Workshop “de coachende praktijkopleider”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

situationeel leiderschap
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leiderschap en organisatie
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Van DISstress naar EUstress. Oplossingen voor stressproblemen zijn maatwerk. Er bestaat niet 1 oplossing. Noch voor een individu. Noch voor een organisatie.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Rollen binnen het werkplekleren
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
Coaching in regioleren
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
What is the meaning of? Student centered learning
Kwaliteit leerbedrijven
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
De veranderende rol van de IB
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Burgerschap Samenwerkend leren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Dialoog.
Duurzame inzetbaarheid
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Workshop “de coachende praktijkopleider” Pieter Langeveld Workshop “de coachende praktijkopleider”

Als een leerling met een probleem bij mij komt, help ik hem… Coachen van leerlingen Als een leerling met een probleem bij mij komt, help ik hem… door hem zelf aan het denken te zetten met de nodige informatie

Als een leerling onzeker is over zijn functioneren, dan… Coachen van leerlingen Als een leerling onzeker is over zijn functioneren, dan… vraag ik hem wat hem onzeker maakt Geef ik hem raad en advies

Als een leerling opstandig gedrag vertoont dan… Coachen van leerlingen Als een leerling opstandig gedrag vertoont dan… laat ik hem zijn hart luchten laat ik hem verantwoordelijk-heid nemen voor een oplossing

leg ik het belang uit van samenwerking Coachen van leerlingen Als een leerling zich weinig verantwoorde-lijk toont voor de samenwerking in het team dan… leg ik het belang uit van samenwerking in het bedrijf laat ik hem reflecteren op zijn rol in de samenwerking

Ingrediënten van coaching Coachen van leerlingen Ingrediënten van coaching Meer verantwoordelijkheid & autonomie bij de leerling Meer dialoog met de leerling Betere motivatie Betere prestatie

Hoe stimuleer je leren in het werk? Coachen van leerlingen Hoe stimuleer je leren in het werk? in groepen van 5 maak een top 3 (van de belangrijkste) hang flip aan de muur Met coaching kun je dus de leerling stimuleren om te leren. Hoe doe je dat in je dagelijkse praktijk?

Hoe stimuleer je leren in het werk? Coachen van leerlingen Hoe stimuleer je leren in het werk? geef voldoende feedback (complimenten en advies) balans tussen routine en variatie stel tijd beschikbaar stimuleer samenwerking zorg voor een veilige leeromgeving versterk autonomie van de leerling 3.1 Participatie (echte werksituatie)19 3.2 Steun (samenwerking met collegaas)20 3.3 Communicatie (reflectie en feedback) 21 3.4 Gelegenheid tot gebruik (toepassen lessen in werk) 22 3.5 Variatie 23 3.6 Taakautonomie 24 3.7 Taakinformatie 24 3.8 Taakonduidelijkheid (mate waarin verwachtingen van bedrijf duidelijk zijn voor de leerling )25 3.9 Werkdruk 26 3.10 Structuur 27 3.11 Overleg van praktijkopleider 28 3.12 Visie 29 3.13 Samenwerking met ROC

Autonomie versterken van de leerling Coachen van leerlingen Autonomie versterken van de leerling Bepaal samen met de leerling: welke taak hoe wanneer met wie de eisen waaraan resultaat moet voldoen

Coachen van leerlingen Wat is coaching? - Vaardigheden en bekwaamheden ontwikkelen d.m.v. gestuurde praktische ervaring en regelmatige feedback.-

Coachen van leerlingen

Zelfvertrouwen van de leerling voor leren is bij veel leerlingen een blokkade om goed te kunnen leren. Blijkt uit onderzoek.

Situationeel leidinggeven (1) Coachen van leerlingen Situationeel leidinggeven (1)

Situationeel leidinggeven (2) Coachen van leerlingen Situationeel leidinggeven (2)

ontwikkelingsgerichte coaching teamcoaching loopbaancoaching Coachen van leerlingen Soorten coaching ontwikkelingsgerichte coaching teamcoaching loopbaancoaching provocatieve coaching etc etc Als je een cursus gaat doen, verdiep je of je de juiste cursus hebt.

Opdracht afstemmen op de leerling Coachen van leerlingen Opdracht afstemmen op de leerling taak, werkwijze en resultaat zijn gegeven taak en werkwijze gegeven taak gegeven Welk soort opdrachtformulering past bij niveau van de leerling?

Welke vragen kun je stellen bij… Of wat doe je bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Of wat doe je bij… 1. de oriëntatie 2. de voorbereiding 3. de uitvoering 4. de evaluatie 2 groepen per onderwerp Groep 1 en 2 stap 1 Groep 3 en 4 stap 2 Groep 5 en 6 stap 3 Groep 7 en 8 stap 4

Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… de oriëntatie op de volgende opdracht

Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… de voorbereiding op de opdracht

Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Het bespreken van het eindresultaat

Welke vragen kun je stellen bij… Coachen van leerlingen Welke vragen kun je stellen bij… Evaluatie en reflectie

Coachen van leerlingen

Coachen van leerlingen