Verblijfsrecreatie in het Vechtdal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Advertisements

Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Recreatieve betekenis van de EHS
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Beleidsinformatie Jeugd
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Welkom Werkatelier Dommelvallei Donderdag 16 juni –17.30 uur
Participerend Leiderschap
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Duurzaamheid in Gennep
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Plannen
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Gemeente Venray Wethouder Patrick van der Broeck 1 maart 2011
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Netwerkspel voor inclusie
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Toekomstige veranderingen:
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Conclusies evaluatie Regieraden
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
“Omgeving in beweging”
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Werken met plezier en goed presteren
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Traject De Beleverij WELKOM!.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Meer kansen voor innovatie met MIT Zuid-Holland
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
“De vertaalsector zou verder
Nederland Filantropieland
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Verblijfsrecreatie in het Vechtdal   Onderzoek naar de vitaliteit van de sector Jan Jaap Thijs & Annemiek Riefel 10 april 2018

Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse Hoe heeft de vraag zich ontwikkeld? Hoe heeft het aanbod zich ontwikkeld? Hoe hebben de bezettingsgraden zich ontwikkeld? Is indicatie van de verzadiging van de markt BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE

Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse Bedrijfstak Vraag Aanbod Bezettingsraad Hotels ++ + +- Bungalowparken -- Campings - Groepsaccommodaties B&B’s BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE

Onderdeel 2 Kwalitatieve vraag-aanbod analyse In hoeverre sluit het aanbod aan op de vraag? Wat is ‘niet meer van hetzelfde’? Waar zit nog toegevoegde waarde? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

Conclusies Tamelijk eenzijdig aanbod! Opvallend weinig rood, paars en blauw Aqua grootste groep, maar een beperkt aanbod Vechtdal Marketing focus: Geel: veel aanbod, maar relatief minder bezoekers Aqua: veel bezoekers, maar relatief weinig aanbod BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

Aantrekkelijke kenmerken: Creatieve omgeving die inspiratie biedt Anders dan anders Mag eenvoudiger, ´back to basic´, maar dan wel op een bijzondere manier Verrassende voorzieningen Biologische catering en aandacht voor duurzaamheid Gericht op het individu, met aandacht voor sportieve mogelijkheden BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

Onderdeel 3: Vitaliteit van de sector Kwaliteit, onder meer: Onderhoud Eigentijdsheid Gasttevredenheid Ondernemerschap Perspectief, onder meer: Ambities Beperkingen Bedrijfsresultaten Eigenaarschap BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

Vitaliteit van de sector: conclusies Overgrote merendeel (71% van de bedrijven, 79% van de bedden) vitaal. Vooral campings bij de voorlopers. Voorlopers: 13% bedrijven, 30% van de bedden! 8% van de bedrijven geen recreatieve toekomst (5% bedden) 20% ‘zorgenkindjes’ (16% bedden) BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD

Algehele conclusies Druk vooral op kampeer- en bungalowsector. Eenzijdig verblijfsrecreatief aanbod, vernieuwing van het aanbod is wenselijk: kansen voor aqua, rood, paars en blauw. Het Vechtdal heeft een gezonde basis: verblijfsrecreatie sector is vitaal. 8% van de bedrijven niet meer levensvatbaar als toeristisch bedrijf. Zorgenkindjes: impuls geven voor de toekomst. BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD

Advies: Tafel 1: Inzet vitaliteitsteam en vitaliteitsplan Doel: Vitaliseren van bedrijven die niet vitaal zijn Middenmoters naar de kopgroep brengen Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Snelkookpansessies met advies Uitvoering ondersteund door een coach Vanuit leerervaringen in Drenthe en de Veluwe 1-park-1-plan voor vitalisering op maat Voor wie: Parken/bedrijven die graag een externe blik willen om een stap verder te komen

Advies: Tafel 2: Inzet transformatieteam Doel: Transformeren van bedrijven zonder recreatieve toekomst naar een andere functie Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Lange termijn strategie om échte transformatie te ondergaan 1-park-1-plan: in afstemming met exploitanten/gebruikers/verenigingen van eigenaren komen tot een plan Voor wie: Parken/bedrijven waar echt geen recreatieve functie meer mogelijk is

Advies: Tafel 3: Inzet stimuleringsregelingen Doel: Ondersteuning van bedrijven die willen doorontwikkelen Middel: Bestaande instrumenten als TOTO (Topprogramma Overijsselse Toeristische Ondernemers), PMPC (Product Markt Partner Combinatie), Gastvrij Overijssel Voor wie: Alle parken/bedrijven die steuntje in de rug kunnen gebruiken bij hun doorontwikkeling

Advies: Tafel 4: Kennis- en innovatieprogramma’s Doel: Zorgen dat ondernemers over de juiste kennis en toepassingstools beschikken om in te kunnen springen op vragen uit de markt Middel: Kennisprogramma’s: Niet eenmalige bijeenkomsten, maar proces met daadwerkelijke toepassing in de praktijk Bijvoorbeeld op het gebied van leefstijlen, Duitse markt, online marketing etc.? Kennisvouchers om kennis in te kunnen schakelen Voor wie: Alle bedrijven die aan hun ondernemerschap en kennisontwikkeling willen werken

Advies: Tafel 5: Flexibiliteit en regelgeving Doel: Zorgen dat ondernemers zo min mogelijk ruimtelijke beperkingen ervaren bij het inspringen op vragen uit de markt Middel: Uitnodigings- en ontwikkelkader voor initiatieven die inspringen op vragen uit de markt Experimenteerruimte (al aanwezig in deel van de regio) Flexibiliteit in bestemmingsplannen Voor wie: Alle bedrijven die flexibel in willen kunnen spelen op vragen uit de markt

Wat vindt u? Kies in de pauze 3 van de 5 thematafels U krijgt de volgorde op uw badge Drie rondes van ongeveer 20 minuten Groen: dit vind ik goed! Oranje: dit kan beter! Rood/Roze: dit vind ik niets! Daarna: gesprek in de groep BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD

Overzicht thematafels Vitaliteitsteam en vitaliteitsplan (Jan Jaap) Transformatieteam (Annemiek) Stimuleringsregelingen (Linda) Kennis- en innovatieprogramma (Tamara) Flexibiliteit en regelgeving (Mariska) Mist u iets?  schrijf het op! BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD

Vier vragen Wat is het belangrijkste aandachtspunt voor het vervolg? Wat moet nu als 1e opgepakt worden? Waar wilt u zich hard voor maken? Wilt u een actieve rol spelen in het vervolg? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD

Dank voor uw aandacht! @janjaapthijs Jan Jaap Thijs   @janjaapthijs Jan Jaap Thijs thijs@ruimteenvrijetijd.nl