Workshop “de coachende praktijkopleider” Pieter Langeveld Workshop “de coachende praktijkopleider”
Als een leerling met een probleem bij mij komt, help ik hem… Coachen van leerlingen Als een leerling met een probleem bij mij komt, help ik hem… door hem zelf aan het denken te zetten met de nodige informatie
Als een leerling onzeker is over zijn functioneren, dan… Coachen van leerlingen Als een leerling onzeker is over zijn functioneren, dan… vraag ik hem wat hem onzeker maakt Geef ik hem raad en advies
Als een leerling opstandig gedrag vertoont dan… Coachen van leerlingen Als een leerling opstandig gedrag vertoont dan… laat ik hem zijn hart luchten laat ik hem verantwoordelijk-heid nemen voor een oplossing
leg ik het belang uit van samenwerking Coachen van leerlingen Als een leerling zich weinig verantwoorde-lijk toont voor de samenwerking in het team dan… leg ik het belang uit van samenwerking in het bedrijf laat ik hem reflecteren op zijn rol in de samenwerking
Ingrediënten van coaching Coachen van leerlingen Ingrediënten van coaching Meer verantwoordelijkheid & autonomie bij de leerling Meer dialoog met de leerling Betere motivatie Betere prestatie
Hoe stimuleer je leren in het werk? Coachen van leerlingen Hoe stimuleer je leren in het werk? in groepen van 5 maak een top 3 (van de belangrijkste) hang flip aan de muur Met coaching kun je dus de leerling stimuleren om te leren. Hoe doe je dat in je dagelijkse praktijk?
Hoe stimuleer je leren in het werk? Coachen van leerlingen Hoe stimuleer je leren in het werk? geef voldoende feedback (complimenten en advies) balans tussen routine en variatie stel tijd beschikbaar stimuleer samenwerking zorg voor een veilige leeromgeving versterk autonomie van de leerling 3.1 Participatie (echte werksituatie)19 3.2 Steun (samenwerking met collegaas)20 3.3 Communicatie (reflectie en feedback) 21 3.4 Gelegenheid tot gebruik (toepassen lessen in werk) 22 3.5 Variatie 23 3.6 Taakautonomie 24 3.7 Taakinformatie 24 3.8 Taakonduidelijkheid (mate waarin verwachtingen van bedrijf duidelijk zijn voor de leerling )25 3.9 Werkdruk 26 3.10 Structuur 27 3.11 Overleg van praktijkopleider 28 3.12 Visie 29 3.13 Samenwerking met ROC
Autonomie versterken van de leerling Coachen van leerlingen Autonomie versterken van de leerling Bepaal samen met de leerling: welke taak hoe wanneer met wie de eisen waaraan resultaat moet voldoen
Coachen van leerlingen Wat is coaching? - Vaardigheden en bekwaamheden ontwikkelen d.m.v. gestuurde praktische ervaring en regelmatige feedback.-
Coachen van leerlingen
Zelfvertrouwen van de leerling voor leren is bij veel leerlingen een blokkade om goed te kunnen leren. Blijkt uit onderzoek.
Situationeel leidinggeven (1) Coachen van leerlingen Situationeel leidinggeven (1)
Situationeel leidinggeven (2) Coachen van leerlingen Situationeel leidinggeven (2)
ontwikkelingsgerichte coaching teamcoaching loopbaancoaching Coachen van leerlingen Soorten coaching ontwikkelingsgerichte coaching teamcoaching loopbaancoaching provocatieve coaching etc etc Als je een cursus gaat doen, verdiep je of je de juiste cursus hebt.
Opdracht afstemmen op de leerling Coachen van leerlingen Opdracht afstemmen op de leerling taak, werkwijze en resultaat zijn gegeven taak en werkwijze gegeven taak gegeven Welk soort opdrachtformulering past bij niveau van de leerling?
Welke vragen kun je stellen bij… Of wat doe je bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Of wat doe je bij… 1. de oriëntatie 2. de voorbereiding 3. de uitvoering 4. de evaluatie 2 groepen per onderwerp Groep 1 en 2 stap 1 Groep 3 en 4 stap 2 Groep 5 en 6 stap 3 Groep 7 en 8 stap 4
Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… de oriëntatie op de volgende opdracht
Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… de voorbereiding op de opdracht
Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Het bespreken van het eindresultaat
Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Evaluatie en reflectie
Coachen van leerlingen
Coachen van leerlingen