Internationale handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Marketing Communicatie Strategie
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Management & Organisatie
Commercialisatie Fietsen
Opdracht Strategieontwikkeling
Les 1 M&O.
Logistiek management: begrippen en principes
Globalisering H2.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Basisboek marketingcommunicatie
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Marketing 1e jaar 1e periode
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Voorlichting: Management & Organisatie
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Nederland en de rest van de wereld
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Internationale handel Periode 7 & 8 Leerjaar 2

Internationale handel Boek: Internationale Handel 1 Periode: 7 Hoofdstukken: 1 t/m 3

Internationale handel Leerdoelen: De leerling heeft aan het einde van deze periode inzicht in het nut van export en import voor Nederland. De leerling is aan het einde van deze periode bewust van enige cultuurverschillen bij internationale handel. De leerling kent aan het einde van deze periode de verschillende handelsblokken en weet deze te onderscheiden. De leerling kan aan het einde van deze periode een marketingplan opstellen voor een exportland De leerling kan aan het einde van deze periode een geschikte exportofferte maken waarbij rekening wordt gehouden met internationale afspraken.

Internationale handel Hoofdstuk 1Inleiding Internationale handel Nederland heeft weinig grondstoffen en delfstoffen, dus afhankelijk van import. Nederlands heeft van oudsher een handelsgeest. Export. Gunstige ligging; luchthaven, havens, wegennet, etc. voor doorvoer naar achterland Europa. Handelspartners Nederland Film: 24 uur bij Douane in de Rotterdamse haven

Internationale handel Export en Import noodzakelijk voor Nederland Grondstoffen/delfstoffen Doorvoerfunctie (douane) Globalisering Wereldhandel (WTO)

Internationale handel Berekening van import- en exportquota: Totale invoer goederen Importquota = x 100% Totale BBP Totale uitvoer goederen Exportquota = x 100% Totale BBP

Internationale handel Waarom exporteren bedrijven: Ondernemingsdoelstellingen Winst en continuïteit Groei/expansie Noodzakelijke groei Overcapaciteit Moeten terugverdienen kosten R&D Schaalvoordelen Concurrentie voor willen zijn Overig Risicospreiding Nieuwe uitdaging

Internationale handel Handelsblokken: Vrijhandelsgebied Douane-unie Gemeenschappelijke markt Economische unie Economische en monetaire unie Economische eenheid

Hoofdstuk 2 Exportmarketing Hoofdstuk 2 Exportmarketing Exporteren doet men met een gedachte: Exportmarketingbeleid Marketingcyclus doorlopen

Marketingcyclus Missie, visie, marktbenadering formuleren. De ziel van het bedrijf bepalen!!! Doelgroepen en markten verkennen. In alle fases kan marktonderzoek een rol spelen. Je probeert d.m.v. gevonden gegevens en informatie te komen tot juiste beslissingen om het bedrijf voor lange termijn te laten voortbestaan.(continuïteit) Hoofddoelen -> doelstellingen (SMART) Analyses; Interne en externe analyse SWOT analyse Confrontatiematrix; keuzes maken!!! Doelgroepen vaststellen en kiezen. Strategisch plan met SMART geformuleerde doelstellingen Tactisch plan (SMART) Operationele plannen (SMART) Evaluatie en bijsturen

Doelstellingen bepalen en SMART deze formuleren Marketingcyclus of planning: Startpunt = een marketingprobleem of een vraag Interne analyse: Externe analyse1 Externe analyse 2 Micro Binnen bedrijf Meso Markt ABCDE Macro Maatschappij DESTEP Management en organisatie Marketing en communicatie Financiële situatie Innovatie & flexibiliteit Afnemers Bedrijfstak en kolom Concurrentie Distributeurs Externe belangen- groepen Demografisch Economisch Sociaal cultureel Technologie Ecologie en ethiek Politiek en wet Sterktes en zwaktes SW Kansen en bedreigingen OT Confrontatiematrix Doelstellingen bepalen en SMART deze formuleren Richting van de strategie kiezen: groei (Ansoff), handhaven, reorganiseren, afstoten of samenwerken? Vertalen naar een tactisch plan, een operationeel plan, BUDGETTEN, uitvoeren, evalueren en bijsturen

Internationale handel Uit de marketingcyclus volgt beleid gericht op de P’s: Internationaal productbeleid Samenstelling product Samenstellen assortiment Verpakking aanpassen aan voorschriften locale markt Gebruiksinstructie Wettelijke voorschriften Merk, merkbeeld, rechten en bescherming Internationaal prijsbeleid Kostprijsgerichte prijsstelling Concurrentie gerichte prijsstelling Afnemersgerichte prijsstelling Internationaal promotiebeleid Internationaal plaatsbeleid Internationaal personeelsbeleid Opdracht: Casus Hoofdstuk 3 Exportmarketing

Internationale handel Hoofdstuk 3 De exportofferte Hoe stel ik een exportofferte op? Opdracht: Casus Hoofdstuk 3 Exportofferte