Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.3 2018
Terugkoppeling opwarmer
Vragen over opdrachten Wikiwijs?
Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?
1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? a. Vanaf wanneer? b. Welke redenen voor extra zorg? c. Wanneer wel/niet vergoed? d. Voor-/nadelen vroege signalering? e. Wat kan hierbij misgaan?
1a. Vanaf wanneer? vanaf groep 3 formeel lees- + schrijfonderwijs, dus ook dan al toetsen hoofd- + tussenmetingen: - hoofdmetingen: 2x per jaar, jan/feb + mei/juni - doel hoofdmetingen: bepalen welke leerlingen intensievere begeleiding nodig hebben
1a. Vanaf wanneer? vanaf groep 3 formeel lees- + schrijfonderwijs, dus ook dan al toetsen hoofd- + tussenmetingen: - tussenmetingen: 2x per jaar, okt/nov + april/mei - doel tussenmetingen: effect extra hulp te evalueren
1b. Welke redenen voor extra zorg? toetsen: gestandaardiseerd zwakste 25% + zwakste 10% eerstvolgende hoofdmeting na 10 - 12 weken: tussenmeting hoofdmeting 3: bepaalt doorverwijzen
1c. Wanneer wel/niet vergoed? sinds 2009 vergoeding aangepast 'ernstige dyslexie' (wat is 'ernstig'?)
1c. Wanneer wel/niet vergoed? 3 criteria: 1. Het leerlingdossier op school is volledig en onderbouwt het vermoeden van ernstige dyslexie in voldoende mate; 2. Het kind heeft geen andere leer- of klinische stoornissen die op de voorgrond staan; 3. Het zorgtraject wordt dit jaar gestart, vóór de dertiende verjaardag van uw kind.
1b. Welke redenen voor extra zorg? 3 criteria: 1. 'ernstig' (vaag begrip) 2. enkelvoudig: zaken als ADHD, autisme e.d. eerst aangepakt, mogen dyslexie niet ‘overschaduwen’ (comorbiditeit!) 3. leerling is uiterlijk 12 jaar oud
1b. Welke redenen voor extra zorg? Niet vergoed? Dan evt. zelf hulp zoeken en zelf betalen. Tweedeling maatschappij.
1d. voor-/nadelen vroege signalering? Noteer eens de voordelen + nadelen van zo vroeg signaleren. Insturen via Padlet: zie link op hand-out of QR-code.
1e. wat kan hierbij misgaan? Zie andere PPT Aryan van der Leij.
Dus: hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? a. Vanaf wanneer? b. Welke redenen voor extra zorg? c. Wanneer wel/niet vergoed? d. Voor-/nadelen vroege signalering? e. Wat kan hierbij misgaan?
Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?
2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? Zie andere PPT Masterplan Dyslexie
Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?
3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid? 'Symptomen' deels vergelijkbaar: moeite met geschreven taal. Dyslexie: didactische resistentie, laaggeletterdheid niet.
3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid? Laaggeletterdheid groot probleem in Nederland, vandaar pleidooi Aryan van der Leij voor vroege signalering + aanpak taalproblemen. Leerlingen met NT2-achtergrond vaak ten onrechte beschouwd als niet-dyslectisch.
Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?
Voor volgende week Wikiwijs: opdrachten bij protocol vo + protocol mbo. Hou de verwijzingen naar de tekst bij de opdrachten in de gaten, de protocollen zijn nogal omvangrijk …