Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Advertisements

Mijn gegevens op het web!?
Maatschappijleer 24 november 2011.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
om deze presentatie uit te voeren
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Hoofdstuk 4 Waarom werken?
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
H1 De samenleving.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Hand-Out.
S/k/l interviewen.
H5 Wie heb je nodig?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Wat is criminaliteit? Thema Criminaliteit.
Maatschappijleer Nadya Karim
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Mens & Maatschappij D-Toets
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Wie bestuurt Nederland?
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Gesprekstechnieken Les 1.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Aangeboren of aangeleerd?
Het vak maatschappijleer
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 6:hoe krijgen we criminaliteit omlaag?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Mali: een droog gebied Bladzijde 26 / 27.
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Welkom!.
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Ruzies om gebieden Rusland
Burgerschap Thema: politiek
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of Via SOM -> Vakken -> MA -> Wikiwijs Interactieve opdrachten: www.themasvmbo.nl Gebruikersnaam: vmbo Wachtwoord: essener2017

1. Wat leer je bij maatschappijleer? Thema ‘Wat is maatschappijleer?’

Wat is een maatschappelijk probleem? Wat is het probleem? Wie hebben ermee te maken? Wat willen zij precies? Wat zijn hun achterliggende ideeën? Wat zijn de oorzaken van het probleem? Wat zijn de mogelijke oplossingen? Gaan we in hoofdstuk 3 verder op in… (oftewel paragraaf 3)

Samenleven Gezin Sociale omgeving Maatschappij Je hebt anderen altijd nodig! Wie zorgt er voor dat je telefoon kunt gebruiken? Fabrikant telefoon, winkels, provider etc.

Afspraken maken. Afhankelijk, dus afspraken Je hebt twee soorten regels: Gedragsregels Wetsregels Voorbeelden?

Goede mening Kenmerken: Feiten kennen -> snel vooroordeel Verschillende kanten bekijken Beargumenteren

Uitleg begrippen Feit = iets dat echt gebeurd is dat je dus kunt bewijzen vb: gewicht, leeftijd checken via ID, onderzoek doen naar cijfers. Vooroordeel = een oordeel over iets of iemand zonder dat je de feiten kent. vb: juffen streng, leerling draagt gothic kleding Argument = iets wat je vertelt om aan te tonen waarom jouw mening goed is. vb: Ik vind dat we vluchtelingen moeten opvangen, want zij kiezen hier ook niet voor en hebben geen veilige plek in eigen land.

Wat leer je nu bij maatschappijleer? Hoe je iets van verschillende kanten kunt bekijken. Je leert argumenten geven. Je leert hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit. Hoe jij zelf in deze samenleving staat of wilt staan. Maatschappelijke problemen bekijken.

Opdracht 7 mag je overslaan Zelfstandig werken LB: blz. 8 en 9 lezen WB: maken blz. 4 en 5 Opdracht 7 mag je overslaan Nakijken… Klaar? www.themasvmbo.nl