uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Overzicht Waarom een visiedag? Premissen Doelstelling van een toekomstig SO Wat is de finaliteit van SO? Getrapte studiekeuze Continuüm Plaats van Leren en werken Methodiek Ter afronding
Visiedag Resultaat van een 2-jarig traject Concept/principes/referentiekader Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … Draagvlak: geen 100 % consensus Bescheidenheid Principes versus concrete invulling Nieuwe structuren kunnen faciliteren Nood aan mentaliteitswijziging Scoop beperkt tot de structuur Katholiek onderwijs als een constructieve partner
29 december 2018 Premissen SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig
Leerlingen zijn niet gelijk
29 december 2018 Premissen SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig LLn zijn niet gelijk Gelijke behandeling is het doel Oog voor het ontwikkelingsperspectief
Katholiek onderwijs vraagt de nodige ruimte
Premissen SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig LLn zijn niet gelijk Gelijke behandeling is het doel Oog voor het ontwikkelingsperspectief Katholiek onderwijs vraagt de nodige ruimte Inhoud Methode Schoolstructuur/klassamenstelling Loskomen van de kwalificatiestructuur Bevestiging van de rol van de SG Implementatietraject
Doelstelling van een toekomstig SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen Gedifferentieerde Algemene Vorming Types van studierichtingen
Hiërarchische perceptie wegwerken
Doelstelling van een toekomstig SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen Gedifferentieerde Algemene Vorming Types van studierichtingen Hiërarchische perceptie wegwerken Brede eerste graad Continuüm Diploma na 6 jaar SO Studieaanbod Rationeel Complementair Gedifferentieerd
Finaliteit van SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten Economisch kapitaal Sociaal kapitaal Cultureel kapitaal
Finaliteit van SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten Sociaal kapitaal Cultureel kapitaal Economisch kapitaal Katholiek onderwijs voegt aspect toe Levensbeschouwelijke en zingevende
Getrapte studiekeuze Behoud van de gradenstructuur Keuze wordt steeds fijnmaziger
3de graad 2de graad 1ste graad Sterk geprofileerde studierichtingen Brede studierichtingen met overgangsmogelijkheden tijdens en na de 2de graad 1ste graad Zonder basisopties met klemtoon op algemene vorming Einde 1ste graad: keuze voor studiedomein zonder voorafname situering op het continuüm
Principes Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur algemeen specifiek abstract concreet transferabel gericht toepasbaar Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek
Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling 29 december 2018 Continuüm: Principes Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling 18
Maximale transparantie
Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling 29 december 2018 Continuüm: Principes Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling Maximale transparantie Studiekeuze-instrument Focus op alle talenten van alle jongeren Positionering van studierichtingen 20
Dimensie 1 Dimensie 2 Continuüm: dimensies Niveau van abstractie en diepte Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering Breedte en hoeveelheid doelen Brede versus smalle contexten Contextloos: dégradé van kleuren Dimensie 2 Inhoud: cfr. 5 studiedomeinen
Continuüm: dimensies Finaliteit op basis van de uitstroom 29 december 2018 Continuüm: dimensies Finaliteit op basis van de uitstroom 4 types van studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen Einde van de derde graad voorbereiding op: brede academische doorstroming gerichte doorstroming (in hoofdzaak professionele bachelor) arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties) Diploma na 6 jaar Secundair Bijkomende beroepskwalificatie: certificaat via Se-n-Se 22
Binnen elk studiedomein 29 december 2018 Continuüm: principes Binnen elk studiedomein Invulling in de volle breedte: 4 types zijn aanwezig Sommige lln maken definitieve keuze na SO Toetsing huidig studieaanbod Overlap Lacunes 23 23
Positionering van Leren en werken Leerlingenprofiel Jongeren die gebaat zijn met een individueel traject waarbij opleiding en vorming hand in hand gaan met een praktijkopleiding op de werkvloer Jongeren in multiproblematische situaties Plaats op het continuüm: Rechts i.f.v. het behalen van een beroepskwalificatie Geen opname in studiedomeinen Trajecten Individueel met begeleidingstraject Looptijd is afhankelijk van de vordering van de jongere Geen gradenstructuur
Signaal vanuit het katholiek onderwijs Stranden … of landen? Ter afronding Signaal vanuit het katholiek onderwijs Stranden … of landen? Mogelijkheden binnen de huidige structuur
Financiële ruimte?