Internationale handel Periode 7 & 8 Leerjaar 2
Internationale handel Boek: Internationale Handel 1 Periode: 7 Hoofdstukken: 1 t/m 3
Internationale handel Leerdoelen: De leerling heeft aan het einde van deze periode inzicht in het nut van export en import voor Nederland. De leerling is aan het einde van deze periode bewust van enige cultuurverschillen bij internationale handel. De leerling kent aan het einde van deze periode de verschillende handelsblokken en weet deze te onderscheiden. De leerling kan aan het einde van deze periode een marketingplan opstellen voor een exportland De leerling kan aan het einde van deze periode een geschikte exportofferte maken waarbij rekening wordt gehouden met internationale afspraken.
Internationale handel Hoofdstuk 1Inleiding Internationale handel Nederland heeft weinig grondstoffen en delfstoffen, dus afhankelijk van import. Nederlands heeft van oudsher een handelsgeest. Export. Gunstige ligging; luchthaven, havens, wegennet, etc. voor doorvoer naar achterland Europa. Handelspartners Nederland Film: 24 uur bij Douane in de Rotterdamse haven
Internationale handel Export en Import noodzakelijk voor Nederland Grondstoffen/delfstoffen Doorvoerfunctie (douane) Globalisering Wereldhandel (WTO)
Internationale handel Berekening van import- en exportquota: Totale invoer goederen Importquota = x 100% Totale BBP Totale uitvoer goederen Exportquota = x 100% Totale BBP
Internationale handel Waarom exporteren bedrijven: Ondernemingsdoelstellingen Winst en continuïteit Groei/expansie Noodzakelijke groei Overcapaciteit Moeten terugverdienen kosten R&D Schaalvoordelen Concurrentie voor willen zijn Overig Risicospreiding Nieuwe uitdaging
Internationale handel Handelsblokken: Vrijhandelsgebied Douane-unie Gemeenschappelijke markt Economische unie Economische en monetaire unie Economische eenheid
Hoofdstuk 2 Exportmarketing Hoofdstuk 2 Exportmarketing Exporteren doet men met een gedachte: Exportmarketingbeleid Marketingcyclus doorlopen
Marketingcyclus Missie, visie, marktbenadering formuleren. De ziel van het bedrijf bepalen!!! Doelgroepen en markten verkennen. In alle fases kan marktonderzoek een rol spelen. Je probeert d.m.v. gevonden gegevens en informatie te komen tot juiste beslissingen om het bedrijf voor lange termijn te laten voortbestaan.(continuïteit) Hoofddoelen -> doelstellingen (SMART) Analyses; Interne en externe analyse SWOT analyse Confrontatiematrix; keuzes maken!!! Doelgroepen vaststellen en kiezen. Strategisch plan met SMART geformuleerde doelstellingen Tactisch plan (SMART) Operationele plannen (SMART) Evaluatie en bijsturen
Doelstellingen bepalen en SMART deze formuleren Marketingcyclus of planning: Startpunt = een marketingprobleem of een vraag Interne analyse: Externe analyse1 Externe analyse 2 Micro Binnen bedrijf Meso Markt ABCDE Macro Maatschappij DESTEP Management en organisatie Marketing en communicatie Financiële situatie Innovatie & flexibiliteit Afnemers Bedrijfstak en kolom Concurrentie Distributeurs Externe belangen- groepen Demografisch Economisch Sociaal cultureel Technologie Ecologie en ethiek Politiek en wet Sterktes en zwaktes SW Kansen en bedreigingen OT Confrontatiematrix Doelstellingen bepalen en SMART deze formuleren Richting van de strategie kiezen: groei (Ansoff), handhaven, reorganiseren, afstoten of samenwerken? Vertalen naar een tactisch plan, een operationeel plan, BUDGETTEN, uitvoeren, evalueren en bijsturen
Internationale handel Uit de marketingcyclus volgt beleid gericht op de P’s: Internationaal productbeleid Samenstelling product Samenstellen assortiment Verpakking aanpassen aan voorschriften locale markt Gebruiksinstructie Wettelijke voorschriften Merk, merkbeeld, rechten en bescherming Internationaal prijsbeleid Kostprijsgerichte prijsstelling Concurrentie gerichte prijsstelling Afnemersgerichte prijsstelling Internationaal promotiebeleid Internationaal plaatsbeleid Internationaal personeelsbeleid Opdracht: Casus Hoofdstuk 3 Exportmarketing
Internationale handel Hoofdstuk 3 De exportofferte Hoe stel ik een exportofferte op? Opdracht: Casus Hoofdstuk 3 Exportofferte