De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo"— Transcript van de presentatie:

1 Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 1

2 Introductie Lessenserie van 4 lessen over het gebruik van drones in het leger Eindopdracht: betoog Vakken: maatschappijleer en Nederlands Doel: je vormt een mening over een maatschappelijk vraagstuk (het gebruik van drones) en je zet deze mening, met behulp van zelf verzameld bronnenmateriaal uiteen in een betoog. Het beste betoog wordt opgestuurd naar de Volkskrant als ingezonden brief. Datum eindopdracht? 1

3 2 Aan het einde van deze les:
kan je voorbeelden noemen van waarden en normen. kan je uitleggen wat het verband is tussen waarden en normen. kan je strategieën toepassen voor het omgaan met woorden die je niet kent. weet je wat drones zijn. 2

4 3 Opdracht 1: Mindmap maken
Schrijf in het midden van je A3-papier het woord drones op. Vul aan met zoveel mogelijk woorden, begrippen en associaties die bij jullie opkomen. 3

5 4 Opdracht 2: waarden en normen
Waarden zijn uitgangspunten die mensen belangrijk en/of nastrevenswaardig vinden. Een waarde is bijvoorbeeld respect. Wat vind jij belangrijk? Stap 1: welke waarden herkennen jullie op je eigen mindmap? 4

6 5 Vervolg opdracht 2: waarden en normen
Normen komen voort uit waarden en kan je omschrijven als gedragsregels en rechtsregels. Voorbeeld: Waarde: respect – Norm: je spreekt oudere mensen met u aan. Welke waarden heb jij net genoemd? Welke normen horen daarbij? Stap 2: bedenk normen bij de waarden. Stap 3: bedenk waarden bij de normen. 5

7 6 waarden Voorbeelden van normen Gelijkwaardigheid
Mannen en vrouwen verdienen evenveel in dezelfde functie. Vrijheid Ik mag mijn mening geven. Vriendschap Als we uitgaan letten we op elkaar. Zorgzaamheid Alles eerlijk delen. Vertrouwen Ik vertel geheimen niet door.

8 7 Normen Bijbehorende waarden Eerlijk je mening kunnen geven. Vrijheid
Een geheim van een vriend of vriendin niet doorvertellen. Eerlijkheid U zeggen tegen een ouder persoon die je niet kent. Respect Eerlijk zijn over je gevoelens. Openheid Niet door rood licht fietsen. Veiligheid Een blikje cola van straat in de prullenbak gooien. Hulpvaardigheid

9 Conclusie: waarden leiden tot normen.
8

10 9 Strategieën om achter de betekenis van een woord te komen:
1. Geeft de context informatie over de betekenis? 2. Kan ik het woord opdelen en zo de betekenis achterhalen? 3. het woord vragen aan iemand anders 4. het woord opzoeken in het woordenboek 9

11 10 Afronding Je weet nu wat drones zijn.
Je kan voorbeelden noemen van waarden en van normen. Je weet wat waarden en normen met elkaar te maken hebben. Je kan strategieën toepassen om achter de betekenis van onbekende woorden te komen. Huiswerk: Alles afmaken. 10

12 11

13 Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 2

14 1 Introductie Vorige les: Aan het einde van deze les: wat zijn drones?
waarden en normen strategieën om de betekenis van onbekende woorden te achterhalen Aan het einde van deze les: kan je het dilemma van drones kunnen uitleggen. kan je een eigen (beknopte) mening geven over het gebruik van drones. kan je waarden noemen die ten grondslag liggen aan jouw mening. heb je geoefend met gespreksvaardigheden. 1

15 2

16 Klassengesprek Wat is mijn mening over het gebruik van drones in het leger? 3

17 Afronding Je kan het dilemma van het gebruik van drones voor gevechtsdoeleinden uitleggen. Je hebt je al een (beetje) een mening gevormd over het dilemma. Je kan waarden noemen bij jouw mening. Je hebt geoefend met gesprekstechnieken. Huiswerk Zoek een bron (bijvoorbeeld een krantenartikel) over het gebruik van drones. Lees de bron. Neem de bron de volgende les mee! 4

18 5 Vader achtervolgt 8-jarige dochter naar school met drone

19 Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 3

20 1 Introductie Vorige les: Aan het einde van deze les:
het dilemma van drones aan de hand van Duivelse Dilemma’s klassengesprek over het gebruik van drones in het leger Aan het einde van deze les: kan je bronmateriaal beoordelen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid. heb je een stelling gekozen over het gebruik van drones. heb je je gedachten over de stelling geordend in een schrijfplan. 1

21 Wat is het verschil tussen een uiteenzetting, een beschouwing en een betoog?
Opdracht 1 Uiteenzetting, beschouwing en betoog Doelen: Uiteenzetting: Betoog: Beschouwing: Kenmerken betoog: 1. 2. 3. 4. 5. 2

22 3 Doelen: Kenmerken betoog:
Uiteenzetting: de lezer iets leren door feitelijke informatie te geven Betoog: de lezer overtuigen van een standpunt door middel van argumenten Beschouwing: de lezer laten nadenken, door meerdere kanten te beschrijven Kenmerken betoog: 1. subjectief (overtuigen van een mening) 2. standpunt wordt ondersteund met argumenten 3. feiten alleen in dienst van het standpunt 4. tegenargumenten worden weerlegd 5. de hoofdgedachte is een mening 3

23 4 Opdracht 2 Kies een stelling: Opdracht 3
Drones mogen alleen ingezet worden voor positieve doeleinden, dus niet om mensen te doden. Drones zijn de toekomst van het leger. Mensen die met drones werken, mogen privé niet gamen. Opdracht 3 Maak een mindmap of beantwoord de WH-vragen. 4

24 5 Informatie verzamelen en ordenen Opdracht 4 Stap 1
Je hebt je eigen bron al gelezen. Lees nu de bron van degene met wie je samenwerkt. Stap 2 Bepaal samen welke bron volgens jullie het meest betrouwbaar is. 5

25 6 Betrouwbaarheid van bronnen betekent dat de bron bruikbaar is.
Synoniemen voor betrouwbaarheid zijn bijvoorbeeld deugdelijk, eerlijk en solide. Een voorbeeld van een afbeelding die te maken heeft met betrouwbaarheid Het begrip betrouwbaarheid heeft betrekking op de vraag of de bron gegevens kan opleveren die als feitelijk juist kunnen worden beschouwd. 6

26 7 Stap 3 Zoek minimaal drie betrouwbare bronnen. Stap 4
Toets je bronnen aan de criteria voor betrouwbaarheid. 7

27 8 Schrijfplan onderwerp doel publiek alinea’s onderdeel inhoud
doel publiek alinea’s onderdeel inhoud steekwoorden alinea 1 inleiding voorbeeld/aanleiding/actualiteit/informatie over het onderwerp/persoonlijke ervaring/anekdote Noteer hier steekwoorden Noteer hier jouw standpunt (hoofgedachte) in een hele zin. alinea 2 middenstuk Noteer hier je eerste argument. Noteer hier in steekwoorden hoe je je argument gaat uitleggen en welk voorbeeld je gaat geven. alinea 3 Noteer hier je tweede argument of tegenargument en ontkrachting. Idem alinea 4 Noteer hier je derde argument of tegenargument en ontkrachting alinea 5 slot Noteer hier je standpunt in andere woorden. Noteer hier in steekwoorden wat je nog meer in het slot wilt zeggen.

28 Afronding Je kan bronmateriaal beoordelen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid. Je hebt een stelling gekozen over het gebruik van drones. Je hebt bronnenmateriaal verzameld bij je stelling. Je hebt je gedachten over de stelling geordend in een schrijfplan. Huiswerk Schrijfplan afmaken en volgende les meenemen. Als het nog niet gelukt is om drie bruikbare bronnen te vinden, dan maak je dit af. 9

29 9

30 Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 4

31 1 Introductie Vorige les: Aan het einde van deze les:
stelling gekozen. betrouwbare bronnen verzameld. schrijfplan Aan het einde van deze les: kan je een tekst reviseren. kan je op een goede manier feedback geven over het werk van iemand anders. heb je geoefend in het ontvangen van feedback om tot verbetering van je eigen tekst te komen. 1

32 2 Feedback geven en ontvangen Feedback is zinvol als:
de ontvanger open staat voor feedback. Laat de ander uitpraten. Stel vragen als de feedback niet duidelijk is. de feedback gericht is op datgene waar het over moet gaan. Geef feedback alleen op het schrijfproduct. de feedback duidelijk is. Draai er niet om heen, vertel wat je te zeggen hebt. Voorbeeld: “Het is een goed geschreven tekst. Er zit wel een aantal spelfouten in.” Of: “Ik begrijp de tekst goed. Je maakt nu veel korte zinnen. Misschien kan je één of twee iets langere zinnen maken.” Feedback is altijd bedoeld om iemand te helpen. De ontvanger bepaalt zelf wat hij of zij met de feedback doet. 2

33 Opdracht 1 Bekijk in tweetallen jullie schrijfplan. Bespreek per alinea wie van jullie het het beste heeft ingevuld. Verbeter zo nodig je eigen schrijfplan. 3

34 4 Opdracht 2 Schrijf de eerste alinea van jouw betoog.
Geef elkaar feedback. Bepaal wat je met de feedback gaat doen. Herschrijf je alinea. 4

35 Het reviseren van je schrijfproduct betekent hier het controleren en eventueel corrigeren van je werk. Reviseren doe je door naar je eigen werk te kijken aan de hand van de vragen uit opdracht 2. Een voorbeeld van een afbeelding bij reviseren is 5

36 6 Eindproduct Betoog over de door jou gekozen stelling
Doelgroep: lezers van de Volkskrant (het beste betoog wordt ingestuurd) Datum? Het schrijfplan en één alinea mag je gebruiken bij het schrijven van je betoog Beoordeling door middel van de beoordelingsrubric achterin het boekje Beoordeling voor de vakken maatschappijleer en Nederlands Zie ook de tips achterin het boekje 6

37 Afronding Je kan een tekst reviseren aan de hand van een aantal vragen. Je kan op een goede manier feedback geven over het werk van iemand anders. Je hebt geoefend in het ontvangen van feedback om tot verbetering van je eigen tekst te komen. Huiswerk Voorbereiden op eindproduct 7

38 10


Download ppt "Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo"

Verwante presentaties


Ads door Google