De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een debat in de marge Filip De Rynck.
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Afwegingskader verzelfstandiging
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Beleids- en Beheerscyclus
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Het decreet voor lokaal sportbeleid last of houvast? VVSG-vormingssessie Februari-Maart 2007.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
De meerjarenplanning van gemeente en OCMW participatief opmaken Kortenberg, 27 november 2012.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Het cultureel-erfgoedconvenant als hedendaags beleidsinstrument.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Samen sterk in verandering
Handhavingsprogramma RO
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
De meerjarenplanning van gemeente en OCMW participatief opmaken Kortenberg, 27 november 2012.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
“Toekomst van adviesraden” Dieter Van de Putte | dewakkereburger.be 1.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
De toekomst van de sportraad Kevin Buydts. Programma Decreet Informatie Goede praktijken Inspiratie.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Decreet lokaal sportbeleid Meerjarenplanning Sport (MJP) Beleids- en BeheersCyclus (BBC) i.f.v. decreet lokaal sportbeleid en bijhorend besluit.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet Hoorzitting Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vlaams Parlement, Brussel, 30 mei 2012

Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten Inhoud Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten Organisatie van inspraak Organisatorische eisen Van planlast naar indicatorenlast? Afwijkende termijnen Amendement decreet lokaal cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Planlastdecreet als basis VVSG staat zeer positief tegen uitgangspunten Planlastdecreet Finale beoordeling zit in: Conformiteit van sectorale vertaling Toepassing van BBC voor plannings- en verantwoordingsverplichtingen Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Vlaamse beleidsprioriteiten Planlastdecreet art. 4: § 1. De Vlaamse Regering maakt uiterlijk op 30 oktober van het jaar waarin er lokale verkiezingen plaatsvinden de Vlaamse beleidsprioriteiten en de bijbehorende subsidieregelingen voor de komende lokale beleidscyclus bekend. Vaststelling: sectorale decreten bevatten ook Vlaamse beleidsprioriteiten: Art. 4 decreet jeugdbeleid Art. 5 decreet sportbeleid Art. 5 decreet cultuurbeleid Art. 148-149 decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Vlaamse beleidsprioriteiten Gevaar van Vlaamse beleidsprioriteiten in decreten: Strijdig met Planlastdecreet Niet gecoördineerd over sectoren heen In oktober nog aangevuld met beleidsprioriteiten Vlaamse regering (cf. Planlastdecreet) Uiteindelijk tientallen Vlaamse beleidsprioriteiten: wie kan nog volgen? is een lokale, integrale aanpak mogelijk én subsidieerbaar (bv.: sportkampen voor allochtone jongeren)? Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Organisatie van inspraak Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 4° ze bepalen dat de lokale besturen moeten aantonen dat ze lokale belanghebbenden en/ of bevoegde adviesraden hebben betrokken bij de opmaak van de strategische meerjarenplanning. Vaststelling: sectorale decreten leggen adviesraad op, met organisatorische eisen: Art. 5 decreet jeugdbeleid Art. 15 decreet sportbeleid Art. 54 decreet cultuurbeleid Art. 150 decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Organisatie van inspraak Gevaar van opleggen en organiseren van adviesraden: In elke sector anders Verkokering Verenging van betrokkenheid en participatie tot institutionele kanalen (representativiteit?) Tegenstrijdigheid met Gemeentedecreet: ‘schepen bevoegd voor’ (sportdecreet) is juridisch niet correct Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Organisatorische eisen Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 2° ze bepalen dat de Vlaamse beleidsprioriteiten alleen betrekking kunnen hebben op te verrichten activiteiten, te leveren prestaties en/of te bereiken effecten. De regelingen kunnen geen voorwaarden bevatten met betrekking tot de aard van de in te zetten middelen of de organisatorische structuur van het lokale bestuur; Vaststelling: sectorale decreten leggen wel organisatorische eisen op, bv.: Art. 5, 1° decreet sportbeleid Art. 7, 4° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Organisatorische eisen Gevaar van opleggen organisatorische eisen: Strijdig met Planlastdecreet Beleidsvrijheid van gemeente om wijze waarop doelstellingen worden bereikt vermindert, bv.: voor sport moet je subsidies geven, andere vormen van ondersteuning van verenigingen volstaan niet In elk decreet weer anders geregeld Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Van planlast naar indicatorenlast? Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: 1° ze verwijzen, voor wat betreft de vormvereisten van de lokale planning en rapportering, alleen naar de bepalingen over de strategische meerjarenplanning, het budget en de jaarrekening in de organieke regelgeving; Vaststelling: sectorale decreten leggen toch aanvullende monitoring op: Art. 10 en 34 decreet sportbeleid Art. 7, 5°, art. 9, 7° en art. 11, 3° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Van planlast naar indicatorenlast? Gevaar van opleggen extra indicatoren: Strijdig met Planlastdecreet In elke sector weer anders Geen daling, maar mogelijk zelfs stijging administratieve lasten Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Gevaar: consistentie van planning verdwijnt Afwijkende termijnen Planlastdecreet art. 2: In dit decreet wordt verstaan onder: (…) 3° lokale beleidscyclus : beleidscyclus van zes jaar die gekoppeld is aan de lokale bestuursperiode en die begint in het tweede jaar dat volgt op de lokale verkiezingen en eindigt op het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen; Vaststelling: art. 154-155 decreet erfgoedbeleid legt afwijkende termijnen op Gevaar: consistentie van planning verdwijnt Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019

Amendement decreet lokaal cultuurbeleid Zie toegestuurde tekst Cf. principes interne staatshervorming: ontwerp bevat onvoldoende stimulansen voor lokaal cultuurbeleid (itt. duidelijk omschreven rol provincies) VVSG stelt amendement voor waarbij provincies hun beleid afstemmen op gemeentelijk cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019