Werksessie Verkennend onderzoek: Werkproces, informatie en IV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
“Specialistische” zorg
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Beleid en andere instanties
Bopz Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Perspectief van de cliënt
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Zorgbehoevenden en woonoverlast Verplicht medicijngebruik en andere mogelijkheden.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Het opstellen van wilsverklaringen
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Stichting van de Arbeid
Privacy en kindermishandeling
Meldcode Kindermishandeling
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Duurzame inzetbaarheid
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Crisismaatregel Werkproces, rollen en aandachtspunten
Algemene Implementatie
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Duurzame inzetbaarheid
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Ketenconferentie Wet verplichte GGZ Zorgmachtiging
Ketenconferentie 14 maart
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Werksessie Verkennend onderzoek: Werkproces, informatie en IV Regioconferentie Wvggz, najaar 2018

Opzet handreiking verkennend onderzoek Inhoud Inleiding en context Doel en reikwijdte Actoren en rollen Werkproces Communicatie en informatieproducten IV requirements Verkennend onderzoek in de wet Zwaartepunt

Actoren en rollen Actor Rol Eenieder, bijvoorbeeld burger Melding doen betreffende personen voor wie de noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg zou moeten worden onderzocht. In beroep gaan tegen niet tijdige indiening van een aanvraag bij de OvJ, mits de melder familie of naaste is. College van B&W (ex art. 5:1 e.v.) In behandeling nemen van meldingen. Het verrichten van onderzoek naar die noodzaak. Het informeren van degene die een melding heeft gedaan (mits familie of naaste). Het zo nodig indienen van een aanvraag voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een ZM bij de OvJ. Officier van Justitie (OvJ) Besluiten om een verzoekschrift voor een zorgmachtiging voor te bereiden. NB Beschrijving van de rollen slechts voor zover het de werkwijze rondom het VO betreft. Er zijn meer wegen die naar een zorgmachtiging kunnen leiden!

Hoofdlijn werkproces Verkennend Onderzoek 1. Verwerken melding Melder OvJ 2. Verkennend onderzoek uitvoeren Melder Partners & anderen 3. Informeren n.a.v. uitkomst VO OvJ Melder

Hoofdlijn werkproces Verkennend Onderzoek 1. Verwerken melding Melder OvJ 2. Verkennend onderzoek uitvoeren Melder Partners & anderen 3. Informeren n.a.v. uitkomst VO OvJ Melder

1. Verwerken melding (0) Inleiding en situatie: Hoe komen meldingen bij gemeente binnen? Er komt een landelijk nummer, dat wordt gekoppeld aan gemeenten Via verschillende kanalen: telefonisch, balie en internet Bij verschillende onderdelen, bijvoorbeeld als een ander telefoonnummer wordt gebruikt Gemeenten hebben het ontvangen van meldingen divers georganiseerd De wet stelt hieraan geen eisen Advies van de werkgroep: Laat melding vormvrij Ondersteun professional met bijvoorbeeld een standaard vragenlijst Laat de binnenkomst van meldingen aansluiten bij de lokale structuur Laat professionals waar nodig de melder naar het juiste ‘loket’ verwijzen

1. Verwerken melding (1) Melding vastleggen Datum en tijdstip ontvangst melding Gegevens melder (inclusief telefoonnummer om in gesprek te kunnen komen bij melding via internet) Gegevens betrokkene Welk gedrag van betrokkene is waargenomen? Welke zorgen brengt dit met zich mee? Wens melder: wat wil hij dat wij met zijn/haar melding doen? Termijn van 14 dagen voor uitvoeren van VO start bij ontvangst melding. NB: als niet meteen duidelijk is dàt het een melding op grond van de Wvggz betreft wordt startmoment later gereconstrueerd. Belangrijk om goed te documenteren!

1. Verwerken melding (2) Is het crisis? Handel dan volgens lokaal crisisprotocol! Is de betrokkene woonachtig of verblijft overwegend in de gemeente? Check Brp. Indien ‘Nee’: doorleiden naar college waar betrokkene gevestigd is NB Voor een aantal categorieën betrokkenen kan dit vraagstuk lastig te beantwoorden zijn, bijvoorbeeld voor dak- en thuislozen. Kun je zelf de melding afhandelen? Doe dat!

NB: ernstig nadeel = huidig gevaarscriterium 1. Verwerken melding (3) Nagaan of de melding de Wvggz betreft Is het aannemelijk dat betrokkene met zijn/haar gedrag ernstig nadeel veroorzaakt en is dit het gevolg van een psychische stoornis? Voor zover uit de informatie van de melder geconcludeerd kan worden NB Hier zit een ‘getrapte werkwijze’ achter met duidelijk onderscheid tussen afhandelen van de melding en het VO. Indien het ten tijde van het verwerken van de melding aannemelijk is dat het om een Wvggz melding kan gaan, dan wordt een VO ingesteld. In de werkwijze van het VO wordt stapsgewijs een nadere toets gedaan. Het starten of continueren van bemoeizorg kan parallel oplopen met het verrichten van het VO. Geen Wvggz? Zo mogelijk doorzetten naar een collega (handhaving, oggz, schulden of VT) of extern (corporatie, politie, GGD of wijkteam WMP). NB Rekening houdend met waar de melding vandaan komt; dus bijvoorbeeld niet ‘simpelweg terugzetten’ naar wijkteam.

1. Verwerken melding (4) Als melder anoniem wil blijven, worden zijn persoonsgegevens of andere gegevens die herleidbaar zijn tot de melder niet in de aanvraag vermeld. Registreer daarom of de melder anoniem wil blijven, door aanvinken: ja / nee / onbekend. NB Advies van de werkgroep is om voor burgers een folder over de Wvggz beschikbaar te maken met daarin ook dit recht. De vraag of melder anoniem wil blijven hoeft niet actief gesteld te worden. Het anonimiseren gaat verder dan alleen NAW weglaten. Bijvoorbeeld ook niet opnemen: ‘De buurman die de melding deed…’

Hoofdlijn werkproces Verkennend Onderzoek 1. Verwerken melding Melder OvJ 2. Verkennend onderzoek uitvoeren Melder Partners & anderen 3. Informeren n.a.v. uitkomst VO OvJ Melder

2. Uitgangspunten Verkennend onderzoek Doel onderzoek: vaststellen van de noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg Uitgangspunten op een rij: Waar mogelijk praktisch en klein houden In balans met afdoende onderbouwing voor OvJ Duidelijke scheiding van feiten en visies/meningen Bronvermelding: eigen waarneming, informatie van derde, etc Gericht op beschrijven van feitelijke situatie en omstandigheden Voldoen aan de AVG Efficiënte werkwijze, mogelijk ‘getrapt’: naar verwachting zal voor een groot deel van de meldingen duidelijk zijn dat geen sprake is van ernstig nadeel voor betrokkene of omgeving Medische expertise inzetten bij aanvraag richting OvJ Regels van bemoeizorg zijn van toepassing. Er komen (vooralsnog) geen aparte grondslagen in een Amvb.

3. Kernvragen VO Is er vermoedelijk sprake van ernstig nadeel? Te onderbouwen uit feitelijke gedragingen en omstandigheden. Ligt aan het gedrag vermoedelijk een psychische stoornis ten grondslag? Onderbouwd aan te geven door professional met GGZ-expertise. Is er noodzaak tot gedwongen kader? Is er geen/beperkte bereidheid tot vrijwillige zorg? Te onderbouwen uit gesprek met betrokkene Zijn de mogelijkheden van vrijwillige zorg ontoereikend? Te onderbouwen door professional met medische expertise en vanuit feiten en omstandigheden Welke zorg heeft betrokkene nodig? Kan dit in vrijwillig kader? Wat kan persoon zelf en zijn/haar omgeving?

Stap 1 VO: Bondige check op ernstig nadeel (1/2) Stap 1: Bondige inschatting of sprake is van ernstig nadeel Gesprek melder (voor zover nog nodig na verwerken melding) Gesprek betrokkene Alleen voor zover nodig om een afdoende beeld te krijgen van risico op ernstig nadeel: Check bij wijkteam Check bij wijkagent en VHH NB ook voor vraag of er mogelijk gevaar dreigt NB: Check systeem OM op geschiedenis Wvggz is helaas niet mogelijk Indien toestemming betrokkene verkregen [te registreren] (vanuit vrijwilligheid en wilsbekwaam): gesprek met sociale omgeving

Stap 1 VO: Bondige check op ernstig nadeel (2/2) VRAAG aan privacyjurist VWS/ketenprogramma: welke andere informatie kan in dit stadium uitgevraagd en benut worden? Check in eigen systemen, bijvoorbeeld eerdere meldingen, eerdere bemoeizorg; woning, schulden, overlast? Eventueel ook: FACT, Woningbouwvereniging, GGD, dak- en thuislozen opvang? Andere gemeenten bevragen (bijvoorbeeld bij dak- en thuislozen)? Geen sprake van ernstig nadeel? sluit VO af!

Stap 2 VO: Psychische stoornis? Alleen die gevallen waarbij wel ernstig nadeel dreigt worden uitgebreider onderzocht, met inzet van GGZ-expertise. Stap 2: Inschatting psychische stoornis Uitvoeren volgens professionele standaard Geen sprake van psychische stoornis? Sluit VO af

Stap 3: Mogelijkheden vrijwillig kader Stap 3: Nagaan mogelijkheden in vrijwillig kader cq noodzaak tot gedwongen kader Beantwoord de deelvragen bij kernvraag 3: Is er noodzaak tot gedwongen kader? Is er geen/beperkte bereidheid tot vrijwillige zorg? Te onderbouwen uit gesprek met betrokkene Zijn de mogelijkheden van vrijwillige zorg ontoereikend? Te onderbouwen door professional met medische expertise en vanuit feiten en omstandigheden Welke zorg heeft betrokkene nodig? Kan dit in vrijwillig kader? Wat kan persoon zelf en zijn/haar omgeving? Rond VO af

Benodigde expertise voor VO Welke expertise is nodig voor uitvoering van het VO? Voor vaststellen psychische stoornis is GGZ expertise noodzakelijk. Wet benoemt ‘medische expertise’. Standpunt werkgroep: huisarts of andere medisch professional zonder GGZ-expertise is daarvoor niet afdoende. Mogelijke uitvoerders daarbij zijn onderdeel van: FACT-team, SPV-GGD, GGZ-gebiedsteam, GGZ-wijkteam Deze teams hebben ook oog voor veiligheid: kan in afstemming met anderen worden ingevuld Bevoegd en bekwaam Openstaande vraag: kan de gemeente de bevoegdheid voor uitvoeren VO mandateren aan een derde partij, bijvoorbeeld een gebiedsteam?

Handige instrumenten voor VO Uitvoeren VO vereist primair vakmanschap Wenselijk bij uitvoeren van VO zijn: Sjabloon / format met rapportage Handreiking voor omgaan met privacy / AVG

Hoofdlijn werkproces Verkennend Onderzoek 1. Verwerken melding Melder OvJ 2. Verkennend onderzoek uitvoeren Melder Partners & anderen 3. Informeren n.a.v. uitkomst VO OvJ Melder

3. Informeren n.a.v. uitkomst VO (1) College informeert OvJ en melder over de uitkomsten van het VO Indien College niet van mening is dat er noodzaak is voor verplichte zorg: Melder informeren, voor zover het een persoon betreft als bedoeld in art 5:2:5: vertegenwoordiger, partner, ouders of essentiële naaste. Indien College wel van mening is dat er noodzaak is voor verplichte zorg: Bij OvJ indienen “Aanvraag voorbereiding verzoekschrift ZM [302/303]” College informeert de melder: Resultaat VO [404], voor zover het een persoon betreft bedoeld in art 5:2:5 NB Als de melder een andere persoon betreft dan benoemd in art 5:2:5, dan wordt deze melder niet geïnformeerd. De wet biedt in die gevallen geen basis voor terugkoppeling en terugkoppeling is in het perspectief van privacy onwenselijk. Daarom is ‘verwachtingenmanagement aan de voorkant’ belangrijk!

3. Informeren n.a.v. uitkomst VO (2) Als de melder is bericht dat het college van mening is dat er geen noodzaak tot verplichte zorg aanwezig is, èn de melder een vertegenwoordiger, partner, ouder of essentiële naaste is (art. 5:2 lid 5), En deze melder wel van mening is (cq blijft) dat er noodzaak tot verplichte zorg bestaat, Dan dient het college (toch) een aanvraag tot voorbereiding van een verzoekschrift voor een ZM in bij de OvJ, vergezeld van het VO [405]. Deze wens melder in dossier registreren en in aanvraag bij OvJ vermelden. NB Melder hoeft niet actief op deze optie te worden gewezen. Advies werkgroep om dit in een publieksfolder op te nemen. Indien VO niet leidt tot aanvraag verplichte zorg, kan gemeente waar nodig vervolgen met bijv. vrijwillige zorg, bemoeizorg, Wzd of schuldhulpverlening.

3. Informeren n.a.v. uitkomst VO (3) OvJ bericht het college in de volgende gevallen over het al dan niet indienen van een verzoekschrift bij de rechtbank: Aanvraag onvoldoende duidelijk / onderbouwd Beëindiging voorbereiding verzoekschrift ZM College stelt zo spoedig mogelijk na ontvangst van bericht van de OvJ de melder op de hoogte van de gemotiveerde beslissing van de OvJ. In het geval de OvJ en het college van oordeel zijn dat verplichte zorg niet noodzakelijk is, dan deelt het college dit tevens schriftelijk mee. NB Als communicatie met melder via mail plaats vindt, dan gebeurt dat via veilige mail.

Communicatie en info-producten Melder College OvJ Melding/verzoek burger [301] Aanvraag voorbereiding verzoekschrift ZM [302] Resultaat VO [404] Resultaat VO: aanvraag ZM [303] Noodzaak toch aanwezig [405] Onvoldoende info Gemotiveerd besluit indienen verzoekschrift ZM Besluit beëindiging voorbereiden aanvraag ZM Beslissing OvJ [314] Afschrift besluit beëindiging voorbereiden ZM [401]

301 – Melding of verzoek burger Datum en tijdstip ontvangst melding Gegevens melder (inclusief telefoonnummer om in gesprek te kunnen komen bij melding via internet) Gegevens betrokkene Welk gedrag van betrokkene is waargenomen? Welke zorgen brengt dit met zich mee? Wens melder: wat wil hij dat wij met zijn/haar melding doen?

404 – Resultaat VO Geadresseerd aan melder Melding die het VO betreft Op grond van de resultaten van het verkennend onderzoek is er volgens B&W [wel / geen] noodzaak tot verplichte zorg aanwezig. Daarom zal [wel een / geen] aanvraag van een verzoekschrift worden gedaan. NB Alleen de uitkomsten zoals hierboven beschreven opnemen, geen inhoudelijke resultaten uit het VO

302/303/405 – Aanvraag ZM Zie uitgewerkte aanvraag in Word; bijlage Identificerende gegevens aanvrager (gemeente, naam, functie, werkadres, telefoonnummer) Identificerende gegevens betrokkene: naam, woonplaats (straat, postcode, plaats) Resultaten / uitkomst Verkennend onderzoek (kopie/afschrift), met daarin gemotiveerd antwoord op de 3 kernvragen: ernstig nadeel, psychische stoornis noodzaak gedwongen zorg (deze laatste met deelvragen over bereidheid voor en mogelijkheden van vrijwillige zorg). [Specifiek voor 405] Indien volgens B&W geen noodzaak aanwezig is voor verplichte zorg, maar melder wel een aanvraag ZM wenst, dan dit expliciet in het bericht aangeven. Optioneel Zorghistorie / betrokken hulpverlening Contactpersonen met contactgegevens Bijlagen

IV requirements Deels uit beschrijving werkproces en informatieproducten af te leiden. Ondersteuning volledige werkproces Verder van belang: Gemeenten willen werkwijze VO graag ondersteund zien in CM-Systeem. Aandachtspunt daarbij is dat dit een andere werksoort is die volledig gescheiden moet zijn van de verwerking van de crisismaatregel. Landelijke uniformiteit in aanlevering resultaten VO. Gebruik van eenzelfde format. Als communicatie met melder via mail plaats vindt, dan gebeurt dat via veilige mail. …

Verkennend onderzoek in de wet Verkennend onderzoek wordt in de wet benoemd als onderdeel van werkwijze voor zorgmachtigingen (H5). Een verkennend onderzoek moet door de gemeente op grond van artikel 5:2 lid 2 uitgevoerd worden als er een melding ontvangen wordt op grond van artikel 5:2 lid 1. Deze meldingen betreffen ‘personen voor wie de noodzaak tot geestelijke gezondheidszorg zou moeten worden onderzocht’.