De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Personeel & Organisatie
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Inter-provinciale studie detailhandel
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
V IERDE PIJLER VAN DE V LAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Hoofdstuk 8: Ondersteuning van gemeenten en provincies.
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie De milieuprioriteiten van het Hongaarse.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Monitoring en evaluatie Onderzoekslijn 1. Monitoring Ruimte Vlaanderen Onderzoekslijn 2. Evaluatie van ruimtelijk beleid Partners:  KU Leuven SADL, IO.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Lokaal Sociaal Beleid.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen

Duurzame ontwikkeling in België Grondwet art. 7bis “Bij de uitoefening van hun respectieve bevoegdheden streven de federale Staat, de gemeenschappen en de gewesten de doelstellingen na van een duurzame ontwikkeling in haar sociale, economische en milieugebonden aspecten, rekening houdend met de solidariteit tussen de generaties.” Bevoegdheid van federale staat, gewesten en gemeenschappen Coördinatie via Interministeriële Conferentie Duurzame Ontwikkeling (IMCDO) Ondersteuning door ambtelijke stuurgroep en technische werkgroepen Nationale strategie duurzame ontwikkeling Kadertekst + strategieën van gefedereerde entiteiten Samenwerkingswerven

De SDG’s in Vlaanderen 2008 Decreet duurzame ontwikkeling Beleid rond duurzame ontwikkeling is een inclusief, gecoördineerd en participatief beleid Vlaamse strategie duurzame ontwikkeling is coherent en beleidsdomeinoverschrijdend en wordt voorbereid in overleg met de verschillende bestuursniveaus en maatschappelijke actoren

De SDG’s in Vlaanderen 2008 2015 Decreet duurzame ontwikkeling Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen Derde Vlaamse strategie duurzame ontwikkeling Onderschrijft de SDG’s en heeft duurzame ontwikkeling als leidend principe

SDG-implementatie-agenda De SDG’s in Vlaanderen 2008 Decreet duurzame ontwikkeling 2015 Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse regering SDG-implementatie-agenda

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  m.b.v. indicatoren  transitieprioriteiten

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops…

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops… samenwerking met steden, gemeenten en provincies en een aanpassing van de beleids- en beheerscyclus  workshops…

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops… samenwerking met steden, gemeenten en provincies en een aanpassing van de beleids- en beheerscyclus  workshops… aangepast belanghebbendenmanagement en vorming van nieuwe partnerschappen voor SDG’s  startevent…

Vlaams 2030-doelstellingenkader De SDG’s in Vlaanderen 2015 Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse Regering 2017 Mededeling aan de Vlaamse Regering Vlaams 2030-doelstellingenkader

Situering & motivering één geïntegreerd 2030-doelstellingenkader een meetbaar 2030-doelstellingenkader een afgestemd en gedragen 2030-doelstellingenkader

Plan van aanpak FASE 1: ADMINISTRATIEVE VOORBEREIDING - DEEL 1 DOEL: inventarisatie en analyse bestaande doelstellingen FASE 2: MEDEDELING AAN DE REGERING DOEL: mededeling met conclusies fase 1 en plan van aanpak

Plan van aanpak FASE 3: ADMINSTRATIEVE VOORBEREIDING - DEEL 2 DOEL: administratief voorstel 2030- doelstellingenkader Conclusies van fase 1 zijn uitgangspunt Door de ‘uitgebreide WGDO’

Bedenkingen bij plan van aanpak Vanwege de strategische adviesraden Dubbel werk vermijden met andere lopende trajecten (Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, Mobiliteitsplan, Energie- en Klimaatplan, transitieprioriteiten Visie 2050, …) Te krap tijdsbestek voor voorziene expertenwerking Vanwege de beleidsdomeinen Te strakke timing voor fase 3  moeilijk interne terugkoppeling en nader onderzoek Daarom aangepaste projectaanpak en -timing op basis van volgende krachtlijnen Projecttiming aligneren op de timing van de langetermijn-beleidsplannen in opmaak Politiek-ambtelijke samenwerking en afstemming versterken Formele adviesvraag aan de strategische adviesraden over een politiek-ambtelijk ontwerp van 2030-doelstellingenkader voorzien

Gewijzigd plan van aanpak De SDG’s in Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse Regering 2017 2017 Mededeling aan de Vlaamse Regering Gewijzigd plan van aanpak

Plan van aanpak bis FASE 3: voorbereiding van politiek-ambtelijk ontwerp DOEL: - ontwerp van 2030-doelstellingenkader - beslissing van de Vlaamse Regering FASE 4: adviesvraag aan de strategische adviesraden en belanghebbendenoverleg DOEL: - tweede gedragen ontwerp van 2030- doelstellingenkader FASE 5: ONDERHANDELINGEN & BESLISSING DOEL: - geïntegreerd, meetbaar en gedragen 2030- doelstellingenkader - actieplan om knooppunten en hiaten aan te pakken

Dank voor de aandacht Vragen?