Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
BattleBots The school battle.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Competentiegericht leren vmbo
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Thema 2 Periode 1 KOP
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Kiezen voor keuzedelen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ecent – Effectief Praktisch werk in techniek
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Een vergadering organiseren
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
Nadenken over praktisch werk bij nlt
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
De didactiek van ontwerpen
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
beslist geen rocket science
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Workshop videobegeleiding
Leergang LOB: verdiepingsmodule
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie Handout bezoek De Groote Voort Lunteren 12&13 januari 2018 José Besselink vakdidacticus biologie Radboud Docenten Academie Nijmegen a.besselink@docentenacademie.ru.nl

Waarom op excursie?

Ervaringen als docent Ga jij met je leerlingen op excursie? Waarom wel/niet? Hoe zorg je ervoor dat de excursie effectief is?

1 2 Niveaus effectiviteit effectiviteit A. Doelen van de docent wat de leerlingen ervan moeten leren Effectiviteit op niveau 1 Doen Effectiviteit op niveau 2 Denken B. Gegeven opdracht wat de leerlingen moeten doen Deze figuur is een vertaling van een figuur van onderzoeker Robin Millar uit het volgende artikel: Abrahams, I & R. Millar 2008). Does practical work really work? International journal of science education. Vol. 30, No. 14, 17 November 2008, pp. 1945–1969 Het artikel gaat over de effectiviteit van praktisch werk, dat wil zeggen: (a) Doen de leerlingen wat de bedoeling is om te doen (en zien ze daardoor wat de bedoeling is dat ze zien); (b) Leren de leerlingen de dingen waarvan de bedoeling is dat ze die leren? Kunnen ze zich dat later herinneren? Box A gaat over de doelen die de docent wil bereiken door middel van een bepaalde leerepisode. Box B gaat over de taak die de docent kiest en de instructies die zij of hij geeft om die leerdoelen te bereiken. Box C gaat over wat leerlingen werkelijk doen bij de uitvoering van de opdracht – dat zou kunnen afwijken de gegeven instructies (Box B). Box D gaat over wat leerlingen werkelijk leren van de opdracht – ook dit zou kunnen afwijken van wat we wilden dat ze leerden (Box A). De twee niveau’s van effectiviteit zijn ingangen voor reflectie over de effectiviteit van praktisch werk. Problemen op niveau 1 kunnen worden aangepakt door veranderingen in het ensceneren van de taak, of door begeleiding tijdens de taak. Problemen op niveau 2 zouden kunnen aanleiden tot veranderingen in de opdracht en zelfs tot een andere opdracht waardoor de leerdoelen beter kunnen worden gerealiseerd. Deze ideeën komen verder uitvoerig aan de orde; besteed er daarom nu slechts een paar minuten aan. Het is wel van belang in dit stadium de deelnemers te vragen wat ze van dit stroomschema vinden. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen: Geven deze vier boxen het proces goed weer dat we doorlopen wanneer we een praktische activiteit kiezen of ontwerpen? Wie beslist over wat de bedoeling is dat de leerlingen leren (box A) bij een willekeurige opdracht? Hoe komt het dat de leerlingen soms iets anders doen dan docenten verwachten bij een praktische activiteit? Doet dat ertoe? Zo ja, waarom wel (of waarom niet)? Waarom leren de leerlingen misschien niet wat docenten verwachten dat ze leren van de praktische activiteit? Opnieuw, doet dat ertoe? Zo ja, waarom? effectiviteit C. Uitvoering van de opdracht wat de leerlingen werkelijk doen 1 2 D. Leerresultaten wat de leerlingen er werkelijk van leren 4

Effectiviteit hands on-minds on Radboud Docenten Academie Effectiviteit hands on-minds on Effectiviteit op doen-niveau: goede instructie, doel en product zijn duidelijk voor leerlingen, opdrachten bieden ondersteuning om doel/product te bereiken, prettige lay-out, weinig inleidende tekst, motiverend voor leerlingen Effectiviteit op denk-niveau: hogere denkvaardigheden activeren. Patronen leren zien Vorm-functie denken Systeemdenken Causaal denken Ecologisch denken Evolutionair denken Beleven en waarderen

Hulp bij het ontwikkelen van een opdracht bij een excursie Radboud Docenten Academie Hulp bij het ontwikkelen van een opdracht bij een excursie Wat zie jij? Wat zouden de leerlingen zien? Wat wil je dat de leerlingen gaan (in-)zien? Hoe kun je dat bereiken?

Wat zie jij? Wat zien de leerlingen? Wat wil je dat de leerlingen gaan (in-)zien? Hoe kun je dat bereiken?

Uitgangspunten excursie Start vanuit de waarneming. Leer je leerling kijken en verwonderen. hierover nadenken. inductief Concreet Context Voorbeeld Abstract Concept Generalise-rend principe In de inductieve benadering geef je aan de leerling verschillende concrete voorbeelden. Je vraagt de leerling vervolgens om zelf het basisprincipe dat er achter zit af te leiden. In een deductieve benadering wordt eerst het basisprincipe aangeboden. Vervolgens wordt aan de leerling gevraagd de regel toe te passen op verschillende specifieke voorbeelden. Start vanuit de theorie/het leerboek. Laat leerlingen zelf voorbeelden zoeken bij de begrippen of processen. Laat ze zelf vragen formuleren ! deductief

Wat heb je als deelnemer van deze excursie geleerd? Eigen ervaring: Wat heb je als deelnemer van deze excursie geleerd? Docent: Welke inzichten neem je mee naar je eigen onderwijspraktijk? Jaguar op verhoging, overzicht om te jagen, hierarchie