Praktijktoets Eind LP 1 VP17U
Voorbereiding Je maakt samen een handelingsplan. Je krijgt deze week een casus. Lees deze goed, verdeel de taken/handelingen en maak het plan. Het document hiervoor vindt je in de one drive/groepsruimte. Je werkt het ziektebeeld kort uit en verwerkt in het verslag welke invloeden het ziektebeeld kan hebben op de persoonlijke verzorging en begeleiding. Welke aandachtspunten zijn er? Mail, 1 week van te voren, naar de docent (bij wie je de toets hebt) het handelingsplan.
Oefenen Bereid je vanaf week 42 voor tijdens de lessen aan de hand van de casus. Zoek de desbetreffende protocollen erbij en oefen hier mee. Tijdens de toets geven jullie samen (bijv. bed opmaken, wassen) of om de beurt (bijv. nr. 1 gaat tandenpoetsen, nr. 2 doet steunkousen enz.). Dit is ook terug te vinden in jullie handelingsplan.
Uitvoering van de praktijktoets Jullie zijn gastheer/gastvrouw voor jullie simulant (dit zijn 4e jaars leerlingen) Vang deze dus op en wijs hem/haar de weg. 15 min. van te voren aanwezig zijn. Denk om de hygiëneregels / regels van skills
Wij beoordelen op de volgende competenties: Werkproces 1.2: Biedt persoonlijke verzorging en observeert gezondheid en welbevinden Competentie: Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten. Op welke manier geef je ondersteuning aan de zorgvrager? Achterhaal jij de behoeften en verwachtingen van de zorgvrager en sluit je hierbij aan? Heb jij regelmatig gecheckt of de zorgvrager tevreden is? Competentie: Formuleren en rapporteren. Heb je correct, nauwkeurig en volledig gerapporteerd? Heb je vlot en bondig gerapporteerd?
Werkproces 1.3: Voert verpleegtechnische handelingen uit Competentie: Instructies en procedures opvolgen Voer je de handelingen volgens protocol uit? Werk je veilig en hygiënisch? Competentie: Materialen en middelen inzetten Gebruik je de juiste materialen op de juiste manier? Ga je zorgvuldig met de materialen om?
Werkproces 1.5 Begeleidt een zorgvrager Competentie: Aandacht en begrip tonen. Toon je belangstelling en begrip voor het fysieke en mentale welzijn van de zorgvrager? Kun jij je inleven in de gevoelens en standpunten van de zorgvrager? Heb je de zorgvrager met respect en geduld behandeld?
Na de toets / de beoordeling Evalueer met de zorgvrager, het feedback verwerk je in het verslag. Schrijf zelf een reflectie over gegeven zorg / jouw zorgvrager en met name jouw handelen. Doe dit direct na de toets, anders ben je het zo weer kwijt! Je kunt elkaar hier bij helpen, wat ging goed (duidelijk omschrijven) en wat zou je de volgende keer anders doen? Gebruik hiervoor formulier ‘Feedback formulier Praktijktoets 1 Beginnen met zorg’.
Maak er een verslag van: Voorblad Inhoudsopgave Inleiding Inhoud Handelingsplan Uitwerking van het ziektebeeld met de te verwachten zelfzorg tekorten. Kort verslag gegeven zorg Feedback simulant en mede student Eigen reflectieverslag. Kort verslag over de samenwerking Lever dit verslag uiterlijk een week na de toets in bij de docent die jou beoordeelt heeft.
Voldaan- of niet voldaan? Tijdens de praktijktoets vult de beoordelaar (4e jaars leerling) een beoordelingsformulier in en gebruikt een observatieformulier voor de handelingen. Na de handelingen ga je evalueren met zorgvrager Je geeft zelf aan bij de beoordelaar wat je goed vond gaan en wat je evt. anders zou doen de volgende keer en waarom. Jouw reflectie wordt vergeleken met de beoordeling. Jouw reflectie is dus erg belangrijk!. Na het inleveren van het verslag hoor je z.s.m of het voldaan is of niet voldaan.
Dus doen: Handelingsplan schrijven en 1 week van te voren bij de docent inleveren Voorbereiden / oefenen voor de praktijktoets Uitvoering praktijktoets Direct na de toets feedbackformulieren Verslag maken, uiterlijk week na de toets mailen naar docent.
Mailadressen: Linda ha. swarts@noorderpoort. nl Renate rrs Mailadressen: Linda ha.swarts@noorderpoort.nl Renate rrs.zwiers@noorderpoort .nl Zijn er nog vragen?