26-12-2018 COLLEGE12005
Overzicht inhoud boek: 14-9-05 Drie delen met drie hoofdstukken: 1 tm 9; Afsluiting (H 10): Reflectie over kwaliteit van diagnostiek Deel I: (H1tm 3) 1.Historische achtergrond van diagnostiek (testbeweging); 2. Historische controversen (klin. Vs stat. predictie); 3. Huidige stand: in wetenschap en praktijk 26-12-2018 COLLEGE12005
Overzicht inhoud boek: Deel II Formeel/Methodologisch Hoofdstuk 4 - Wat is diagnostiek? Comprehensief omschreven m.b.v. drie componenten i.e. een systeem. Hoofdstuk 5 Hoe gaat diagnosticus te werk? Compositie van drie componenten en stappen in het diagnostisch proces Hoofdstuk 6 Betrouwbaarheid en validiteit (vooral van instrumenten). 26-12-2018 COLLEGE12005
Overzicht boek: Inhoud, wie en wat diagnosticeren? DEEL III De formele hoofstukken 4, 5, 6 toegespitst op domeinen: Hoofdstuk 7 Persoon Hoofstuk 8 Prestatie Hoofdstuk 9 Situatie/Plek Pathologie ontbreekt! 26-12-2018 COLLEGE12005
Diagnostiek gediagnosticeerd Overzicht inhoud boek DEEL IV Diagnostiek gediagnosticeerd Hoofdstuk 10: Kwaliteit van diagnostiek: - Theorie/Construct - Model/Meten - Instument/Test/Vragenlijst Diagnostisch proces Product (antwoord vraag; Advies) Hardnekkige Problemen Dilemma’s Witte vlekken; eenzijdigheden 26-12-2018 COLLEGE12005
SURF DOOR HET BOEK STUDEERWIJZER LEZEN/SCANNEN Marge teksten SAMENVATTINGEN BEGRIPPEN, TERMEN 26-12-2018 COLLEGE12005
Na overzicht; praktisch fenomenologisch: Wat treft diagnosticus aan? CLIËNT met Een VRAAG Een PROBLEEM DIAGNOSTICUS geeft EEN ANTWOORD EEN OPLOSSING/ADVIES (als hij/zij capabel is en het op zijn/haar terrein ligt) 26-12-2018 COLLEGE12005
Een cliënt is: Persoon met vraag/klacht Ouders met vraag, ... Werkgever.. Instelling.. Staat.. 26-12-2018 COLLEGE12005
Een diagnosticus is Professional; steunt op inhoud en methodologie van de psychologie, d.w.z. op kennis en vaardigheden over: Drie componenten (volgt) Drie orientaties (volgt) Drie domeinen (volgt) 26-12-2018 COLLEGE12005
COMPONENTEN DRIE COMPONENTEN ZIJN: 1. Theorieën/Constructen over gedragingen 2. Modellen om gedragingen af te beelden 3. Meetinstrumenten om die gedragingen te operationaliseren, meten 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING 26-12-2018 COLLEGE12005
PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN COMPONENT 1 PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN Zoals te vinden in de psychologiehandboeken (Gray: Inleiding) en handboeken van de subdisciplines 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING 26-12-2018 COLLEGE12005
COMPONENT 2 Modellen: Afbeelden van belangrijkste elementen en relaties van theorie/construct over gedragingen Leidt feitelijk tot - unidimensionae schalen - soms tot categorieën M.a.w. constructen zijn vaak geoperationaliseerd als schalen, categorieën 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT:TEST/ SCHAAL 26-12-2018 COLLEGE12005
COMPONENT 3 MEETINSTRUMENTEN -bijna allemaal tests en -vragenlijsten (Zie overzichten NIP/COTAN) 26-12-2018 COLLEGE12005
DIAGNOSTIEK: DRIE ORIËNTATIES 1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN 2 ONTWIKKELING GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN 3 CONTEXT: BEPAALDHEID EN BEPAALBAARHEID VAN GEDRAGINGEN VAN PERSONEN DOOR OMGEVING 26-12-2018 COLLEGE12005
Een ORIËNTATIE= INVALSHOEK VAN WAARUIT DIAGNOSTICUS KIJKT NAAR VRAAG OF PROBLEEM VAN CLIËNT, HOE FORMULEERT HIJ/ZIJ DE VRAAG, HET PROBLEEM. 26-12-2018 COLLEGE12005
VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN ORIËNTATIE 1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN ORIËNTATIE 2 ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
Oriëntatie 3 CONTEXT BEPAALDHEID BEPAALBAARHEID Van gedragingen door omgeving: van UCS tot cultuur 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
DIAGNOSTIEK: DE INHOUD BEPERKING TOT DRIE DOMEINEN: 1 PERSOON 2 PRESTATIES 3 PLEK/situatie, gezin, school, SES, buurt, etc. 26-12-2018 COLLEGE12005
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN DE DRIE ZIJN ELK NIET STATISCH, MAAR DYNAMISCH 26-12-2018 COLLEGE12005
De DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN NIET A-HISTORISCH, HEBBEN EEN GESCHIEDENIS 26-12-2018 COLLEGE12005
COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD Drie componenten, oriëntaties en domeinen leveren 27 paden. Dominant? 26-12-2018 COLLEGE12005
KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN: EXTERNE KADERS KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN: 1 ALLEDAAGSE OPVATTINGEN 2 WIJSGERIGE/HISTORISCHE ACHTERGRONDEN 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE HANDBOEKTHEORIEËN 26-12-2018 COLLEGE12005
De 3 x 3 x 3 zijn omgeven door externe kaders ALLEDAAGSE OPVATTINGEN OF LEKENTHEORIEËN OVER DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN EXTERNE KADERS 2 WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN HISTORISCH INHOUDELIJK WETENSCHAPSTHEORETISCH METHODOLOGISCH 26-12-2018 COLLEGE12005
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN EXTERNE KADERS 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN ZIJN ALTERNATIEVE/ANDERE OPVATTINGEN[BINNEN WETENSCHAP] OVER DE NOODZAKELIJKE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N ]THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST 26-12-2018 COLLEGE12005
Oriëntaties, componenten en domeinen zijn elementen voor het diagnostisch proces 26-12-2018 COLLEGE12005
oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 componenten C1, C2, C3 ALLEDAAGSE OPVATTINGEN EN ACHTERGRONDEN componenten C1, C2, C3 oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 ALTERNATIEVEN 26-12-2018 COLLEGE12005
HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK: DIAGNOSTISCH PROCES IS GEDISCIPLINEERD DOOR HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK: BOX 1.1. P. 28; EN P. 138 139. KORTOM, zo is DIAGNOSE IS EEN VORM VAN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK BIJ ÉÉN PERSOON geworden. 26-12-2018 COLLEGE12005