Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Advertisements

Schrijfplan Globalisering
De gevolgen van de zonde
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Seksualiteit: gave van God
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Wat maakt het leven zinvol?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
DE KERK: OOK VOOR ALS JE ANDERS BENT?. HUP- kerk Homogeneous Unit Principle GKV ook?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Lezen Nu Nederlands.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Nederland = ZEURLAND.
Betogende spreekbeurt
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Opdrachten en eindopdracht
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Spel Politiek Nederland
Lezen, schrijven en argumenteren
Gezondheid en gezond gedrag
Moederdag elfje.
KRITISCH DENKEN 20 Drogredenen © Kritisch Denken.
Argumenteren en betogen II
VWO examen Nederlands
‘Tucht’? 1.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
5 havo eindexamenvoorbereiding
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Kiezen voor keuzedelen
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Loopbaan en burgerschap les 2
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Waarom kritisch denken?
Drogredenen.
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Nieuw Nederlands 4/5 havo, p
Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Schrijven 2.5 en 2.6 Formuleren en stijl 2.3 en 2.4
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
4 havo Schrijflijn les 5
Creëer je zelf!.
Creëer je zelf!.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4

Lezen 4.2 – argumenten beoordelen Argumenten kan je gebruiken om een standpunt te verdedigen of het standpunt van een ander aan te vallen. Twee soorten argumenten: Objectieve argumenten - gebaseerd op feiten, onderzoek, wetenschap of algemeen aanvaarde normen of waarden Subjectieve argumenten - gebaseerd op vermoedens, levensbeschouwelijke overtuiging of persoonlijke waardeoordelen

Voorbeelden: Objectief argument voor de stelling ‘Alle kinderen moeten verplicht gevaccineerd worden’: “Hoe meer kinderen er gevaccineerd zijn, hoe kleiner de kans op de uitbraak van ziektes.” Subjectief argument tegen de stelling ‘Alle kinderen moeten verplicht gevaccineerd worden’: “Alleen God beslist over leven en dood en ziek zijn of niet. Hij heeft de regie over wat er op de wereld gebeurt en daar moeten wij ons niet mee bemoeien.”

Slechte argumenten (drogredenen) Verkeerde vergelijking ‘Ach, wat klagen die studenten nou eigenlijk? Sommige winkeliers werken ook op koopavonden en in het weekend’ Generalisatie ‘Mijn buurman heeft een uitkering, maar kan best werken. Werklozen zijn gewoon te beroerd om te werken’. Of : ‘Dat is toch algemeen bekend?’ Vals dilemma ‘Heb je nog nooit gezoend? Wat een loser ben jij’

Nog meer drogredenen Persoonlijke aanval “Dus jij denkt dat je op jouw leeftijd daar wat zinnigs over kan zeggen? Je weet nog zo weinig jongen.” Onjuist beroep op autoriteit

Nog meer drogredenen Onjuiste oorzaak-gevolgrelatie ‘Als je je been gebroken hebt, moet dat been in het gips. Marja heeft haar been in het gips, dus zij heeft een gebroken been.’ ‘Als je oefenexamens maakt, haal je vaak een voldoende. Danny heeft een onvoldoende, dus hij heeft geen oefenexamens gemaakt.’ Bespelen van het gevoel van publiek of tegenstander ‘Geniet je van je schnitzel? Dat varken heeft niet van zijn leven kunnen genieten..’. ‘Een flexibel contract is een slecht idee, want jullie weten allemaal hoe vervelend het is om in onzekerheid te leven.’ Maar ook hier: ‘Dat is toch algemeen bekend?’

4.3 - betoog Met een betoog probeert de schrijver/spreker jou te overtuigen van zijn gelijk. Dit doet hij/zij door het geven van argumenten voor én argumenten tegen zijn standpunt. De tegenargumenten (argumenten van de partij met een ander standpunt) haalt hij/zij daarin onderuit. Doel = publiek overtuigen van jouw standpunt Voorbeelden van onderwerpen van een betoog: euthanasie, abortus, verbieden alcoholreclames, legalisatie wietteelt, verplichte anticonceptie voor zwakbegaafden, etc.

4.4 - beschouwing Bij een beschouwing probeert de schrijver/spreker een onderwerp te verduidelijken, door het gebruik van betrouwbare feiten te geven. Verschillende meningen! Doel: jou te laten kiezen welke “kant” jij beter vindt. Doel van een betoog is dus: informeren https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/sleepnet/

En nu: huiswerk Lezen 4.2, 4.3 en 4.4 (exclusief examenopdrachten)  de laatste drie paragrafen over het onderdeel ‘Lezen’. Vanaf bladzijde 88