en misschien wel van Europa.”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Innoveren richting duurzaamheid Peter Noordanus (voorzitter VROM-raad) Symposium, 12 juni 2002.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
In afgelopen decennia progressie geboekt in terugdringen gasgebruik gebouwde omgeving, vooral door isolatie, zuinige nieuwe woningen, hr ketels. Huidige.
Samen werken aan een gezonde regio!
Beter Benutten-aanpak
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
een nieuwe LEADER periode
Uitvoering van het Deltaprogramma (waterveiligheid)
Gelders Energie Akkoord
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Tafel dagbesteding gemeenten
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
16 oktober 2012 Raadsvergadering Gemeente Alblasserdam.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
Discussie en vragen CoE Neber Parkstad Limburg Energie Transitie Uitvoeringsprogramma PALET 3.0.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Revolverende fondsen voor de energietransitie; de Overijsselse aanpak
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Data Dashboard Theo Stevens Expeditiemiddag
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
HOE WORDT HET MEEST INNOVATIEVE ONDERWIJSPLATFORM VOOR DE CREATIEF ZAKELIJKE INDUSTRIE?
Ambtelijk Waterpanel Limburg
POV Systeemuitwerking Hoogwaterperspectief Overijsselse Vecht
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Spelregels Digitale stad
14 november 2017 ISPT Amersfoort
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Duurzame Leefomgeving binnen SmartwayZ
Energie voor Energiebesparing
Bouwstenen voor Sociaal
Conclusies evaluatie Regieraden
Meten voortgang circulaire economie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Doelstelling vanaf het begin
Verduurzamingsbeleid Tiwos
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
Een lerende en adaptieve organisatie
Afweegkaders in beleidspraktijk Bijdrage aan Leerplatform MIRT
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Jouw VvE slimmer Verenigingen van Eigenaars in Utrecht Ruim 6000 VvE’s
Transcript van de presentatie:

Lunchsessie adaptief programmeren Irene Cortenbach Wim Leendertse 27 november 2017

en misschien wel van Europa.” “SmartwayZ.NL gaat voor het vlotste, slimste en meest robuuste mobiliteitsnetwerk van Nederland, en misschien wel van Europa.”

Deelopgaven SmartwayZ.NL Overzichtskaart werkgebied en 8 deelopgaven

Governance structuur programma: programmaraad stuurt op samenhang, voortgang, leren van elkaar en doelbereik programmateam: publiek private partijen, ondersteunt en adviseert programmaraad

Doelen SmartwayZ.NL Aanleiding: versterken van de economie, internationale connectiviteit en een slimmer mobiliteitssysteem Doorstroming verbeteren Innovaties op gebied van mobiliteit stimuleren Goede procesvoering Monitoring en Evaluatie: inzicht in maatregelen

InnovA58 Opdracht aan RWS voor de planuitwerking InnovA58 (op basis VKA): het opleveren van een Tracébesluit voor A58 Eindhoven-Tilburg (2x3), het opleveren van een Tracébesluit voor A58 St. Annabosch-Galder (2x3) het opzetten van een Living Lab voor het testen van innovaties het zoveel mogelijk meenemen van innovaties in de planuitwerking de voorbereiding van de realisatie en beheer en onderhoud gericht op openstelling in 2023

Doelstellingen InnovA58 Besparing van 20% op Life Cycle Costs en ‘total costs of ownership’; Reductie van 30% in het gebruik van fossiele brandstoffen in de aanlegfase Volledig energie neutraal beheer en onderhoud (CO2 neutrale footprint) Circulair in aanvoer en afvoer van materiaalstromen in de realisatie-, beheer en onderhoudsfase Moderniseren van één verzorgingsplaats per rijrichting gericht op toekomstig gebruik (personen en vrachtvervoer) Creëren van condities voor de implementatie van grootschalige ‘real life’ experimenten met C-ITS en Smart Mobility

Uitgangspunten Samen: social design Duurzaam Learning by doing Smart mobility waar kan Adaptief programma 1 programmabudget

Type programma’s… Multi-project programma: Start met gedefinieerde projecten, waarbij via een gezamenlijke doelstelling gezocht wordt naar mogelijkheden voor synergie en leren. Doelprogramma: Programmadoelstelling van waaruit projecten worden gedefinieerd die bijdragen aan dat doel.

Adaptiviteit Uitgangspunt in programma Open vlak in KIM-rapport adaptief in deelopgaven adaptief in maatregelen

Bestuurlijke onzekerheden commitment aan de voorkant combi smart mobility en asfalt politiek

Financiële onzekerheden Eén programmabudget Maar niet alle deelopgaven financieel gedekt MIRT-spelregels belemmeren

Interactie tussen doelstellingen InnovA58 heeft specifieke projectdoelstellingen (beperkt Smart Mobility) SmartwayZ overall programmadoelstellingen (vooral gericht op Smart Mobility) Andere deelprojecten hebben minder concrete/geen doelstellingen Niet duidelijk welke bijdrage de respectievelijke projecten leveren aan totaal Ook niet duidelijk hoe doelstellingen concreet worden uitgewerkt in de projecten Smart Mobility effecten van maatregelen nog onzeker Wel al grote keuzevraagstukken (Smart Mobility versus fysieke uitbreiding) in programmaraad

InnovA58 Vooral innovatie en duurzaamheidsdoelstellingen Duurzaamheid beperkte aandacht in doelstellingen SmartwayZ Grote tijdsdruk, waardoor strakke projectmatige aanpak Koploper voor innovatie en duurzaamheid Smart Mobility is ‘extra’ (primair capaciteitsuitbreiding plus…)

Smart Mobility in InnovA58 (start 2018) Mobility Move (testomgeving) Spitsmijden plus (vooral i.v.m. omvangrijke bouwfaseringen) Afspraken bedrijfsleven over capaciteitsbenutting in de tijd naar analogie van de N279 Smart Road om weggebruiker te helpen naar gewenst gedrag (veel weefbewegingen gecombineerd met veel vrachtverkeer)

Kennis onzekerheden Effect smart mobility is veelal onbekend Wat betekent dit i.r.t. keuze deelopgaven smart vs. asfalt wanneer maak je keuze wegontwerpen ...

adaptieve M&E

Meerwaarde programma Van elkaar leren; 1 + 1 > 2 Juiste keuzes in netwerk i.p.v. per project Social design: gebruiker, inwoner, vervoerder centraal grote testomgeving op gehele netwerk etc. Geen enkele uitdaging is ons vreemd!

Een aantal conclusies Projecten zijn nodig om een programma concrete uitwerking te geven (doelgericht en efficiënt).. Een programma richt projecten naar een gemeenschappelijk doel Een programma kan werken als een ’firewall’ voor projecten…het beschermt tegen al te grote omgevingsdynamiek… Volledig adaptief programmeren is onmogelijk…een programma aanpak maakt wel ‘meer adaptief’ mogelijk… Daarnaast biedt een programma mogelijkheden voor synergie tussen projecten en leren van elkaar.

Stelling Adaptiviteit is een modewoord, omdat we geen raad weten met de huidige grote maatschappelijke dynamiek en onzekerheid… In een politieke en bestuurlijke context waarin ‘asfalt’ nog steeds de drager is van (weg)infrastructuur, gaat programmamanagement vooral over het verdelen van beperkte middelen en is effectief en efficiënt realiseren van projecten nog steeds primair…