De teamleider is een duizendpoot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
Module B: De ‘Whole School Approach’
Succesfactoren van teamcoaching
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
Management : situering en begrip
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
COMPETENTIEONTWIKKELING
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Organisatiestructuur en
PLATO™-Intensief- Leadership
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
AUTORITEIT&TEAM Macht en gezag Hantering van de autoriteitscrisis Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
MACHT, BELANGENCONFLICT, RELATIES, ONDERHANDELING Willem de Haas © Willem de Haas.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Doelen Soorten vormgeving.
Communicatie in organisaties
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Een theoretische verkenning
Samenwerken Werken in Teams.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het Rijk van Koning Klant
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Participerend Leiderschap
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
A+O project Co-creatie in de praktijk
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Ontwikkeling, wij als EBS
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Workshop – teamgroei begrijpen
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

De teamleider is een duizendpoot Inleiding cursus organisatiekunde leiderschap en Beleid © Willem de Haas www.dehaasgroepsdynamica.nl

Teamleider moet multifunctioneel zijn Organiseren of spontaan kijken wat er gebeurt Leiding geven, waaronder ook kunnen volgen, onnozel zijn Rechtlijnig zijn maar ook kunnen schakelen, loslaten Verbaliseren en non verbaal gedrag Emoties oproepen maar ook begrenzen Macht gebruiken en onmacht verdragen Aandacht voor de breedte en inzoomen op het individu Transparent zijn of juist je eigen mening voor je houden Uitgaan van kennis of durven varen op je intuitie Vader/moeder zijn of ‘peer’ www.dehaasgroepsdynamica.nl

De wet van de moeder organisatie Je team heeft functie in de moederorganisatie Altijd hierarchische gelaagdheid Altijd parallelprocessen Je autonomie als team is beperkt Houden aan de financiele en organisatorische grenzen www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl

Organisatieniveau’s en externe actoren Operationeel Tactisch Strategisch Institutioneel Richtlijnen herregistratie-eisen De moederorganisatie landelijke kwaliteitseisen Regionale afspraken/landelijke regels/politiek/ publieke opinie

Leiderschap De teamleider=leider, gaat voor, wijst de weg, neemt verantwoordelijkheid voor taak en resultaat En volgt (en stuurt) als het proces nuttig is Moet afwisselend leiding (strategisch/situatief) kunnen geven Organisatiekunde=taak op papier Beleid=taak in de uitvoering (met passie neerzetten) Je kunt het niet alleen; afhankelijk van je team www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl

De taakorganisatie Doelgroep Doelen verwoord in een meevoerende Missie Werkwijze: (theoretische) Visie, soort aanpak Vormgeving: ambulant, deeltijd of klinisch, welke therapieen Taak teamleden Evaluatie en meting resultaat www.dehaasgroepsdynamica.nl

Het belang van visie Visie is voertuig voor inhoudelijke professionele expertise De inhoudelijke teamleider brengt visie in Visie bewaakt Primaire proces De taakkant is de drager van die professionele visie Visie (taak)eerst op papier, en dan met passie in de uitvoering Visie geeft richting en structuur voor je team Visie beschermt tegen opdringerige managers www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl

Elkaar nodig hebben is de basis Voor het product van het team (taak en doel) moet samenwerking nodig zijn Het samenwerken/zijn wordt vervolgens vanzelf een behoefte Mensen kunnen niet anders dan hechting aangaan (relaties zijn oorzaak en gevolg van teamsamenwerking) www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl

Een team is altijd een groep Er ontstaan altijd spontane en onverwachte relationele processen, patronen en andere groepsdynamieken Verdragen, ruimte voor geven, gebruiken Teamleider kan profiteren van alle groepsdynamische technische vaardigheden (ook van psychotherapeutische vaardigheden) www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl

Personen zijn belangrijk Personen/karakters zijn belangrijk en bepalend in een team Nut voor team: het samenwerken kan niet zonder een taakverdeling Nut voor individu: wil zich laten gelden in een team In de teamrollen komen individu en team bij elkaar Rollen zijn belangrijk sturingsinstrument voor teamleider Mensen zijn kwetsbaar; individu in team is extra kwetsbaar Leiders zijn ook mensen dus ook kwetsbaar Leiders moeten veel kunnen verdragen maar niet alles Meesterlijk is ok, maar ‘good-enough’ is ook ok www.dehaasgroepsdynamica.nl www.dehaasgroepsdynamica.nl