Consumenten-gedrag Het gezin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Sociale media op school
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Zorg nieuwe stijl.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Sociaal netwerk methodiek
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
Methodiek: Plancyclus
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Bijeenkomst September 2015
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Pedagogiek als beroep.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Onbedoelde zwangerschap
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Psychologie Les 1: Introductie.
H1 Hoe word je wie je bent?.
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Naar een typologie van scholen
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Consumenten-gedrag Sociologische blik
CKG de kleine parachute
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Consumenten-gedrag Online consument
MAW §1.3.
Consumenten-gedrag Mondige consument
Ontwikkelingspsychologie
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Aangeboren of aangeleerd?
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Aangeboren of aangeleerd?
Doelgroepen Adolescentie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Burgerschap Thema: politiek
Denken en doen.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Consumenten-gedrag Het gezin

“Alle samenwerkingsvormen die een herkenbare sociale eenheid op microniveau vormen, met al dan niet verwante personen die duurzame affectieve banden hebben en elkaar onderling steun en verzorging verlenen.’”

Lesdoel “De leerling heeft, aan het einde van de workshop, inzicht in wat de invloed van het gezin is op het consumentengedrag en kan benoemen hoe men dit inzicht kan toepassen op de IBS De gezonde leefstijl.”

“It takes a village to raise a child”

Inhoud Functies van het gezin Inzicht in jouw eigen gezin Consumptieve rollen van het gezin Invloed van kinderen op gezins beslissingen Jouw visie op hoe kinderen beslissingen beïnvloeden van het gezin

Opdracht Maak een schematische tekening van je gezin met jezelf in het midden. Zet gezinsleden op mate van belangrijkheid dichtbij of verder van je af Zorg voor voldoende schrijfruimte bij ieder gezinslid (nodig voor volgende opdrachten deze workshop)

Het bieden van economische zekerheid Functies van het gezin Het bieden van economische zekerheid Het bieden van emotionele geborgenheid Het aanleren van een levensstijl Socialisatie als consument/individu Weber, 2015

Het bieden van economische zekerheid De zorg voor voldoende inkomen om te kunnen leven is de taak die in een gezin wordt uitgevoerd Vroeger was vooral de man hiervoor verantwoordelijk en werkte de vrouw in het huishouden Tegenwoordig participeert ook de vrouw in het arbeidsproces, geheel of gedeeltelijk Mannen kunnen huisman worden Kinderen hebben vaak hun eigen inkomen of zakgeld Weber, 2015

Het bieden van emotionele geborgenheid Als het goed is; kun je in een gezin de moeilijkheden die je ondervindt bespreken Over mogelijke oplossingen kan samen worden nagedacht Kan iets niet worden opgelost dan kunnen ouders of verzorgers professionele hulp zoeken Soms laten ouders het afweten en zijn bijvoorbeeld druk in de weer met social media in plaats van met hun kind Weber, 2015

Het aanleren van een levensstijl In een gezin streef je naar een bepaalde levensstijl O.b.v. doelen die de gezin samen nastreeft. Bijvoorbeeld accent op: onderwijs, carrière, boeken lezen, kranten en tijdschriften Naar welke programma’s op tv gekeken wordt Tijdsbesteding van het gezin in het weekend of de vakantie Consumptieve patroon (koop patroon) die invloed heeft op de toekomstige bestedingspatroon van het kind Weber, 2015

Opdracht Welke gewoonten passen er in jouw levensstijl die aangeleerd zijn door je gezin? Denk aan: Vakantie gewoonten Eetgewoonten Ochtendritueel Verjaardagen Feestdagen Onderwijs Carrière Taakverdeling in huis Lezen van kranten/tijdschriften/boeken

Socialisatie als consument /individu Betekent: dat er normen en waarden voor gedrag aangeleerd worden Normen en waarden die in overeenstemming zijn met cultuur en maatschappij waar een gezin deel van uit maakt Tot 12 jarige leeftijd staan de ouders als model Daarna middelbare school (vriendjes, popsterren en andere beroemde personen Weber, 2015

Socialisatie door het gezin, gericht op Socialisatie door de vriendenkring, gericht op Maatschappelijke normen en waarden Groepswaarden en normen Religieuze principes Specifiek taalgebruik, modebewust Sociale vaardigheden In deze kring acceptabel consumptief gedrag Goede manieren Carrière doelen Consumptief gedrag Weber, 2015

Opdracht Pak je tekening er weer bij Beschrijf bij ieder gezinslid op welke hij/zij een heeft (gehad) op jou: Economische zekerheid Emotionele geborgenheid Aanleren van een levensstijl Socialisatie als consument/individu Houdt wederom genoeg schrijfruimte over!

Consumptieve rollen van het gezin Beïnvloeder Filter Beslisser Koper Betaler Constructeur/ bereider Gebruiker Reparateur Afdanker Weber, 2015

Opdracht Pak je tekening er weer bij. Beschrijf bij ieder gezinslid op welke hij/zij heeft binnen het gezin. Dit kunnen meerdere rollen zijn.

Invloed van kinderen op gezins beslissingen De ouders beïnvloeden niet alleen het gezin De kinderen beïnvloeden ook de ouders Het gedrag van elk gezinslid is afhankelijk van en beïnvloedt het gedrag van de gezinsleden Kinderen hebben invloed in het beslissingsproces Weber, 2015

Opdracht Welke determinanten hebben volgens jou invloed op de “gezonde” levensstijl van kinderen? Maak uitwerking op blad (printen, zie volgende dia)

Wat vond je van de workshop? Evaluatie Wat vond je van de workshop?