De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Social media & Mensenkennis.be – Karen De Visch

2 Waarom? Trend: “It is moving from the tyranny of the expert to the wisdom of the crowd” Emer Coleman, open data expert

3 Waarom? Trends Transparantie en openheid Participatie en interactie
“It is moving from the tyranny of the expert to the wisdom of the crowd” Transparantie en openheid Participatie en interactie Democratisering van kennis Valoriseren van kennis: nut en waarde creëren Kan zelf een stap verder gaan: alternatieve financiering (crowdsourcing)

4 Waarom? Trends Transparantie en openheid Participatie en interactie
“It is moving from the tyranny of the expert to the wisdom of the crowd” Transparantie en openheid Participatie en interactie Democratisering van kennis Valoriseren van kennis: nut en waarde creëren Kan zelf een stap verder gaan: alternatieve financiering (crowdsourcing)

5 Waarom? Trends Transparantie en openheid Participatie en interactie
“It is moving from the tyranny of the expert to the wisdom of the crowd” Transparantie en openheid Participatie en interactie Democratisering van kennis Valoriseren van kennis: nut en waarde creëren Kan zelf een stap verder gaan: alternatieve financiering (crowdsourcing)

6 Social media? They fucking love science!

7 So you think you can social media?
Connect Communicate Create content Collaborate Contribute to the conversation Choose your battles

8 So you think you can social media?
... en doe het authentiek.

9 Social media? Social media geeft je een megafoon! Er worden ongeveer wetenschappelijke artikels gepubliceerd per jaar in journals. De helft van die papers zou enkel gelezen worden door hun auteurs en journal editors. (Smithsonian Magazine)

10 Social media?

11 Twitter? Journalisten, beleidsmensen, “opinion leaders” zijn slechts een tweet verwijderd: laagdrempelig Andere wetenschappers en wetenschappelijke organisaties volgen je en interageren

12 Twitter? Tweets die linken naar een peer
reviewed papers worden in 19% van de gevallen geretweet (en 11 keer meer gedownload): exponentieel bereik!

13 140 tekens te ambitieus? Blogs schrijven en ze verspreiden via social media met een uitnodigende zin (“clickbait”).

14 Blogs? “Using social media has helped give my research a media profile which otherwise would have been impossible, particularly at this stage of my career. It’s made me easy to discover for journalists and it has helped me forge a rich array of connections with the broader community who have been the subject of my research. I’ve also found that, increasingly, journalists have read my blog posts before they contact me and it hugely aids the subsequent dialogue.” Mark Carrigan Sociologist and academic technologist

15 Groepsblog met 3 doelstellingen
Wetenschappelijke kennis over de psychologie toegankelijk maken voor het grote publiek Impact van psychologie aantonen op verschillende aspecten van ons leven De dialoog stimuleren tussen wetenschap en praktijk Initiatief van GAP (Gentse Alumni Psychologie).

16

17 Groepsblog? Netwerk van auteurs met wetenschappelijke kijk op de psychologie Gastauteurs: wetenschappelijk onderzoek buiten de psychologie maar met belangrijke implicaties voor de psychologie Maandelijkse cartoon door vaste huiscartoonist De Vraag: praktijkvraag voor de wetenschap Ongeveer 40 auteurs

18 Cartoon gaat over een blogpost die eerder die maand is verschenen.

19 Facts & Figures 1 jaar tijd: unieke bezoekers Ongeveer 100 mensen schreven zich in voor de nieuwsbrief Ongeveer 40% terugkerende bezoekers Blogposts in EOS Wetenschapsmagazine, op Studio Brussel, Radio 2…

20 Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Social media & Mensenkennis.be


Download ppt "Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google