26-12-2018 COLLEGE12005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Reflectievaardigheden en instrumenten
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Rehabilitatie in beschut, beschermd, begeleid en zelfstandig wonen
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Ondernemen na je studie!
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Angststoornissen bij ouderen
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
5 Werving en selectie.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Is participatie te meten?
Het opleidingsprofiel:
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Doelrealisatie in de praktijk
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
het programmeren voorbij
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Presentatie vakdidactiek 3
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Digi(bord)boek project <titel project>
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
MAW §1.3.
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Beste RvC jaarverslag.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Lectoraat Verslavingskunde
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

26-12-2018 COLLEGE12005

Overzicht inhoud boek: 14-9-05 Drie delen met drie hoofdstukken: 1 tm 9; Afsluiting (H 10): Reflectie over kwaliteit van diagnostiek Deel I: (H1tm 3) 1.Historische achtergrond van diagnostiek (testbeweging); 2. Historische controversen (klin. Vs stat. predictie); 3. Huidige stand: in wetenschap en praktijk 26-12-2018 COLLEGE12005

Overzicht inhoud boek: Deel II Formeel/Methodologisch Hoofdstuk 4 - Wat is diagnostiek? Comprehensief omschreven m.b.v. drie componenten i.e. een systeem. Hoofdstuk 5 Hoe gaat diagnosticus te werk? Compositie van drie componenten en stappen in het diagnostisch proces Hoofdstuk 6 Betrouwbaarheid en validiteit (vooral van instrumenten). 26-12-2018 COLLEGE12005

Overzicht boek: Inhoud, wie en wat diagnosticeren? DEEL III De formele hoofstukken 4, 5, 6 toegespitst op domeinen: Hoofdstuk 7 Persoon Hoofstuk 8 Prestatie Hoofdstuk 9 Situatie/Plek Pathologie ontbreekt! 26-12-2018 COLLEGE12005

Diagnostiek gediagnosticeerd Overzicht inhoud boek DEEL IV Diagnostiek gediagnosticeerd Hoofdstuk 10: Kwaliteit van diagnostiek: - Theorie/Construct - Model/Meten - Instument/Test/Vragenlijst Diagnostisch proces Product (antwoord vraag; Advies) Hardnekkige Problemen Dilemma’s Witte vlekken; eenzijdigheden 26-12-2018 COLLEGE12005

SURF DOOR HET BOEK STUDEERWIJZER LEZEN/SCANNEN Marge teksten SAMENVATTINGEN BEGRIPPEN, TERMEN 26-12-2018 COLLEGE12005

Na overzicht; praktisch fenomenologisch: Wat treft diagnosticus aan? CLIËNT met Een VRAAG Een PROBLEEM DIAGNOSTICUS geeft EEN ANTWOORD EEN OPLOSSING/ADVIES (als hij/zij capabel is en het op zijn/haar terrein ligt) 26-12-2018 COLLEGE12005

Een cliënt is: Persoon met vraag/klacht Ouders met vraag, ... Werkgever.. Instelling.. Staat.. 26-12-2018 COLLEGE12005

Een diagnosticus is Professional; steunt op inhoud en methodologie van de psychologie, d.w.z. op kennis en vaardigheden over: Drie componenten (volgt) Drie orientaties (volgt) Drie domeinen (volgt) 26-12-2018 COLLEGE12005

COMPONENTEN DRIE COMPONENTEN ZIJN: 1. Theorieën/Constructen over gedragingen 2. Modellen om gedragingen af te beelden 3. Meetinstrumenten om die gedragingen te operationaliseren, meten 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING 26-12-2018 COLLEGE12005

PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN COMPONENT 1 PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN Zoals te vinden in de psychologiehandboeken (Gray: Inleiding) en handboeken van de subdisciplines 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING 26-12-2018 COLLEGE12005

COMPONENT 2 Modellen: Afbeelden van belangrijkste elementen en relaties van theorie/construct over gedragingen Leidt feitelijk tot - unidimensionae schalen - soms tot categorieën M.a.w. constructen zijn vaak geoperationaliseerd als schalen, categorieën 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT:TEST/ SCHAAL 26-12-2018 COLLEGE12005

COMPONENT 3 MEETINSTRUMENTEN -bijna allemaal tests en -vragenlijsten (Zie overzichten NIP/COTAN) 26-12-2018 COLLEGE12005

DIAGNOSTIEK: DRIE ORIËNTATIES 1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN 2 ONTWIKKELING GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN 3 CONTEXT: BEPAALDHEID EN BEPAALBAARHEID VAN GEDRAGINGEN VAN PERSONEN DOOR OMGEVING 26-12-2018 COLLEGE12005

Een ORIËNTATIE= INVALSHOEK VAN WAARUIT DIAGNOSTICUS KIJKT NAAR VRAAG OF PROBLEEM VAN CLIËNT, HOE FORMULEERT HIJ/ZIJ DE VRAAG, HET PROBLEEM. 26-12-2018 COLLEGE12005

VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN ORIËNTATIE 1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN ORIËNTATIE 2 ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

Oriëntatie 3 CONTEXT BEPAALDHEID BEPAALBAARHEID Van gedragingen door omgeving: van UCS tot cultuur 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

DIAGNOSTIEK: DE INHOUD BEPERKING TOT DRIE DOMEINEN: 1 PERSOON 2 PRESTATIES 3 PLEK/situatie, gezin, school, SES, buurt, etc. 26-12-2018 COLLEGE12005

C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN DE DRIE ZIJN ELK NIET STATISCH, MAAR DYNAMISCH 26-12-2018 COLLEGE12005

De DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN NIET A-HISTORISCH, HEBBEN EEN GESCHIEDENIS 26-12-2018 COLLEGE12005

COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD Drie componenten, oriëntaties en domeinen leveren 27 paden. Dominant? 26-12-2018 COLLEGE12005

KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN: EXTERNE KADERS KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN: 1 ALLEDAAGSE OPVATTINGEN 2 WIJSGERIGE/HISTORISCHE ACHTERGRONDEN 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE HANDBOEKTHEORIEËN 26-12-2018 COLLEGE12005

De 3 x 3 x 3 zijn omgeven door externe kaders ALLEDAAGSE OPVATTINGEN OF LEKENTHEORIEËN OVER DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005

Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN EXTERNE KADERS 2 WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN HISTORISCH INHOUDELIJK WETENSCHAPSTHEORETISCH METHODOLOGISCH 26-12-2018 COLLEGE12005

Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN EXTERNE KADERS 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN ZIJN ALTERNATIEVE/ANDERE OPVATTINGEN[BINNEN WETENSCHAP] OVER DE NOODZAKELIJKE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005

Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N ]THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005

Oriëntaties, componenten en domeinen zijn elementen voor het diagnostisch proces 26-12-2018 COLLEGE12005

oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 componenten C1, C2, C3 ALLEDAAGSE OPVATTINGEN EN ACHTERGRONDEN componenten C1, C2, C3 oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 ALTERNATIEVEN 26-12-2018 COLLEGE12005

HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK: DIAGNOSTISCH PROCES IS GEDISCIPLINEERD DOOR HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK: BOX 1.1. P. 28; EN P. 138 139. KORTOM, zo is DIAGNOSE IS EEN VORM VAN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK BIJ ÉÉN PERSOON geworden. 26-12-2018 COLLEGE12005