Verblijfsrecreatie in het Vechtdal Onderzoek naar de vitaliteit van de sector Jan Jaap Thijs & Annemiek Riefel 10 april 2018
Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse Hoe heeft de vraag zich ontwikkeld? Hoe heeft het aanbod zich ontwikkeld? Hoe hebben de bezettingsgraden zich ontwikkeld? Is indicatie van de verzadiging van de markt BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
Onderdeel 1: Kwantitatieve analyse Bedrijfstak Vraag Aanbod Bezettingsraad Hotels ++ + +- Bungalowparken -- Campings - Groepsaccommodaties B&B’s BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
Onderdeel 2 Kwalitatieve vraag-aanbod analyse In hoeverre sluit het aanbod aan op de vraag? Wat is ‘niet meer van hetzelfde’? Waar zit nog toegevoegde waarde? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD NAAM POWERPOINT PRESENTATIE
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
Conclusies Tamelijk eenzijdig aanbod! Opvallend weinig rood, paars en blauw Aqua grootste groep, maar een beperkt aanbod Vechtdal Marketing focus: Geel: veel aanbod, maar relatief minder bezoekers Aqua: veel bezoekers, maar relatief weinig aanbod BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
Aantrekkelijke kenmerken: Creatieve omgeving die inspiratie biedt Anders dan anders Mag eenvoudiger, ´back to basic´, maar dan wel op een bijzondere manier Verrassende voorzieningen Biologische catering en aandacht voor duurzaamheid Gericht op het individu, met aandacht voor sportieve mogelijkheden BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
Onderdeel 3: Vitaliteit van de sector Kwaliteit, onder meer: Onderhoud Eigentijdsheid Gasttevredenheid Ondernemerschap Perspectief, onder meer: Ambities Beperkingen Bedrijfsresultaten Eigenaarschap BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
Vitaliteit van de sector: conclusies Overgrote merendeel (71% van de bedrijven, 79% van de bedden) vitaal. Vooral campings bij de voorlopers. Voorlopers: 13% bedrijven, 30% van de bedden! 8% van de bedrijven geen recreatieve toekomst (5% bedden) 20% ‘zorgenkindjes’ (16% bedden) BUREAU RUIMTE & VRIJE TIJD
Algehele conclusies Druk vooral op kampeer- en bungalowsector. Eenzijdig verblijfsrecreatief aanbod, vernieuwing van het aanbod is wenselijk: kansen voor aqua, rood, paars en blauw. Het Vechtdal heeft een gezonde basis: verblijfsrecreatie sector is vitaal. 8% van de bedrijven niet meer levensvatbaar als toeristisch bedrijf. Zorgenkindjes: impuls geven voor de toekomst. BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
Advies: Tafel 1: Inzet vitaliteitsteam en vitaliteitsplan Doel: Vitaliseren van bedrijven die niet vitaal zijn Middenmoters naar de kopgroep brengen Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Snelkookpansessies met advies Uitvoering ondersteund door een coach Vanuit leerervaringen in Drenthe en de Veluwe 1-park-1-plan voor vitalisering op maat Voor wie: Parken/bedrijven die graag een externe blik willen om een stap verder te komen
Advies: Tafel 2: Inzet transformatieteam Doel: Transformeren van bedrijven zonder recreatieve toekomst naar een andere functie Middel: Via een ‘expert team’ met verschillende disciplines Lange termijn strategie om échte transformatie te ondergaan 1-park-1-plan: in afstemming met exploitanten/gebruikers/verenigingen van eigenaren komen tot een plan Voor wie: Parken/bedrijven waar echt geen recreatieve functie meer mogelijk is
Advies: Tafel 3: Inzet stimuleringsregelingen Doel: Ondersteuning van bedrijven die willen doorontwikkelen Middel: Bestaande instrumenten als TOTO (Topprogramma Overijsselse Toeristische Ondernemers), PMPC (Product Markt Partner Combinatie), Gastvrij Overijssel Voor wie: Alle parken/bedrijven die steuntje in de rug kunnen gebruiken bij hun doorontwikkeling
Advies: Tafel 4: Kennis- en innovatieprogramma’s Doel: Zorgen dat ondernemers over de juiste kennis en toepassingstools beschikken om in te kunnen springen op vragen uit de markt Middel: Kennisprogramma’s: Niet eenmalige bijeenkomsten, maar proces met daadwerkelijke toepassing in de praktijk Bijvoorbeeld op het gebied van leefstijlen, Duitse markt, online marketing etc.? Kennisvouchers om kennis in te kunnen schakelen Voor wie: Alle bedrijven die aan hun ondernemerschap en kennisontwikkeling willen werken
Advies: Tafel 5: Flexibiliteit en regelgeving Doel: Zorgen dat ondernemers zo min mogelijk ruimtelijke beperkingen ervaren bij het inspringen op vragen uit de markt Middel: Uitnodigings- en ontwikkelkader voor initiatieven die inspringen op vragen uit de markt Experimenteerruimte (al aanwezig in deel van de regio) Flexibiliteit in bestemmingsplannen Voor wie: Alle bedrijven die flexibel in willen kunnen spelen op vragen uit de markt
Wat vindt u? Kies in de pauze 3 van de 5 thematafels U krijgt de volgorde op uw badge Drie rondes van ongeveer 20 minuten Groen: dit vind ik goed! Oranje: dit kan beter! Rood/Roze: dit vind ik niets! Daarna: gesprek in de groep BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
Overzicht thematafels Vitaliteitsteam en vitaliteitsplan (Jan Jaap) Transformatieteam (Annemiek) Stimuleringsregelingen (Linda) Kennis- en innovatieprogramma (Tamara) Flexibiliteit en regelgeving (Mariska) Mist u iets? schrijf het op! BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
Vier vragen Wat is het belangrijkste aandachtspunt voor het vervolg? Wat moet nu als 1e opgepakt worden? Waar wilt u zich hard voor maken? Wilt u een actieve rol spelen in het vervolg? BUREAU RUIMTE EN VRIJE TIJD
Dank voor uw aandacht! @janjaapthijs Jan Jaap Thijs @janjaapthijs Jan Jaap Thijs thijs@ruimteenvrijetijd.nl