De succesformule van Dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Door goede gesprekken groeien
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Kulturhus Olst-Wijhe: ontwikkelaar in dienstverlening Kulturhus Beraad 16 maart 2010 Kulturhus Olst-Wijhe.
Welkom bij de presentatie van het
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Business Marketing Management
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Visie informatievoorziening
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Dienstenmarketing Week 4.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Aanbesteding jeugdteams
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Inleiding tot marktonderzoek
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Nadere uitleg gewenst()
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Conclusies evaluatie Regieraden
Uitdagingen voor lokale overheden
FLITS FORMULE Afnemen van standaard producten - De zekerheden voor de klant Standaard product We houden de prijs zo laag mogelijk Altijd en overal bereikbaar.
De succesformule van Dienstverlening
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Human Resources Accounting
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
“Omgeving in beweging”
The making of: Omgevingsvisie
Sensoren en de rol van de overheid
Waarderende benadering
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De succesformule van Dienstverlening Marketingconcepten uit het bedrijfsleven toegepast bij gemeenten Arjan Lenferink a.lenferink@hengelo.nl (0623292937) Annette Jutte a.jutte@hengelo.nl (0620018633)

Aanleiding Kaders van dienstverlening zijn opgesteld: De burger staat centraal Je gebruikt jouw kennis en waar nodig van collega’s, voor de beste oplossing In jouw oplossing voelt de klant zich gehoord en gerespecteerd Digitaal, tenzij … Probleem: algemeen toepasbaar. Geen discussies. Iedereen is het er wel mee eens. Je kunt er niet tegen zijn Hoe dus nu verder? Hoe hier invulling aan te geven? Via 4 stappen naar concrete invulling

Stap 1: Onderkennen verschillende rollen burger Onderken dat differentiatie in dienstverlening noodzakelijk is Rol burger/ondernemer Type relatie dat een gemeente met de burger heeft Logica burger Hiemstra, 2003, p. 36

Rollen burger/organisatie Type verhouding Realiseren van gezamenlijke producten Vb. Beleid en realisatie Partner Leveren van standaard producten Vb. Buurtfeest Vb. Paspoort Klant Wegwijzen naar samengestelde producten Vb. Rolstoel Vb. Drank & Horecavergunning Toezien op het naleven van wet- en regelgeving Vb. Handhaving Onderdaan Zorgen voor een veilige, schone en leefbare stad Vb. Groenvoorziening Gebruiker

Stap 2: Ontwikkelen van een raamwerk: formule denken We hebben onderkend dat de burger/ondernemer in verschillende rollen interactie met ons heeft. Maar nog steeds niet concreet genoeg! Gekozen voor “formules” als raamwerk naar de voorbeelden van Ikea en Jumbo. KING-congres Met de dienstverleningsformules bieden wij burgers zekerheden bij het afnemen en gebruiken van onze producten En om deze zekerheden te kunnen bieden stellen deze formules eisen aan onze manier van werken

De 7 zekerheden van de Jumbo De 7 zekerheden van Jumbo: https://www.youtube.com/watch?v=f--RuGCbw8w 28-12-2018

Rollen burger/organisatie 1 Type verhouding Formule Realiseren van gezamenlijke producten Vb. Beleid en realisatie Partner Cocreatieformule Leveren van standaard producten Vb. Buurtfeest Vb. Paspoort Flitsformule Klant Wegwijzen naar samengestelde producten Vb. Rolstoel Vb. Drank & Horecavergunning Wegwijsformule Toezien op het naleven van wet- en regelgeving Vb. Handhaving Onderdaan Handhaafformule Zorgen voor een veilige, schone en leefbare stad Vb. Groenvoorziening Gebruiker Beheerformule 1 Hiemstra, 2003, p. 36

Stap 3: Invulling aan formules geven Relatie tussen verschillende rollen van de burger/ondernemer en formules is dus aanwezig Invulling geven aan de formules: kenmerken benodigd Dienstverlening is marketing, dus: De 6 P’s Prijs Plaats Personeel Marketingmix Product Proces Promotie Wat is de kost- en verkoopprijs? Wat is het Product dat geleverd wordt? Via welk kanaal (internet, balie, enz.)? Hoe moet het Proces ingericht zijn? Gewenst gedrag en houding Personeel? Hoe moet de informatie ingericht zijn?

Stap 4: Kenmerken formules bepalen Klantreizen Samen met verschillende afdelingen zijn op basis van de klantreis de kenmerken van de formules ingevuld Het gaat niet om wat nu kan, maar om wat in de toekomst noodzakelijk is 28-12-2018

28-12-2018

5 Dienstverleningsformules De burger staat centraal Je gebruikt jouw kennis en waar nodig van collega’s, voor de beste oplossing In jouw oplossing voelt de klant zich gehoord en gerespecteerd Digitaal, tenzij … Algemene kaders Prijs Plaats Personeel Marketingmix Product Proces Promotie Verschillende rollen burgers Formuledenken Marketing: 6 P’s Klantreizen Cocreatieformule 5 Dienstverleningsformules Zekerheden voor de klant + Interne afspraken Flitsformule Wegwijsformule Handhaafformule Beheerformule

Voordelen Formuledenken zorgt voor een gemeenschappelijke taal om gemeente breed over dienstverlening te kunnen praten Biedt zekerheden voor de burger én de daarbij behorende interne afspraken: samenhang Bewust “slechts” 5 formules: je moet kiezen Daagt medewerkers uit om uit de eigen comfortzone te komen: denken in oplossingen (toekomst) en niet in beperkingen van vandaag Maakt inzichtelijk waar we de komende jaren aan gaan werken Geen dikke rapporten Concreet Gewoon doen! 28-12-2018

Van concept naar implementatie Programma Dienstverlening Product Plaats & Kanaal Proces Prijs Informatie Mede-werkers Flitsformule Wegwijsformule Handhaafformule Beheerformule Cocreatieformule Voorzieningen/Richtlijnen/Implementatie 28-12-2018