Slim Vakmanschap - Beter Blauw Slimmernetwerk Café 2 maart 2011 Utrecht Hidde de Blouw MSc Lectoraat Lerende Politieorganisatie Onderzoek, Kennis & Ontwikkeling - Politieacademie https://www.politieacademie.nl/kennis/lerendepolitieorganisatie/Pages/LectoraatLerendePolitieorganisatie.aspx
Slimmer werken ? goed dingen doen
Slimmer werken ? goed dingen doen
Slimmer werken ? goed dingen doen SLIM
Slimmer werken en thema ‘vertrouwen’ Slimmer werken <> betrouwbaarheid waar je voor staat (werk)processen wijze(n) van (samen)werken partnerships …
Slimmer werken – 3 niveaus Macro – taakomgeving (effectiviteit, legitimiteit) bv. # slachtoffers - # misdrijven - # verdachten Meso – organisatie (efficiency, processen) bv. aanvalsplan Min VenJ Micro – vakmanschap (professionaliteit, verbinding) individueel – teamsamenwerking – netwerken
Veilige, leefbare samenleving Niet alleen per sector bekijken De 3 niveaus in de keten, partnerships, netwerken, … Naast burgerparticipatie, ook politieparticipatie en overheidsparticipatie in een veilige en leefbare samenleving
Slim vakmanschap Ontwikkelingsbenadering Urgent praktijkvraagstuk Met en door vakmensen zelf (lokale coalities, eigenaarschap) Verbinding met visieontwikkeling over ontsluiting, ontwikkeling, verbreding slim vakmanschap en slimmer werken
Slim vakmanschap Drie korpsen, drie praktijkvraagstukken Overlast psychiatrische patiënten Fietsendiefstal Infocel
Lessen mbt vertrouwen Elkaar persoonlijk kennen Rol(wisselingen) initiator, actor, ondersteuner Eigenaarschap houden/kwijtraken Cirkel van invloed, zelf doen, agenderen, … Vraagstukken klein houden/maken, lokale (afwijkings)ruimte Vakmensen bepalen zelf wat slim is, van en met elkaar/anderen leren en ontwikkelen
Verbinden met visie op slim vakmanschap Slim vakmanschap vraagt om slim leiderschap en slimme ondersteuning initiatief niet overnemen; niet voor vakmensen gaan denken Slim vakmanschap is er al. spoor het op, ga er naar toe, geef het podium, zie het als beweging, niet als top-down ‘planned change’ interventie Gelaagdheid ‘doe-laag’ = ontwikkelruimte voor vakmensen; ‘leer-laag’ = ontsluiten, delen, eigen maken; ‘strategische laag’ = verbreden, ‘opschalen’, organisatieontwikkeling
Arbeidsproductiviteit, maar dan anders concept Doelgericht uitoefenen van taken/functies (‘arbeid’) in een omschreven/aan te duiden taakomgeving Met meerdere gekwalificeerde professionals in georganiseerd/ gecoördineerd verband (strategisch, tactisch en operationeel) Zodanig dat er aanwijsbaar actief vitale verbindingen worden aangegaan, waarin kennis en informatie stroomt dat er aanwijsbaar / traceerbaar doelgerichte invloed wordt uitgeoefend (‘produceren’) in die taak-/functieomgeving -- overeenkomstig de aard van de taakstelling en de aard van de functie (bedoelde werking) van de organisatie -- in het perspectief van beoogde effectiviteit in de taakomgeving c.q. met het oog op aangeduide effecten in de taakomgeving