 11 Vaardigheden Kennismaken.Hoe praat je met elkaar. Vragen stellen, het antwoord is nee. Je mag ook ‘nee’ zeggen. Samen spelen is geven en nemen. Samenspelen zonder regels gaat mis. Hoe vraag ik of ik mee mag spelen? Wat doe ik als ik niet mee mag spelen. 6. Ik voel me…. 7. Complimenten geven en krijgen. 8. Sorry zeggen. 9 en 10. Omgaan met pestgedrag. 11. Omgaan met kritiek. Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Opzet training 12 trainingsbijeenkomsten. Sovamap voor de kinderen met daarin posters met het doelgedrag per vaardigheid en brieven. Lessen voor in de klas bij iedere vaardigheid. Brieven voor ouders en leerkrachten met daarin opdrachten voor thuis. 2 Bijeenkomsten voor ouders en leerkrachten. Evaluatiegesprek met ouders, leerkracht (en kind) Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om

Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om Transfer Voor toepassen van de vaardigheden in de dagelijkse situatie is nodig: Doen van thuisopdrachten. Geven van klassenlessen. Hele jaar door positieve feedback blijven geven. Herhaaldelijk blijven oefenen. Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om