De Methodische Aanpak Schoolverzuim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
MBO passend onderwijs
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
De Regionale Educatieve Agenda
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
De kern van het arrangeren
Indeling workshop – 12.10: Kennismaking
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
‘Ouders als behandelaars’
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Samen werken aan ziekteverzuimbegeleiding
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De weg van de leerling met specifieke
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Bekostiging residentiële leerlingen
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Pascal van Schajik.  Uitleg  Filmpje  Casus  Bespreken  vragen.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Presentatie startbijeenkomst
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
Welkom Kennismaking 3 mavo. Spoorboekje Even voorstellen De mavo nu en in de toekomst Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Welkom Kennismaking 3 mavo. Spoorboekje Even voorstellen De mavo nu en in de toekomst Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Thema 3 Leerplicht als samenwerkingspartner
Informatieavond 3e klas
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Kinderen beschermen we samen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Voorlichting leerplicht
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
“Dilemma’s bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

De Methodische Aanpak Schoolverzuim Zo handelen we bij schoolverzuim De ketenpartners in gesprek

Programma kennismaking MAS scholen Inleiding (15 min) - Doel workshop, voorstellen - MAS in het kort Aan het werk (50 min) - Casus in groepjes: Wat kun jij doen/wat verwacht je van ketenpartners? Wat kun je preventief als school doen? - In gesprek met ketenpartners over hun rol Afsluiting (10 min) - Klopt het beeld dat je hebt van rol ketenpartners? - Inventariseren opbrengst

Begripsbepaling vooraf Wat is ongeoorloofd verzuim? Absoluut Relatief: luxe overig Vandaag hebben we het over overig, signaal verzuim! Wie is aansprakelijk? Ouders/(feitelijk) verzorgers Vanaf 12 jaar leerling zelf

MAS in het kort: van SAS naar MAS Aanleiding: Procesevaluatie van de SAS Conclusie: Te strafrechtelijk Inzetten hulpverlening moet centrale route zijn Veel verschillen tussen lpa Veel verschillen in opmaken pv In SAS geen handreikingen voor: O’zoek oorzaak verzuim mogelijkheden hulpverlening afwegingskader om over te gaan tot pv

MAS in het kort: ontwikkeling en implementatie werksessies met klankbordgroep leerplichtambtenaren sessies begeleidingscommissie ketenpartners Implementatie verantwoordelijkheid ketenpartners organiseren regionaal overleg Ontwikkeling: klankbordgroep met lpa. Landelijke werkgroep met ketenpartners. Implementatie: ketenpartners verantwoordelijk voor implementatie in eigen organisatie. Daarnaast is het advies om regionale overleggen met ketenpartners te organiseren waarin de MAS en de wijze van samenwerking wordt besproken.

MAS in het kort: visie achter de MAS Terug-/toeleiding naar passend onderwijsprogramma Vroegtijdige zorginzet staat voorop Ketensamenwerking voor effectieve aanpak Maatwerk (licht waar mogelijk, zwaar waar nodig) Status ‘Pas toe of leg uit!’ School voert adequaat verzuimbeleid, gericht op preventie en toezicht, verzuim dat school-gerelateerd is wordt door school opgepakt samen met ouders. I: I: 1.Gemeente zorgt voor lpa, leerplichtregistratiesysteem en gemeentelijke jeugdhulp (bv sociaal wijkteam jeugd) dat achterliggende problematiek bv bij schoolverzuim onderzoekt en voorziet in hulpverlening. Civiel en strafrecht is ultimum remedium. 2.Interventie op gebied van zorg zo vroeg mogelijk en vrijwillig. Lpa werkt samen met ouders en lokale zorgstructuur (ZAT, MDO, soaciaal wijkteam). Daarnaast moeten afspraken worden gemaakt over samenwerking van alle betrokkenen met VT, de Gecertificeerde Instellingen ect. 3. Ketenpartners hebben, zowel regionaal als landelijk, een gedeelde visie op ketensamenwerking. Afspraken over inzet en termijnen vastleggen met elkaar. 4. Straf en of civiel alleen waar het noodzakelijk is. Maatwerk, want achterliggende problematiek is zeer divers.

Aan het werk: casus Jan Jan is 13 jaar. 1ste klas VMBO basis Woont samen met moeder, ouders gescheiden. Weinig contact vader Moeder werkt, is niet altijd thuis als J. naar school gaat Dit schooljaar 11 keer te laat, 44 uur ongeoorloofd afwezig, 139 uur ziekteverzuim Er is al 2 keer eerder een verzuimmelding geweest. Vorig jaar waarschuwingsbrief Januari dit jaar officiële waarschuwing leerplicht Gamet veel, weinig sociale contacten Wel wat vrienden in klas, niet gemotiveerd voor school Moeite met opstaan, moeder roept hem, geeft veel strijd J. wijst alle hulp af. Er zijn coaching gesprekken aangeboden op school. Wijst Jan ook af Verzuim lijkt af te nemen. Na 2 maanden opnieuw melding ongeoorloofd verzuim bij leerplicht. Prestaties Jan verslechteren Steeds vaker verbaal agressief gedrag, vechtpartijen. Thuis is sprake van geweld door J. naar moeder School geeft aan handelingsverlegen te zijn en wil verwijzing SO