GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
User Centred Development
Het afstudeeronderzoek Berthil Verzijl 27 juni 2008.
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Studiereis “Be kind and work hard” Maart 2013 – Presentatie Thoos en Tessa.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Woordvolgorde met woorden van tijd
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Professional Development Schools - Rijnmond
GSTPGO1 - Onderzoek in Onderwijs College 1 9 februari 2015 Groep 4 – Bèta + Geo – Elwin Savelsbergh.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Checklist Operationalisatie concepten? – Interventie? – Treatment vergelijkingsgroep? – Beoogde opbrengst/Opbrengstmaat? – Studieduur – Tijd tot effectmeting.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
OPEN brainstorm.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
De driehoeksverhouding
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Global Entrepreneurship Week
Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Verlangen naar God Longing for God
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Who knows something about scenarioplanning?
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs bijeenkomst 1 – groep bèta

Dit college in vogelvlucht… voorstellen overzicht cursus doelen programma toets evidence! (?) De leraar en de onderzoeker – and never the twain shall meet? casus: inquiry-based learning voor volgende keer Voorstellen (30 min.): individueel: naam, BA-studie?, huidige school Bij onderzoek denk ik aan… Bij onderwijsonderzoek denk ik aan…

HUISWERKOPDRACHT voor vandaag Beschrijf jouw visie op de rol die onderzoek idealiter heeft voor de onderwijspraktijk in het algemeen en jouw onderwijspraktijk in het bijzonder (200 tot 400 woorden). Laat je inspireren door de verplichte artikelen, of zoek zelf nog meer inspiratie (Google op de term teaching philosophy). Lever je visie in via BB en neem een print mee naar college.

O.Z. en jij Hoe zie jij de rol van o.w.-onderzoek in jouw (toekomstig) functioneren als leraar? Wat zouden onderzoekers moeten doen/leveren om dit mogelijk te maken? Wat zou je in deze cursus willen leren?

Cursusdoelen actuele vraagstukken in de onderwijspraktijk en in de media herkennen en daar een onderbouwde mening over vormen verantwoord gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen bij de analyse en duiding van deze vraagstukken overzicht van veelgebruikte onderzoeksmethoden in onderwijsonderzoek de functie van onderzoeksmethoden op waarde schatten in relatie tot de probleemstelling visie ontwikkelen op de waarde van onderzoek, voor en/of in de onderwijspraktijk

Werkwijze 8 werkcolleges gebruik van Blackboard eindtoets aanwezigheid voorbereiding actieve participatie gebruik van Blackboard cursusinformatie presentaties literatuur opdrachten inleveren eindtoets mediacasus: hoe waardeer je de conclusies in het publiek debat in het licht van beschikbaar onderzoek?

Beperkte impact onderzoek op praktijk To which degree are you informed about results of educational research? number % not 86 7% barely 663 58% relatively good 385 33% very good 18 2% total 1152* 100% Do you use results of educational research in your practice? number % never 145 12% hardly 744 64% often 266 23% very often 5 1% total 1160* 100% Eerst vragen aan welke percentage verdeling ze denken en dan laten zien.  Dit heeft voor een groot deel te maken met de waardering van ‘goed’ onderwijsonderzoek.  overgang naar de stellingen. Bron: Debever, A. Hermans, R., Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2009). Onderwijsinnovatie binnen praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Overkoepelend onderzoek expeditie durven delen doen. Eindrapport. Gent: vakgroep onderwijskunde, Universiteit Gent. Vergelijkbare geluiden uit: verpleging, psychologie * Teachers in secondary education (UGhent 2009)

Evidence! No child left behind act (2001) Dijsselbloem (2008) “Wanneer het gaat om onderwijsinhoudelijke vernieuwingen dienen deze wetenschappelijk gevalideerd te zijn. Zo niet, dan moet de beleidsvernieuwing eerst kleinschalig en wetenschappelijk begeleid worden uitgeprobeerd en geëvalueerd.”

Evidence? betrouwbaarheid Let’s copy the hard sciences Why most of what we know is wrong Type I, Type II-error, Cohen effect size power Let’s copy the hard sciences Best-evidence encyclopedie Brain-based learning (Jolles e.a.) Viva la evidencia

Validiteit Drie vragen: Zijn de uitwerkingen (operationalisaties) van de afhankelijke en onafhankelijke variabele adequaat? (constructvaliditeit) Zijn de conclusies over de relaties tussen de onafhankelijke en de afhankelijke variabele geldig? (interne validiteit) Kunnen de conclusies gegeneraliseerd worden? (externe validiteit)

Five commonplaces (Schwab) curriculum content learner teacher milieu Learner: knowledge about this group of learners in general (developmental, misconcpetions), but also in specific Curriculum: - verbinden van alle perspectieven (aka voorzitter) Typische onderzoeker vertegenwoordigt één commonplace, curriculum zelden gedekt

teacher researcher Wat zal ik doen? In dit geval In de actuele situatie Alles doet er toe Pedagogische relatie Leerlingen, ouders, directie Wat is waar? Altijd In een goed gedefinieerde setting Varieer één ding Publiceren Academic peers

Wat zou de impact kúnnen zijn? politiek proefballon, iets doordrukken, tegenhouden instrumenteel gebruiken voor beslissingen concreet O.z. levert instrumenten/materialen op die in de praktijk worden gebruikt. conceptueel Het onderzoek heeft invloed op het denken, redeneren en oordelen. Stokking, 2002

Onderzoek is pas nuttig als… Stenhouse, L. (1988). Artistry & Teaching. Journal of Curriculum and Supervision, 4, 43-51.

Casus: onderzoekend leren The principal goal of education is to create men who are capable of doing new things, not simply of repeating what other generations have done - men who are creative, inventive and discoverers. (Jean Piaget) Intro: Annie Fetter “Ever wonder what they’d notice (if only someone would ask)” (watch online) lezen (focus: vraagstelling, experiment, conclusie) Bonawitz, E. et al. (2011) Klahr, D., & Nigam, M. (2004) Schwarz, D. L., & Bransford J. D. (1998) vragen per artikel Wat is de centrale bevinding? (Geclaimde) implicaties voor de onderwijspraktijk? Degelijk onderzoek (chain of reasoning)? Welke aanvullende info heb je evt. nodig? overkoepelende vragen Belangrijkste verschillen (in doel, concepten, aanpak, conclusie)? Synthese? inleveren: Blackboard Je belangrijkste bevindingen in 1 A4 (500 woorden max.). Zeg over ieder artikel tenminste iets. Printje ook meebrengen naar college. Verkennen: wie kent de discussie, hoe sta je tegenover onderzoekend leren? Gebruik je het?