7 november 2018 Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO- onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
PROTOCOL Waterlandse Overstap
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Informatie avond groep 8
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
Regionaal Samenwerkingsverband VO
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
De grote sprong! VO PO.
Informatie avond groep 8
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Regionaal Samenwerkingsverband VO
Welkom collega’s!.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 14-15
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
PROTOCOL Waterlandse Overstap
van schooladvies tot inschrijving
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Scholing gele/oranje route ‘de Schakel’
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
1 Voorlichting LWOO-/PrO-traject 8 & 10 september
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Informatieavond ouders schoolverlaters
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord- Limburg Juni 2016 De weg van de leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften naar het VO Doel:
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
LWOO-/PrO-traject september Agenda  Verantwoordelijkheid PO, VO en ouders  Traject en werkwijze schooljaar  Rondvraag 2.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg
Evaluatiebijeenkomst LWOO-/PrO-traject
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg
Informatiemiddag PO-VO
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Informatiebijeenkomst Overstap
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Informatiebijeenkomst Overstap
LWOO-/PrO-traject september 2017.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 8 november 2017
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Werkgroep PO-VO van SWV VO IJssel-Vecht en SWV PO
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
PO VO traject in vogelvlucht
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Transcript van de presentatie:

7 november 2018 Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO- onderzoek

Welkom! Doel van deze bijeenkomst Samenstelling TLC, contactpersonen VO & regio Verantwoordelijkheden Criteria Toelichting van de verschillende onderzoeken 2 www.swvslingeberkel.nl

Toelaatbaarheids-commissie LWOO/PrO De Toelaatbaarheidsomissie LWOO/PrO bestaat uit: Ton Edelbroek - directeur SWV en voorzitter Anita Bieleman – orthopedagoog/generalist Liesbeth Bergsma – psycholoog/praktijkonderwijs Myrthe Aarnink – LWOO VMBO Ingrid Weeke – trajectbegeleider LWOO/PrO 3 www.swvslingeberkel.nl

Contactpersonen LWOO/PrO van de VO-scholen De contactpersonen van de verschillende VO-scholen: Zone.college Borculo Berna Sijbolts Assink Lyceum Eibergen Han Hilderink Assink Lyceum Haaksbergen Marleen Nijkrake Assink Lyceum Neede Marriët van Roosmalen Gerrit Komrij College Myrthe Aarnink Staring College Lochem Natascha Veldhuizen Staring College Borculo Gemma van Schooten Marianum Sandy Liptiay & Boris Klein Geltink MaxX Liesbeth Bergsma Schaersvoorde Ingrid Weeke & Suzan Wissink Pronova Jos Bleumink 4 www.swvslingeberkel.nl

Regio Het gaat om alle V(S)O scholen in de 6 gemeenten: Aalten Berkelland Haaksbergen Lochem Oost-Gelre Winterswijk Leerlingen die naar een school in een andere gemeente uitstromen worden aldaar gemeld voor onderzoek! 5 www.swvslingeberkel.nl

Verantwoordelijkheid PO Aanmeldformulier voor onderzoek downloaden, bespreken met ouders en laten ondertekenen door ouders. Volledig ingevuld en door ouders mede ondertekend OKR. In het OKR minimaal de beschermende en belemmerende factoren en de ondersteuningsbehoeften beschrijven. Een OKR is te downloaden via onze website. Het LOVS; bij voorkeur groep 3 t/m 8. Een realistisch uitstroom-advies. PO bespreekt de uitslagen van het onderzoek met de ouders. 6 www.swvslingeberkel.nl

Verantwoordelijkheid VO Controleren van het door PO aangeleverde dossier. Onvolledig dossier wordt teruggestuurd naar basisschool. Toevoegen van de door het PO aangeleverde bijlagen in bij het registratiesysteem Indigo. Schrijven van de motivatie met de onderbouwing van de ondersteuning. Wordt de gevraagde ondersteuning geboden op de VO-school; hier duidelijk over communiceren met ouders en PO. VO-school communiceert de uitslag van het onderzoek met de basisschool; basisschool communiceert dit met ouders. Deze uitslag vertelt niets over het besluit LWOO/PrO door de TLC! 7 www.swvslingeberkel.nl

Verantwoordelijkheid Ouder(s)/Verzorger(s) Ouders zijn wettelijk verantwoordelijk alle voor het onderwijs van belang zijnde informatie aan te leveren bij de school. Aanleveren van het mailadres. Tekenen van het toestemmingsformulier voor onderzoek naar ondersteuningsbehoefte 8 www.swvslingeberkel.nl

Verantwoordelijkheid A-Vision Afnemen van de onderzoeken: ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentie Test) TPVO (Digitale testserie die het didactisch functioneren van de leerlingen in kaart brengt) Deze testseire bestaat uit vijf onderdelen: Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen NPVJ-2 Het dossier in Indigo vullen met NAW-gegevens en de resultaten van de onderzoeken. 9 www.swvslingeberkel.nl

Verantwoordelijkheid SWV Het organiseren van de onderzoeksdagen op de verschillende VO-scholen in week 46 en 47 Het organiseren van een bijeenkomst voor ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen die meedoen met de onderzoeksdagen. Het aanleveren van de kale scores van de onderzoeken via de mail bij ouder(s)/verzorger(s). De contactpersoon van de basisschool ontvangt hiervan een CC. Dit gebeurt half januari 2019. Het bespreken van de leerlingdossiers. Het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring Praktijkonderwijs of een aanwijzing leerwegondersteunend onderwijs. 10 www.swvslingeberkel.nl

Kale scores 11 www.swvslingeberkel.nl ADIT Geachte heer, mevrouw, Uw kind heeft deelgenomen aan een onderzoek. De resultaten worden gebruikt om in beeld te krijgen of er behoefde is aan extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs. Onderstaand geven wij u alvast de ruwe resultaten door van dit onderzoek. Het onderzoek bestaat uit drie delen, elk deel wordt hieronder kort toegelicht en voorzien van de uitslag.   ADIT De ADIT(Adaptieve Digitale IntelligentieTest) brengt de cognitieve capaciteiten van een leerling in kaart. Daarbinnen wordt er onderscheid gemaakt tussen een non-verbale score (rekenkundige- en visueel-ruimtelijke vaardigheden) en een verbale score (talige vaardigheden). Uitslag: Totaal IQ:89 Verbaal IQ:91 Performaal IQ:90 TPVO De TPVO is een digitale testserie om het didactisch functioneren van de leerlingen in kaart te brengen. Met de TPVO worden de vier domeinen Begrijpend Lezen, Spelling, Inzichtelijk Rekenen en Technisch Lezen methodeonafhankelijk getoetst. Uitslag: Onderdeel DL DLE LA Technisch lezen 57 36 0.37 Begrijpend lezen 57 38 0.33 Inzichtelijk rekenen 57 46 0.19 Spelling 57 50 0.12 DL: Aantal maanden onderwijs dat de leerling heeft gevolgd vanaf groep 3. Een schooljaar telt 10 onderwijsmaanden. DLE: Niveau van prestatie in onderwijsmaanden. LA: Leerachterstand. LA 0.25 = 1,5 jaar; LA 0.5 = 3 jaar. NPV-J: De NPV-J is een vragenlijst waarbij de leerling antwoord geeft op 100 stellingen over zichzelf. Op het profielblad is per schaal te zien hoe de leerling zichzelf heeft beoordeeld, vergeleken met jongens of meisjes van dezelfde leeftijd. Uitslag: Prestatie Deze ruwe resultaten geven nog geen uitsluitsel over de mogelijkheid van een aanwijzing LWOO of toelaatbaarheidsverklaring PrO. Zij worden meegenomen in de rapportage van de basisschool. Let op: de resultaten zijn strikt vertrouwelijk en blijven een beperkte tijd geldig. 11 www.swvslingeberkel.nl

Criteria 12 Criteria LWOO IQ tussen 75 à 80 – 90 leerachterstanden 1½ jaar – 3 jaar (≥ 0,25 tot 0,50) IQ >90 sociaal emotionele problematiek Criteria PrO IQ tussen 55 – 75 à 80 Leerachterstanden ≥ 3 jaar (≥ 0,50) Het gaat om minstens twee leerachterstanden niet zijnde de combinatie technisch lezen / spelling. Relatieve leerachterstand: 1- (DLE/DL) 1- (40/53) = 0,25  0,25 tot 0,50 = LWOO 1- (26/53) = 0,50  0,50 of groter = PrO Je hoeft niet op alle 4 de gebieden achterstand te hebben. 12 www.swvslingeberkel.nl

Voldoen aan criteria Op basis van de uitkomsten van de hiervoor genoemde onderzoeken en de aangeleverde gegevens van de basisschool kan worden bezien of de leerling aan alle criteria voldoet van LWOO en/of PrO. Het SWV Slinge-Berkel laat dit onderzoek afnemen door het testbureau A-VISION. Het samenwerkingsverband financiert dit. Als het IQ boven 90 uitkomt, kan een basisschool gevraagd worden aanvullend nog een gedragsbeoordelingslijst in te vullen, ter onderbouwing van een LWOO-toekenning In sommige gevallen kan vanuit de toelaatbaarheidscommissie worden gevraagd een individueel intelligentieonderzoek af te nemen, bekostigd door het SWV. 13 www.swvslingeberkel.nl

Rondvraag Zie website SWV Slinge-Berkel: http://www.swvslingeberkel.nl 14 www.swvslingeberkel.nl