Kennismakingsspellen Internationalisering Dr. Martijn Koops Martijn.koops@hu.nl edHUgames.nl
Startspel http://timer.onlineclock.net/ Regels Geef een verassende presentatie over een ervaring van de andere deelnemer. Vertel iets wat niemand hier weet over de deelnemer Level 1: Naam van de deelnemer + 1 verrassing melden: thema Sinterklaas Na afloop stemmen over verrassendste deelnemer Regels - Iedereen interviewt buurman/buurvrouw 1 minuut. Daarna in 30 seconden de ander presenteren. 1 minuut stemmen http://timer.onlineclock.net/
Een spel ontwerpen Jullie gaan zelf een opzet voor een spel bedenken aan de hand van de structuur: Wat moet het spel gaan doen voor je? Welke onderdelen zijn daarin belangrijk? Hoe hangen die samen? Welke randvoorwaarden zijn er? Op basis van Gamedidactiek
Kennismaken Wat moet het spel gaan doen? Bijvoorbeeld: Zorgen dat de deelnemers in beide landen elkaar bij naam kennen, elkaar herkennen, zodat ze elkaar kunnen aanspreken
Kennismaken Welke onderdelen zijn belangrijk? Namen kennen bij de gezichten: Afbeeldingen , video Namen bij de afbeeldingen
Kennismaken Hoe hangen die samen? Jim June Jane Jack
Kennismaken Randvoorwaarden Twee klaslokalen met smartboard en internet Alle leerlingen hebben een smartphone Mag 45 minuten duren
Een spel maken Nu brainstormen 1: Iets met kaartjes maken met foto’s van leerlingen, die aan juiste naam koppelen.. Hoe leren leerlingen in eerste instantie de namen? Voorstelrondje? Klein beginnen, groepjes van 10. Leerlingen in de klas kijken naar de live uitgezonden voorstelronde op het smartboard. Iedereen stelt zich kort voor. Eventueel opnemen, video.. Daarna Quiz doen om te overhoren, Padlet, andere klas beoordeelt.
Een spel maken Nu brainstormen 2: Telefoonnummers van de deelnemers verdelen in het andere land. Elkaar gaan opbellen. Deelnemers (gebelden) beschrijven zichzelf zodat de beller de matchende foto erbij kan zoeken. Bellers achterhalen ook specifieke informatie van de gebelde deelnemer. Daarna in de klas, per locatie, de deelnemers aan elkaar de gebelde persoon laten presenteren, met de foto erbij. Afsluiten met quiz: wie heeft de namen het beste onthouden?
Een spel maken DULVAFT Doel: Wat is het speldoel? Uitdaging: Waarom is dat uitdagend? Level Hoe maken we het langzaam steeds moeilijker? Voortgang Hoe ver is het doel genaderd? Autonomie Heeft de speler een keuze? Feedback Hoe weet de speler of het goed gaat? Thema Wat is de spelwereld? Staat het los van de werkelijkheid?
Een spel maken Doel: Zoveel mogelijk namen – foto’s combineren Uitdaging: Namen zijn nog niet bekend Level Eerst klein groepje? Eerst alleen, hulplijnen etc… hoeveel weet je van elkaar Voortgang Hoeveel deelnemers moeten we nog matchen? Autonomie Groepen mogen zelf strategie bepalen Feedback Quiz-Tool zoeken die score geeft Thema … hangt af van de tool?
Voorbeeld tool: Padlet https://padlet.com/koops/spook
https://learningapps. org/display. v=p5dxwz1ea18 http://ict-idee https://learningapps.org/display?v=p5dxwz1ea18 http://ict-idee.blogspot.nl/p/rubricering.html Quiz
Nu zelf aan de slag
Een spel ontwerpen Wat moet het spel gaan doen voor je? Welke onderdelen zijn daarin belangrijk? Hoe hangen die samen? Welke randvoorwaarden zijn er?