Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.3 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Informatieavond 22 april 2013
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
OUDERINFORMATIEAVOND
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Het Assink Lyceum.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Mensen met hersenletsel
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
Diagnostische toetsen voor het MBO
Ouderbetrokkenheid op het MBO
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Herkennen laaggeletterdheid
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
De weg van de leerling met specifieke
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Voortgezet onderwijs HELMOND
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Spelling & Dyslexie 2 week
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe volgen wij onze kinderen?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.3 2018

Terugkoppeling opwarmer

Vragen over opdrachten Wikiwijs?

Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?

1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? a. Vanaf wanneer? b. Welke redenen voor extra zorg? c. Wanneer wel/niet vergoed? d. Voor-/nadelen vroege signalering? e. Wat kan hierbij misgaan?

1a. Vanaf wanneer? vanaf groep 3 formeel lees- + schrijfonderwijs, dus ook dan al toetsen hoofd- + tussenmetingen: - hoofdmetingen: 2x per jaar, jan/feb + mei/juni - doel hoofdmetingen: bepalen welke leerlingen intensievere begeleiding nodig hebben  

1a. Vanaf wanneer? vanaf groep 3 formeel lees- + schrijfonderwijs, dus ook dan al toetsen hoofd- + tussenmetingen: - tussenmetingen: 2x per jaar, okt/nov + april/mei - doel tussenmetingen: effect extra hulp te evalueren

1b. Welke redenen voor extra zorg? toetsen: gestandaardiseerd zwakste 25% + zwakste 10% eerstvolgende hoofdmeting na 10 - 12 weken: tussenmeting hoofdmeting 3: bepaalt doorverwijzen

1c. Wanneer wel/niet vergoed? sinds 2009 vergoeding aangepast 'ernstige dyslexie' (wat is 'ernstig'?)

1c. Wanneer wel/niet vergoed? 3 criteria: 1. Het leerlingdossier op school is volledig en onderbouwt het vermoeden van ernstige dyslexie in voldoende mate; 2. Het kind heeft geen andere leer- of klinische stoornissen die op de voorgrond staan; 3. Het zorgtraject wordt dit jaar gestart, vóór de dertiende verjaardag van uw kind.

1b. Welke redenen voor extra zorg? 3 criteria: 1. 'ernstig' (vaag begrip) 2. enkelvoudig: zaken als ADHD, autisme e.d. eerst aangepakt, mogen dyslexie niet ‘overschaduwen’ (comorbiditeit!) 3. leerling is uiterlijk 12 jaar oud

1b. Welke redenen voor extra zorg? Niet vergoed? Dan evt. zelf hulp zoeken en zelf betalen. Tweedeling maatschappij.

1d. voor-/nadelen vroege signalering? Noteer eens de voordelen + nadelen van zo vroeg signaleren. Insturen via Padlet: zie link op hand-out of QR-code.

1e. wat kan hierbij misgaan? Zie andere PPT Aryan van der Leij.

Dus: hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? a. Vanaf wanneer? b. Welke redenen voor extra zorg? c. Wanneer wel/niet vergoed? d. Voor-/nadelen vroege signalering? e. Wat kan hierbij misgaan?

Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?

2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? Zie andere PPT Masterplan Dyslexie

Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?

3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid? 'Symptomen' deels vergelijkbaar: moeite met geschreven taal. Dyslexie: didactische resistentie, laaggeletterdheid niet.

3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid? Laaggeletterdheid groot probleem in Nederland, vandaar pleidooi Aryan van der Leij voor vroege signalering + aanpak taalproblemen. Leerlingen met NT2-achtergrond vaak ten onrechte beschouwd als niet-dyslectisch.

Centrale vragen: 1. Hoe wordt dyslexie op de basisschool gesignaleerd? 2. Hoe wordt dyslexie in de brugklas gesignaleerd? 3. Waarin verschilt dyslexie van laaggeletterdheid?

Voor volgende week Wikiwijs: opdrachten bij protocol vo + protocol mbo. Hou de verwijzingen naar de tekst bij de opdrachten in de gaten, de protocollen zijn nogal omvangrijk …