Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Van Methode Naar Methodiek
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
moderniseren van het curriculum.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Werken met de Stercollecties
Politieacademie Mea Heringa.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Customize!.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Cursus vrijwilligers werven
Huisvesting en Hygiëne
Docentvaardigheden ICT
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Themagroep ICT en de lerarenopleider
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Kiezen voor keuzedelen
LIP.
LIP.
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Product van TU Delft, SEC
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Persoonlijke doelen maken
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren Toelichting bij Blok 2 (In het bijzonder deelopdracht 3: Passende bronnen en materialen)

Het zoeken en selecteren Waar haal ik inspirerende materialen vandaan? Hoe het kaf van het koren te scheiden? Hoe kritisch te blijven op gewenste kwaliteit?

Inspirerende materialen Sites waarop u materialen kunt vinden en/of met behulp waarvan u lesmaterialen kunt arrangeren/ontwikkelen: www.leermiddelenplein.nl http://web.kennisnet.nl/kennisnet/vo/docent/lesmateriaal http://web.kennisnet.nl/kennisnet/vo/docent/communities www.studiovo.nl http://www.krantindeklas.nl/ http://webquestmaker.nl Voor wie meer wil weten: http://digitaalleermateriaal.kennisnet.nl/maken/modulevoorlerarenopleidingen http://web.kennisnet.nl/kennisnet/vo/docent/lesmateriaal Van hieruit kunt u o.a. via de link: Digitaal leermateriaal, informatie, voorbeelden en publicaties vinden over het zoeken, maken en delen van digitaal leermateriaal. http://web.kennisnet.nl/kennisnet/vo/docent/communities: Samenwerken via één van de community's van Kennisnet is inspirerend en scheelt veel tijd. Bijna iedereen in de school heeft wel behoefte aan contact met collega’s, zoals vakgenoten, leerlingbegeleiders en mentoren. U kunt gratis lid worden van één of meerdere community's en meediscussiëren over uw vak, vragen stellen aan specialisten of lesmateriaal uitwisselen. Hieronder vindt u de community's voor het voortgezet onderwijs. Voor wie meer wil weten: Deze link verwijst naar de module: Leren arrangeren en ontwikkelen van digitaal leermateriaal. Deze module is bedoeld om opgenomen te worden in het programma van lerarenopleidingen. De module is onderdeel van het programma Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal, dat door Kennisnet wordt gefaciliteerd.   De module voor de lerarenopleidingen is gericht op leermateriaal dat een leraar voor zichzelf - 'voor zijn eigen leereenheid' - moet kunnen maken, alleen of in samenwerking met collega's. De module bestaat uit een stappenplan, waarmee studenten van de lerarenopleidingen volgens zeven stappen te werk kunnen gaan. De module voor de lerarenopleidingen is geen kant en klaar product, maar een halfproduct dat opleiders zelf kunnen aanpassen, aanvullen en koppelen aan andere studieonderdelen, passend in de eigen lerarenopleiding. Nog enkele interessante voorbeeldsites voor docenten aardrijkskunde: http://www.geography-site.co.uk/ http://www.jeugdbieb.nl/rubriek.php?rID=4 http://www.teachingideas.co.uk/geography/contents.htm

Gratis ontwikkel-/arrangeertools Naam URL Arrangeertool Ontwikkel tool web-based samenwerken http://www.lesbank.nl/home.php www.wikiwijs.nl Lesbank Wikiwijs

Hoe het kaf van het koren te scheiden? Wat is de kwaliteit van de materialen die u vindt? Wat is de kwaliteit van de materialen die u met arrangeertools maakt? Zijn de gevonden lesmaterialen systematisch ontwikkeld volgens de ADDIE methodiek? Veelal expliciteren arrangeertools niet waar kwaliteit aan moet voldoen. Veelal is er bij arrangeertools geen aandacht voor systematisch ontwikkelen volgens de ADDIE-aanpak. Dus kritisch zijn of wat u vindt! Is het relevant, consistent, bruikbaar en effectief?

Hoe kritisch blijven? Bij zoeken, selecteren en ontwikkelen zou moeten gelden: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit zijn de materialen relevant voor de leerdoelen die ik mijn lessenreeks wil bereiken? Vormen de materialen een logisch en samenhangend geheel? Verwacht ik dat deze materialen bruikbaar zijn voor mijn doelgroep en voor mezelf? (dus in de situatie waarvoor het bedoeld is) Verwacht ik dat ik m.b.v. deze materialen de gewenste leerrresultaten bereik?

Opdracht A Bekijk een les of arrangement naar keuze op een site naar keuze. Beschrijf de kwaliteit van een les of arrangement. Maak gebruik van de volgende termen: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit

Opdracht B Ontwikkel/arrangeer een les met www.wikiwijs.nl of http://www.lesbank.nl/home.php. Beschrijf de kwaliteit van de ontwikkelde/gearrangeerde les. Maak gebruik van de volgende termen: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit

Leermateriaal zoeken vanuit een leerlijn vo docent 1.35 min. http://www.youtube.com/watch?v=g5DDCGbFslk&feature=player_embedded#!

Filmjes als extra toelichting (1) leermiddelenlabels, 1.37 min. http://www.youtube.com/watch?v=47vIEmKgU5k&feature=related   10

Filmjes als extra toelichting (2) leermiddelenlabels, 1.45 min. http://www.youtube.com/watch?v=kS3FCdEpo0g&feature=related   11

Filmjes als extra toelichting (3) leermiddelenlabels, 1.38 min. http://www.youtube.com/watch?v=x2G6C60tnPY&feature=related 12