Productontwikkeling Definitie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Deelgebruik monumentale kerken
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Subsidies? Ligt het geld op straat?. Doelstellingen vandaag U nieuwsgierig maken naar subsidies U bewust maken van de vele mogelijkheden van subsidies.
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Workshop Structuurfondsen
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Ondernemen(d) in het onderwijs
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
MKB Doorstart. Wat is MKB Doorstart? DÉ ONAFHANKELIJKE PORTAL voor ONDERNEMERS met een IN DE KERN GEZOND BEDRIJF die te maken hebben met DREIGENDE ( FINANCIËLE.
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
MIT 2015 Noord-Nederland Paul Drent – 3 juli 2015.
Cultureel Ondernemerschap
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
ZORG Nieuwe kansen in het (ver)bouwen voor de seniorenmarkt Jaap Kolk, Robert Barendse.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Kenniscentrum Hogeschool Zeeland en NHTV Breda Met dank aan de Provincie Zeeland Marlies Sobczak-Boumans 19 december 2007 Expertmeeting “gezondheidstoerisme”
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Plannen
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
NOORD OVERIJSSEL LEADER Onderdeel POP 3:
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Een product of dienst verkopen
2017.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
persoonlijk professioneel prettig
STARTBIJEENKOMST.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Informatie bijeenkomst
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verblijfsrecreatie in het Vechtdal
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Toegankelijk Vechtdal
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Productontwikkeling Definitie: Het ontwikkelen van een product door het genereren van ideeën, conceptontwikkeling, product design, het testen van producten en uiteindelijk de productintroductie. Het gaat bij een productontwikkeling vaak om een productmodificatie, verbetering of innovatie.

Theoretisch kader

Ondernemersmentaliteit om succes te vergroten De ingrediënten voor productontwikkeling: Passie, ambitie, lef en risico durven nemen Open staan voor samenwerking Van bescheiden en afwachtende houding, naar initiatiefnemer en open staan voor out of the box denken Verzamel de juiste mensen, het liefst uit diverse sectoren Gebruik kennis, ervaring, expertise en het netwerk van andere ondernemers en partners

Noodzaak of bijzaak? Welke ambities heeft u met uw bedrijf? Sluiten vraag en aanbod nog voldoende aan om groei te realiseren of stabiliteit te behouden? Hoe verzadigd is de markt waarin u zich bevindt? Bieden trends & ontwikkelingen kansen voor productvernieuwing? Is uw bedrijf voldoende toekomstbestendig? Hoe is uw concurrentiepositie? In hoeverre voldoet uw bedrijf aan de trend ‘minder massa, meer niches’? Voor veel ondernemers is ontwikkeling en vernieuwing noodzaak, maar wordt het uitgesteld omdat men niet op de hoogte is van toegevoegde waarde van bestaande infrastructuren en netwerken.

Voordeel van productontwikkeling Verhogen omzet en winst (met name in verzadigde markt) Vergroten marktaandeel Inspelen op veranderende vraag en nieuwe doelgroepen Sterkere concurrentiepositie Kansen voor seizoensspreiding Hogere bezettingsgraad Samenwerking en bundelen van krachten leidt tot beter resultaat

Van idee naar product De laatste trends om op in te spelen: ‘Belevingscomponent’ is USP om nieuwe concepten te ontwikkelen. Men wil een unieke ervaring en authentieke herinnering. Kansen voor bijzonder overnachten, culinaire arrangementen en totaalconcepten met uniek vervoer en vermaak Kansrijke doelgroepen die nog niet optimaal bediend worden in het Vechtdal: avontuurzoekers, inzichtzoekers en stijlzoekers Men hecht steeds meer waarde aan lokalisering van de voedselketen. Kansen voor streekproducenten, horeca en recreatiebedrijven om nieuwe smaakconcepten te ontwikkelen Men wordt ouder, maar men blijft ook vitaler en besteedt steeds meer aan gezondheid, ontspanning in de vorm van preventieve zorg. Hou blijft u de ouder wordende doelgroep binden aan uw bedrijf? Goede customer journey van uw bedrijf is onderscheidend vermogen en biedt mogelijkheden voor persoonlijke benadering. Een steeds belangrijkere klantbehoefte.

Wie helpt u verder? Drie partners bundelen krachten met lange termijn doelen om ondernemers zo goed mogelijk te kunnen helpen: MarketingOost, Vechtdal Marketing Ondernemershuis Vechtdal Kennispoort Regio Zwolle Geen winstoogmerk. Gezamenlijk belang: versterken, aanjagen en verbinden om productontwikkeling en – vernieuwing te stimuleren, met als doel om zakelijke succes van regionale bedrijven te vergroten en een sterke(re) economische positie te behouden en te creëren in het Vechtdal.

Toegevoegde waarde MarketingOost, Vechtdal Marketing: - Sterk netwerk binnen publieke en private sector; spin-in-het-web functie - Expert op het gebied van gebiedsmarketing - Op de hoogte van trends en ontwikkelingen - Focus op gebiedsgerichte projecten - Subsidieloket Ondernemershuis Vechtdal - Focus op vraagstukken van individuele vraagstukken van ondernemers - Verbinden, verbreden en versnellen - Goede samenwerking met partners en mogelijkheid om vouchers in te zetten voor productontwikkeling - Naast topsectoren agrofood, zorg en maakindustrie wordt vrijetijdseconomie vanaf 2019 ook belangrijk speerpunt Kennispoort Regio Zwolle - Samenwerken aan innovatie en ontwikkeling - MKB & Ondernemerschap is nieuw project - Aanjager en verbinder tussen praktijk, overheid en onderwijs - Toegang tot breed netwerk

Ons belang Sterke economische positie; vrijetijdseconomie is een onmisbare sector Ondernemers verder helpen met hun vraagstukken om zodoende versnelling te creëren Plannen belanden niet in het bureaulaatje maar komen bij de juiste personen om realisatie te bevorderen Verbinden ondernemers, partners en stakeholders om productontwikkeling en – vernieuwing te stimuleren. MarketingOost, Vechtdal Marketing: Productontwikkeling o.b.v. pijlers Vechtdal Kompas (verblijf, water, zorg, voeding en organisatie) Unieke producten dragen bij aan een sterk merk Vechtdal Overijssel en de profilering via o.a. VisitOost Behoefte aan onderscheidende producten voor sterke gebiedsmarketing

Mogelijkheden voor financiering PMPC: Product-Markt-Partner-Combinatie - Provinciale regeling; openstelling september 2018, februari 2019 en september 2019 - 35% subsidie met een maximum van €100.000 - Minimaal twee partners die 10% van de totaal begrote kosten investeren - Hoe meer partners uit diverse sectoren, hoe beter de beoordeling - Kosten subsidiabel vanaf het moment van indienen en kosten voor het maken van de businesscase 100% subsidiabel (max. €2.500) - 50% van de totale bouwkusten zijn subsidiabel met een maximum van €100.000 - Uniek in Overijssel Leader Noord Overijssel - Europese regeling; openstelling oktober 2018 en vanaf 2019 geen tenders - 40% subsidie met een maximum van €100.000 - Project moet bijdragen aan speerpunten Lokale Ontwikkel Strategie

Risico’s door niet te ontwikkelen en te vernieuwen Het missen van nieuwe marktmogelijkheden Het verlies van marktaandeel aan (innovatieve) concurrenten Het teruglopen van productiviteit en efficiëntie Een stijging van kosten Het dalen van de motivatie van medewerkers Verkleining van de marges en teruglopen van de winst Het einde van de onderneming…. !?

Dat willen we niet. Hoe nu verder? Wat is nodig om elkaar te ontmoeten? 1. Ik vind het fijn als er contact met mij gezocht wordt 2. Als ik contact wil dan stuur ik zelf een mail of bel ik even 3. Via de nieuwsbrief blijf ik op de hoogte, als ik een interessant item lees dan neem ik zelf contact op 4. Ik zou deze presentatie graag willen ontvangen om alles rustig terug te lezen, daarna neem ik graag het initiatief om een verkennend gesprek te plannen.

Stendert de Vries Ondernemers adviseur Ondernemershuis Vechtdal en Kennispoort Regio Zwolle Stendert@ondernemershuisvechtdal.nl 06-159 06 432 Tamara Toering Merkleider Vechtdal Marketing ttoering@vechtdalmarketing.nl 06-222 41 801 Anieke van Wijnen Gebiedsadviseur Vechtdal Marketing Adviseur Health bij het Ondernemershuis Vechtdal MKB-adviseur bij Kennispoort Regio Zwolle avanwijnen@vechtdalmarketing.nl 06-3099 87 67 Wij helpen u verder!