Vliegramp MH17 17 juli 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

toolbox deco-procedure
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Suriname Soraya van Lomwel.
Ervaringen Poldercrash
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Marktonderzoek als proces
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Hfdst 15 strafprocesrecht
Slachtofferhulp Nederland
Moderne slavernij in Nederland
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Israël Palestina.
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Social work Week 2.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Vliegramp MH17 17 juli Presentatie vliegramp MH17 2 Inhoud 1.Mijn rol bij MH17 2.Impact van de vliegramp 3.Taak van de politie: a.Zoeken, bergen.
Presentatie Stichting Bootvluchteling. Inleiding Algemeen over de stichting Werkwijze (verkenning, opzetten team etc.) evt. opbouw organisatie Status.
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing.
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
De Koude Oorlog
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken voor.
Hoofd gewondennest Hoofd SIGMA Leider Kernteam Leider Psychosociaal Opvangteam Instructie per functie EUMED.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Audit- en accountantsdiensten 28 juni 2017
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
De tijd van de pruiken en de revoluties
Vier prinsessen en een prins
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken.
Verdampende jeugdcriminaliteit
Instructiekaart SpoorWeb
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
© UNIEK IN DE KLAS.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
District Midden Brabant
Kiezen voor keuzedelen
Grafheuvels in de provincie Utrecht
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Ouders en school samen Maart 2016
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
volgende bladzijde terug
DE SLIMSTE LEERLING Prinsjesdag
Bemiddelingscommissie
DE SLIMSTE LEERLING Prinsjesdag
Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Democratie en Dictatuur
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
DE SLIMSTE LEERLING Prinsjesdag
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
DE SLIMSTE LEERLING Prinsjesdag
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Vliegramp MH17 17 juli 2014

Inhoud Mijn rol bij MH17 Impact van de vliegramp Taak van de politie: Zoeken, bergen en repatriëren Identificatie Strafrechtelijk onderzoek Over MH17 komt ook een 10 minuten durende film beschikbaar over het werk van de politie. Deze kun je naar wens voorafgaand aan de presentatie laten zien. Sprekerstekst: Welkom heten Iets vertellen over eigen rol/ functie na de vliegramp Het neerstorten van MH17 had een enorme impact, in Nederland en ook in het buitenland. Ik wil jullie kort mee terug nemen naar de zomer van 2014 en jullie een beeld geven wat de ramp betekende. Deze presentatie gaat in op het werk van de politie: zoeken, bergen en repatriëren vanuit Oekraïne, de identificatie van de slachtoffers in de Korporaal van Oudheusden kazerne in Hilversum, en het strafrechtelijk onderzoek. Op de foto: krans aan het hek van de Korporaal Van Oudheusdenkazerne in Hilversum waar de identificatie van de slachtoffers plaatsvindt.

2 Impact van de vliegramp Op de foto: bloemenzee op Schiphol

Vluchtroute Op 17 juli 2014 is de vlucht MH17 van Malaysia Airlines om 12.14 uur (lokale tijd) vertrokken uit Amsterdam. De MH17 zou om 06:10 aankomen in Kuala Lumpur. De Boeing 777-200 ER stortte neer om 15.20 uur (Nederlandse tijd) in regio Donetsk (Oekraïne).

Passagiers van MH17 Totaal 298 mensen aan boord, uit tien landen Nederland 196 Maleisië 42 Australië 27 Indonesië 11 Groot-Brittannië 10 België 4 Duitsland 3 Filippijnen 3 Canada 1 Nieuw Zeeland 1 MH17 had 298 mensen aan boord, uit tien landen. Verreweg het grootste aantal daarvan kwam uit Nederland.

Internationale context Vliegtuig van Malaysia Airlines Neergestort op Oekraïens grondgebied Oorlogssituatie Tien nationaliteiten aan boord Uniek dat Nederland de taak krijgt om het onderzoek te doen De context van de ramp is complex: Het gaat om een vliegtuig van Malaysia Airlines Dat neerstortte op Oekraiens grondgebied In een oorlogssituatie waar het Oekraiense leger strijd levert met pro-Russische seperatisten Met tien nationaliteiten aan boord Meestal wordt het onderzoek naar oorzaak en identiteit gedaan door in het land waar de ramp gebeurt, of het land dat eigenaar is van het vliegtuig. Het is uniek dat bij MH17 Nederland van de Verenigde Naties de opdracht kreeg het onderzoek te doen, vanwege het grote aantal Nederlandse slachtoffers Op de foto zie je minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken bij de Verenigde Naties.

Op 23 juli was er een dag van nationale rouw, voor het eerst sinds 1963 (de moord op president Kennedy). In Nederland werd er massaal gehoor gegeven aan de oproep. Op de foto’s Amersfoort: Op het plein voor de Sint Joriskerk, waar een herdenkingsdienst voor de slachtoffers van MH17 gehouden werd, is een vliegtuig van bloemen gelegd. Utrecht: 1 minuut stilte op het Domplein.

Aankomst slachtoffers in Nederland De dag van nationale rouw was op deze dag omdat op 23 juli ook de eerste slachtoffers naar Nederland kwamen. Ze landden op vliegveld Eindhoven. Ze kregen een indrukwekkend eerbetoon, dat ook voor de slachtoffers die later in Nederland aankwamen, steeds zo is gebleven. Op de foto onder andere koning Willem-Alexander en koningin Maxima

Er zijn twaalf vluchten geweest met slachtoffers en stoffelijke resten geweest, met in totaal 250 kisten aan boord. De laatste vlucht was op 2 mei 2015. Het woord kist klinkt onpersoonlijk, maar dat gebruik ik omdat het ook kan zijn dat in 1 meerdere stoffelijke resten van meerdere slachtoffers aanwezig zijn. Eventueel vertellen: 23 juli: 40 kisten 24 juli: 74 kisten met slachtoffers (2 vluchten) 25 juli:75 kisten (2 vluchten) 26 juli: 38 kisten 4 aug: 1 kist 8 nov: 5 kisten 28 nov: 6 kisten 7 febr 2015: 1 kist 28 maart 2015: 3 kisten 2 mei 2015: 7 kisten Op de foto’s: Elke kist werd gedragen door acht medewerkers van Defensie.

Je ziet hier de rouwstoet van Eindhoven Airport onderweg naar Hilversum, waar de identificatie plaatsvindt.

Voor de nabestaanden werden bijeenkomsten gehouden om hen op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. Leden van het LTFO en familierechercheurs waren hierbij aanwezig om uitleg te geven en om nabestaanden te ondersteunen. Ook koning Willem-Alexander, koningin Maxima en premier Rutte waren hierbij aanwezig. Ze vonden plaats in Nieuwegein op 21 juli en 26 aug 2014, en 30 januari 2015. Op 10 november 2014 was er een Nationale herdenking in de RAI. Onderdeel van deze bijeenkomst was dat alle namen van de slachtoffers werden voorgelezen door een aantal bestaanden.

3 Taak van de politie Dat was in het kort wat de vliegramp voor impact had op Nederland. Nu wil ik wat meer vertellen over de taak van de politie bij de afhandeling van de ramp. Op de foto: Medewerkers van de missie (1 LFTO-er en 1 medewerker van Defensie) die zoeken naar stoffelijke resten. De foto is gemaakt in november 2014, toen een klein team in Oekraïne was om met hulp van de lokale rampenbestrijdingsdienst wrakstukken en stoffelijke resten te bergen.

Taken van de politie Zoeken, bergen en repatriëren van de stoffelijke overschotten en persoonlijke bezittingen Identificatie Strafrechtelijk onderzoek (onder gezag van OM) Onderzoeksraad voor Veiligheid: technische oorzaak Defensie: sleutelrol bij het slagen van de missie De politie had drie taken: Zoeken, bergen en repatriëren. Van zowel de stoffelijke overschotten als de persoonlijke bezittingen van de passagiers. De identificatie van de slachtoffers Het strafrechtelijk onderzoek, onder gezag van het Openbaar Ministerie De Onderzoekraad voor Veiligheid doet ook onderzoek. Zij doen het onderzoek naar de oorzaak. Zij wijzen geen schuldige aan, maar doen aanbevelingen voor de toekomst Naast de politie had Defensie een sleutelrol bij het slagen van de missie. Zij vervulden een grote rol bij het repatrieren van de slachtoffers. Op de foto zie je een medewerker van Defensie en een medewerker van de politie die in Charkov de stoffelijke resten klaar maken voor de vlucht naar Nederland.

Waarom doen we dit? We willen de nabestaanden hun dierbaren teruggeven We willen de waarheid boven tafel krijgen Waarom doen we dit? We willen de nabestaanden hun dierbaren teruggeven, we willen de slachtoffers een naam geven. We willen de waarheid boven tafel krijgen en de daders voor de rechter brengen. De foto is gemaakt bij de Korporaal van Outheusdenkazerne in Hilversum, waar de identificatie van de slachtoffers plaatsvond.

Landelijk Team Forensische Opsporing Nederlands team van forensische experts van politie en partners Begrafenisondernemers Universitaire ziekenhuizen Bij een ramp van deze omvang zet de politie het Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) in. Dit is een Nederlands team van forensische experts van politie en partners. De partners zijn: Defensie, brandweer, NFI, universitaire ziekenhuizen, begrafenisondernemers In het team zitten veel soorten experts: forensisch onderzoekers, tandartsen, explosievenexperts, antropologen, begrafenisondernemers, radiologen, logistieke medewerkers. Het LTFO wordt ingezet bij calamiteiten in binnen- en buitenland Bijvoorbeeld: brand in Moerdijk in 2011, vliegramp Turkish Airlines in 2009, tsunami in Thailand in 2004 Het LTFO speelt een belangrijke rol bij de identificatie van de slachtoffers van MH17. Ook was het LTFO in Oekraïne om te helpen bij het zoeken en bergen van de slachtoffers.

Bestuurlijke context Legenda: Blauw is politie, groen is Defensie De context van MH17 was politiek en diplomatiek zeer complex. - Nationaal Crisiscentrum was in werking. Dat coördineert bij crises en rampen, hierin zitten ministeries en andere crisispartners. - Besluiten werden genomen ministerieel niveau, in de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCB) en de Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing (ICCB). De communicatie werd geleid door het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Politie en Defensie werken nauw samen, in Nederland en in Oekraine - Er was een Staf Grootschalig Bijzonder Optreden bij Landelijke Eenheid, die tot eind december 2014 operationeel was en sinds maart 2015 weer wekelijks bijeenkomt. - Hierbinnen functioneert het Landelijk Team Forensische Opsporing. Legenda: Blauw is politie, groen is Defensie Afkortingen MCCB: Ministeriële Commissie Crisisbeheersing ICCB: Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing HOM: Head of Mission SPG: Strategic Planning Group JPG:  Joined Planning Group DOPS: Directie Operations DETCO: Detachementcommandant HON: Hoofd Ondersteuning OVSE: Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa NGO’s: non-governmental organisations

Nederlandse samenwerkingspartners Een ramp als deze, daarin functioneert de politie niet alleen. Er was een groot aantal partijen betrokken bij de nasleep van MH17. Defensie: had de leiding over de veiligheid van de missie en de logistiek. Leverde het meeste personeel, dat ook meegezocht heeft. Defensie: stelde de kazerne in Hilversum ter beschikking en stelde veel personeel beschikbaar in Hilversum om de identificatie te ondersteunen Slachtofferhulp Nederland: zorg voor de slachtoffers, speciale nabestaandensite op internet Brandweer, tandartsen, begrafenisondernemers, antropologen, (allen onderdeel van LTFO) NFI, zij zorgen voor het DNA-onderzoek Onderzoeksraad voor Veiligheid, doen onderzoek naar de technische oorzaak van de ramp Er werd continu afgestemd tussen politie, defensie en de ministeries van Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken Toevoegen logo Ministerie van Veiligheid en Justitie

Internationale samenwerking Team onderzoekers rampplek Team onderzoekers identificatie Strafrechtelijk onderzoek Ook internationaal is de ramp met de MH17 zeer complex. Er kwam een VN-resolutie die bepaalde welk land het onderzoek zou uitvoeren (Nederland) en wat de opdracht van het onderzoek zou zijn (in eerste instantie alles gericht op het bergen van de slachtoffers en de persoonlijke bezittingen, pas later op het bergen van de wrakstukken en het achterhalen van de daders) OVSE onderhandelde namens Nederland met de separatisten Pieter-Jaap Aalbersberg, het hoofd van de missie voerde in Kiev overleg met de Oekraiense autoriteiten Er was een internationaal team van onderzoekers op de rampplek: Nederland, Maleisië, Australië, Oekraïne Er was een internationaal team van onderzoekers voor de identificatie: Nederland, Maleisië, Australië, Groot-Brittannië, België, Duitsland, Nieuw Zeeland, Indonesie Ook het opsporingsonderzoek is internationaal: Eurojust is een Europees samenwerkingsverband van officieren van justitie Afsluitende sprekerstekst voor dit hoofdstuk: Kortom: MH17 is een van de meest omvangrijke en complexe rampen waar de politie mee te maken heeft gekregen in haar bestaan.

3a Zoeken, bergen en repatriëren Dan wil ik nu wat dieper ingaan op de taken van de politie. Te beginnen met het zoeken, bergen en repatriëren van de slachtoffers en persoonlijke bezittingen Op de foto: een medewerker het LTFO en een medewerker van Defensie aan het werk op de rampplek.

Dit is een kaart van het rampgebied. Je ziet dat het een groot gebied is van ongeveer 60 vierkante kilometer waar brokstukken zeer verspreid zijn neergekomen. Het gebied is opgedeeld in zones: wat is waar gevonden en welke gedeeltes moeten nog een keer gecheckt worden. Zo wilde de missie ten tijde van het maken van deze kaart deze groene zones checken op de aanwezigheid van stoffelijke resten.

Charkov Kiev Donetsk Dit is de kaart van Oekraïne In het midden zie je Kiev, de hoofdstad, waar Pieter-Jaap Aalbersberg, het hoofd van de missie, onderhandelde met de Oekraiense regering Rechts, aan de grens, ligt Charkov, waar de lichamen en persoonlijke bezittingen voor het eerst onderzocht werden en klaargemaakt werden voor vertrek naar Nederland. Rechtsonder zie je Donetsk. In deze omgeving stortte het vliegtuig neer.

Eerste berging 17 juli – 23 juli 2014 Berging stoffelijke overschotten door lokale hulpdiensten Vier vluchten, 227 kisten met stoffelijke resten MH17 stortte neer op 17 juli 2014. In de eerste dagen vond de berging van stoffelijke overschotten plaats door lokale hulpdiensten en de Oekraiense rampenbestrijdingsdienst (SES). De repatriëring naar Nederland vond plaats vanuit Charkov. Er waren in deze periode vier vluchten, met in totaal 227 kisten met stoffelijke resten. Er was in deze periode veel kritiek, vooral vanuit de politiek, op de zorgvuldigheid en waardigheid waarmee lokale hulpdiensten te werk gingen. Achteraf bleek dat zij heel goed en zorgvuldig hebben gezocht. Foto: Oekraiense hulpverleners op zoek naar stoffelijke overschotten.

Foto’s: Stoffelijke overschotten, gevonden door lokale hulpdiensten OVSE-vertegenwoordiger Alexander Hug op de rampplek, vergezeld door een pro-Russische seperatist

Inspectie stoffelijke resten 21 juli 2014 Op de foto: Torez, treinstation in de buurt van de rampplek. Voordat de medewerkers van de missie de trein ingaan voor inspectie van de stoffelijke resten houden zij een minuut stilte. De stoffelijke resten gaan per trein naar Charkov, van daar komen ze naar Nederland. 24

Repatriëringsmissie Opbouw internationale missie (400 personen) 1 - 7 augustus 2014 Opbouw internationale missie (400 personen) Enkele stoffelijke resten geborgen Persoonlijke bezittingen geborgen Zoeken gestaakt: rampplek onveilig Na een periode van veel onveiligheid en onderhandelen over de missie (wel of geen wapens, wel of geen Defensie) kon er een internationale missie opgebouwd worden, bestaande uit politie en Defensie (ongewapend). 400 mensen, ook uit andere landen, zochten in deze periode naar stoffelijke resten en persoonlijke bezittingen. De uitvalsbasis was niet meer Donetsk, maar Soledar, dat was een veiliger plek. Er werden enkele stoffelijke resten geborgen. Er ging 1 vliegtuig met 1 kist naar Nederland, op 4 augustus. Wel werden er veel persoonlijke bezittingen geborgen. Op 7 augustus werd het zoeken gestaakt: de rampplek was te onveilig gevonden vanwege gevechten tussen het Oekraiense leger en de pro-Russische seperatisten.

Missieleden komen terug 8 aug 2014 Foto: Na het afbreken van de missie komen de LTFO’ers terug op vliegbasis Eindhoven op 8 augustus 2014. De worden ontvangen door de top van defensie en politie. 26

Rampplek onveilig Klein team politie en defensie blijft achter 7 augustus –begin oktober 2014 Klein team politie en defensie blijft achter Contacten met lokale autoriteiten en bevolking In periode tussen 7 augustus en oktober 2014 is de rampplek te onveilig om te zoeken. Er blijft een klein team van politie en defensie achter in Charkov. Zij houden contact met de lokale autoriteiten en bevolking. Onder de bevolking worden flyers en posters verspreid en een facebook pagina geopend met de oproep om vindplaatsen door te geven. Op de foto: Brokstukken van het vliegtuig zijn ook neergekomen in dorpen.

Zoekactie Opbouw team om weer te gaan zoeken 10 – 30 oktober 2014 Opbouw team om weer te gaan zoeken Uiteindelijke berging door lokale partijen i.s.m. OVSE 9 m³ persoonlijke bezittingen Tussen 12 september en 30 oktober 2014 kan er opnieuw gezocht worden. De missie onderhandelt over het zoeken en bergen. Het resultaat daarvan is dat lokale partijen onder supervisie van de OVSE de berging van persoonlijke bezittingen verzorgen. Er komt een grote hoeveelheid persoonlijke bezittingen, 9 kuub Op de foto: Persoonlijke bezittingen in de loods in Charkov klaar voor vervoer naar Nederland

Berging wrakstukken en stoffelijke resten 31 oktober – 12 december 2014 Oekraïense hulpdiensten Onderzoeksraad onderhandelt over wrakstukken Twee vluchten met stoffelijke resten Wrakstukken komen 9 december aan in Nederland Eind oktober 2014 zijn er opnieuw onderhandelingen om te zoeken naar stoffelijke resten. In november en december bergen Oekraïense hulpdiensten een groot aantal stoffelijke resten, ondersteund door een klein team van politie en defensie. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid is aanwezig. Zij onderhandelen met de Oekraïense rampenbestrijdingsdienst SES over de wrakstukken naar Nederland. De OVV wil die naar Nederland halen voor een reconstructie van het vliegtuig. Er kwamen vijf kisten op 8 november 2014 naar Nederland en zes kisten op 28 november 2014. Tussen 9 en 12 december komen er vier transporten in Nederland aan met de wrakstukken. Die zijn de hele weg begeleid door Nederlandse politie. Op de foto: Eerbetoon aan de slachtoffers van MH17 door Oekraïense militairen op het vliegveld van Charkov.

Zoeken in 2015 Februari – 2 mei 2015 Begin februari, eind maart 2015: klein team bergt enkele stoffelijke resten In april 2015 vindt de laatste repatriëringsmissie plaats 2 mei 2015: laatste vlucht met 7 kisten De inzet blijft om terug te gaan naar de rampplek totdat de laatste slachtoffers geïdentificeerd kunnen worden. Begin februari 2015 was er een klein team van acht man (Defensie, politie en OVV) in Oekraïne om stoffelijke resten op te halen. Een vliegtuig met 1 kist arriveerde op 7 februari in Nederland. Ook op 28 maart 2014 kwamen er slachtoffers naar Nederland, in drie kisten. In de tweede helft van april is er weer gezocht op de rampplek, door Nederlanders, Maleisiërs en Oekraïense hulpdiensten. Er zijn wrakstukken, persoonlijke bezittingen en stoffelijke resten geborgen. Op 2 mei kwam het laatste vliegtuig aan in Nederland, met 7 kisten aan boord. Daarmee is het verhaal over het zoeken, bergen en repatriëren afgerond. Ik ga verder met het identificatie van de slachtoffers

3b Identificatie Op de foto: bloemenzee bij de kazerne in Hilversum

Wie werk(t)en er aan de identificatie? 500 Nederlandse en buitenlandse collega’s en militaire assistentie Forensisch onderzoekers uit: Nederland België Maleisië Groot- Brittannië Verenigde Staten De identificatie vindt plaats in de Korporaal van Oudheusden-kazerne in Hilversum. Dit is een militair terrein, voor de National Security Summit gereed gemaakt voor de identificatie van grotere groepen slachtoffers. Forensisch onderzoekers uit: Nederland, Maleisië, Australië, Groot-Britannië, België, Duitsland, Nieuw Zeeland, Indonesie 500 mensen in totaal Duitsland Australië Nieuw Zeeland Indonesië Zuid Afrika 32

+ Identificatieproces ante mortem post mortem match Hoe gaat het identificatieproces in z’n werk? Allereerst verzamelen familierechercheurs ante-mortem gegevens bij de nabestaanden van de slachtoffers. Ante-mortem betekent: voor de dood. Dit zijn bijvoorbeeld: wat had iemand aan? Er worden vingerafdrukken en DNA thuis verzameld. In Hilversum vindt het post-mortem onderzoek plaats van de stoffelijke resten. Post-mortem betekent: na de dood. Hierna worden de gegevens naast elkaar gelegd om een match te vinden.

Familierechercheurs 106 in Nederland, in alle betrokken landen family liaision officers Bezoeken nabestaanden om de ante mortem-gegevens te verzamelen Informeren nabestaanden over de identificatie De familierechercheurs spelen een belangrijke rol. Zij bezoeken de nabestaanden om ante mortem-gegevens te verzamelen. Ook zij zijn voor de nabestaanden het aanspreekpunt namens de overheid, zodat de nabestaanden een vast gezicht hebben. De familierechercheurs informeren nabestaanden als hun dierbare geidentificeerd is. Als de nabestaanden dat wensen, kunnen zij psychische begeleiding krijgen, die wordt dan gegeven door Slachtofferhulp.

Identificatie vingerafdrukken gebitsgegevens DNA Matching op de drie primaire kenmerken vingerafdrukken gebitsgegevens DNA Een identificatie kan tot stand komen door een match op drie kenmerken: Vingerafdrukken of gebitsgegevens of DNA

Identificatie Lichaamskenmerken Implantaten Tatoeages of piercings Daarnaast ter ondersteuning op secundaire kenmerken Lichaamskenmerken Implantaten Tatoeages of piercings Sieraden Persoonlijke bezittingen Medische ingrepen Daarnaast wordt onderzocht of er andere kenmerken zijn: Lichaamskenmerken, zoals littekens Implantaten, zoals pacemakers Tatoeages of piercings Sieraden Persoonlijke bezittingen, zoals kleding

Overdracht aan de nabestaanden Vaststelling identiteit door internationale identification board Officier van Justitie geeft lichaam vrij Wens nabestaanden staat centraal De laatste stap in de identificatie is de overdracht aan de nabestaanden. Als er een match is, presenteren de forensisch experts die aan de internationale Identificatie board. Zij stellen de identiteit vast. De officier van justitie geeft dan het stoffelijk overschot vrij. Dan informeert het LTFO de nabestaanden. Het LTFO begeleidt de nabestaanden bij de overdracht van het stoffelijk overschot. De wens van de nabestaanden staat daarbij centraal (bijvoorbeeld of zij het lichaam nog willen zien) Op de foto: plek in de Korporaal van Outheusden-kazerne waar de overdracht van het lichaam of de stoffelijke resten aan de nabestaanden plaatsvindt.

1e slachtoffer MH17 geïdentificeerd 26 juli 2014 Bijgaand een foto van LTFO'ers die kist dragen na eerste identificatie op 26 juli. Eerbetoon van de medewerkers van het LTFO en Defensie in Hilversum. 38

Waar staan we nu? MH17 had 298 passagiers aan boord. Op 26 juli 2014 werd het eerste slachtoffer geïdentificeerd. Op 8 april 2015 waren 296 van de 298 slachtoffers geïdentificeerd. actuele aantal zelf aanvullen als je een presentatie geeft op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vliegramp-mh17/nieuws

3c Strafrechtelijk onderzoek Op de foto: berging van de wrakstukken en zoeken naar stoffelijke resten door Oekraïense reddingswerkers

Wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan? Centrale vragen: Wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan? Strafrechtelijk onderzoek = embargo-onderzoek = geheim Taak: verantwoordelijken achterhalen en voor de rechter brengen Zeer complex: je moet het kunnen bewijzen en alternatieve scenario’s kunnen uitsluiten Bij het strafrechtelijk onderzoek staan twee vragen centraal: Wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan? Het strafrechtelijk onderzoek naar de daders van MH17 is een embargo-onderzoek. Dat betekent dat alle informatie in het onderzoek geheim is. De taak van politie en justitie is om de verantwoordelijken te achterhalen en voor de rechter te brengen. Het onderzoek is zeer complex: je moet kunnen bewijzen wat er gebeurd is en alternatieve scenario’s kunnen uitsluiten.

Internationaal onderzoek Landen die slachtoffers hebben te betreuren Joint Investigation Team (JIT) Australië Duitsland Nederland Maleisië België Nieuw Zeeland Nederland Maleisië België Oekraïne Australië Groot Brittannië Indonesië Canada Filippijnen Zoals alle politietaken die gedaan worden voor MH17, is ook het strafrechtelijk onderzoek internationaal. Alle landen die slachtoffers te betreuren hebben, hebben een internationaal team de opdracht gegeven het onderzoek te doen. Dit team heet Joint Investigation Team (JIT). Dat is een internationaal overleg van officieren van justitie en politie uit: Nederland, Oekraïne, België, Australië, Maleisië Nederland heeft de leiding over het onderzoek. 42

Verschillende deelonderzoeken Het in kaart brengen van het conflict Wapensysteem Breed forensisch onderzoek (wapen, lichamen, bagage, vliegtuig) Telefoongesprekken en authenticiteit daarvan Miljoenen webpagina’s met foto’s en video’s, blogs, tweets, fora Beelden uploaden via politie.nl Getuigenoproep en horen van getuigen Het strafrechtelijk onderzoek bestaat uit veel verschillende deelonderzoeken: - Het in kaart brengen van het conflict - Onderzoeken van het gebruikte wapensysteem. - Breed forensisch onderzoek (wapen, lichamen, bagage, vliegtuig). Er zijn 500 deeltjes op lichamen en bagage veiliggesteld, waarvan 25 soorten metalen - Telefoongesprekken en authenticiteit daarvan - Het onderzoeken van vele miljoenen webpagina’s met foto’s en video’s, blogs, tweets, fora - Oproep aan burgers, journalisten, ook/juist oproepen in Oekraïne om beelden te uploaden via politie.nl - Op 30 maart 2015 is een getuigenoproep geplaatst in het Oekraiens. Met geluidsfragmenten uit tapgesprekken en beelden van een BUK-raketsysteem dat vervoerd wordt. Rechercheurs op allerlei gebied werken aan dit onderzoek mee: internationale misdrijven, high tech crime, forensisch experts, taalexpert, marechaussee, luchtvaartpolitie, weer, data 43

4 Tot slot Foto: Internationale forensische experts inspecteren de wrakstukken

Tot slot MH17 betekende voor mij persoonlijk Vragen? Indien gewenst eigen foto toevoegen