De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet Hoorzitting Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vlaams Parlement, Brussel, 30 mei 2012
Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten Inhoud Planlastdecreet als basis Vlaamse beleidsprioriteiten Organisatie van inspraak Organisatorische eisen Van planlast naar indicatorenlast? Afwijkende termijnen Amendement decreet lokaal cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Planlastdecreet als basis VVSG staat zeer positief tegen uitgangspunten Planlastdecreet Finale beoordeling zit in: Conformiteit van sectorale vertaling Toepassing van BBC voor plannings- en verantwoordingsverplichtingen Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Vlaamse beleidsprioriteiten Planlastdecreet art. 4: § 1. De Vlaamse Regering maakt uiterlijk op 30 oktober van het jaar waarin er lokale verkiezingen plaatsvinden de Vlaamse beleidsprioriteiten en de bijbehorende subsidieregelingen voor de komende lokale beleidscyclus bekend. Vaststelling: sectorale decreten bevatten ook Vlaamse beleidsprioriteiten: Art. 4 decreet jeugdbeleid Art. 5 decreet sportbeleid Art. 5 decreet cultuurbeleid Art. 148-149 decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Vlaamse beleidsprioriteiten Gevaar van Vlaamse beleidsprioriteiten in decreten: Strijdig met Planlastdecreet Niet gecoördineerd over sectoren heen In oktober nog aangevuld met beleidsprioriteiten Vlaamse regering (cf. Planlastdecreet) Uiteindelijk tientallen Vlaamse beleidsprioriteiten: wie kan nog volgen? is een lokale, integrale aanpak mogelijk én subsidieerbaar (bv.: sportkampen voor allochtone jongeren)? Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Organisatie van inspraak Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 4° ze bepalen dat de lokale besturen moeten aantonen dat ze lokale belanghebbenden en/ of bevoegde adviesraden hebben betrokken bij de opmaak van de strategische meerjarenplanning. Vaststelling: sectorale decreten leggen adviesraad op, met organisatorische eisen: Art. 5 decreet jeugdbeleid Art. 15 decreet sportbeleid Art. 54 decreet cultuurbeleid Art. 150 decreet erfgoedbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Organisatie van inspraak Gevaar van opleggen en organiseren van adviesraden: In elke sector anders Verkokering Verenging van betrokkenheid en participatie tot institutionele kanalen (representativiteit?) Tegenstrijdigheid met Gemeentedecreet: ‘schepen bevoegd voor’ (sportdecreet) is juridisch niet correct Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Organisatorische eisen Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: (…) 2° ze bepalen dat de Vlaamse beleidsprioriteiten alleen betrekking kunnen hebben op te verrichten activiteiten, te leveren prestaties en/of te bereiken effecten. De regelingen kunnen geen voorwaarden bevatten met betrekking tot de aard van de in te zetten middelen of de organisatorische structuur van het lokale bestuur; Vaststelling: sectorale decreten leggen wel organisatorische eisen op, bv.: Art. 5, 1° decreet sportbeleid Art. 7, 4° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Organisatorische eisen Gevaar van opleggen organisatorische eisen: Strijdig met Planlastdecreet Beleidsvrijheid van gemeente om wijze waarop doelstellingen worden bereikt vermindert, bv.: voor sport moet je subsidies geven, andere vormen van ondersteuning van verenigingen volstaan niet In elk decreet weer anders geregeld Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Van planlast naar indicatorenlast? Planlastdecreet art. 6: De regelingen waarbij periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen worden opgelegd, in voorkomend geval subsidieregelingen, zijn onderworpen aan de volgende voorwaarden: 1° ze verwijzen, voor wat betreft de vormvereisten van de lokale planning en rapportering, alleen naar de bepalingen over de strategische meerjarenplanning, het budget en de jaarrekening in de organieke regelgeving; Vaststelling: sectorale decreten leggen toch aanvullende monitoring op: Art. 10 en 34 decreet sportbeleid Art. 7, 5°, art. 9, 7° en art. 11, 3° decreet cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Van planlast naar indicatorenlast? Gevaar van opleggen extra indicatoren: Strijdig met Planlastdecreet In elke sector weer anders Geen daling, maar mogelijk zelfs stijging administratieve lasten Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Gevaar: consistentie van planning verdwijnt Afwijkende termijnen Planlastdecreet art. 2: In dit decreet wordt verstaan onder: (…) 3° lokale beleidscyclus : beleidscyclus van zes jaar die gekoppeld is aan de lokale bestuursperiode en die begint in het tweede jaar dat volgt op de lokale verkiezingen en eindigt op het einde van het jaar na de daaropvolgende verkiezingen; Vaststelling: art. 154-155 decreet erfgoedbeleid legt afwijkende termijnen op Gevaar: consistentie van planning verdwijnt Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019
Amendement decreet lokaal cultuurbeleid Zie toegestuurde tekst Cf. principes interne staatshervorming: ontwerp bevat onvoldoende stimulansen voor lokaal cultuurbeleid (itt. duidelijk omschreven rol provincies) VVSG stelt amendement voor waarbij provincies hun beleid afstemmen op gemeentelijk cultuurbeleid Cultuur, jeugd, sport, erfgoed bekeken vanuit het Planlastdecreet 1-1-2019