Toetsing Vakdidactiek 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Onderwijskundig ontwerpen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Voorbereid op Stage Les 4.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Training digitale didactiek
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Formatief versus summatief
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Vragen, wat voor vragen?.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Bijeenkomsten vakdidactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Toetsing Vakdidactiek 2

Wat gaan we doen? Inzicht krijgen in de relatie tussen doelen en toetsing Analyseren van examens en toetsen Kennis verwerven over formatieve en summatieve toetsing Kennis verwerven over feedback geven

Wat weet je van toetsing? Maak een woordspin Wat weet je van toetsing?

Examens Bekijk het VMBO examen van 2017 https://www.examenblad.nl/item/vmbo-tl/2017/vmbo-tl?ref=home OFZie https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/minor-vakdidactiek/ Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens

Toetsing Voor een goede toetsing of evaluatie heb je concrete, specifieke leer- en lesdoelen nodig

Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen

Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën

Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.

RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)

Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting

Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide

= De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid

Bekijk het stappenplan van Wilschut Welke twee prioriteiten zou jij daar uit halen voor je toetsen?

Hoe beoordeel je de meegebrachte toetsen?

Toetsing Formatieve toetsing (diagnostisch) Summatieve toetsing (selectief) *Zijn algemene en veel gebruikte termen, zie ook Wilschut blz. 361

Formatieve en summatieve toetsing Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve en summatieve toetsing

Principes voor formatieve evaluatie Goede instructie Zichtbaarheid van zoveel mogelijk leerlingen Concreet overzichtelijk eindproduct Aansluiten bij doelen Differentiatie

Bedenk manieren waarop je formatieve toetsing kunt toepassen

Voorbeelden van eventuele werkvormen Rood-groen Welk Woord Weg Socrative/Kahoot Quiz Leerlingen zelf toetsvragen laten maken Conclusies laten twitteren

Wat heb je aan informatie gehaald uit interview over toetsing?

Feedback geven Goede verhouding voor leren bevorderen zou 3x positief tot 1x negatief zijn. In praktijk is het vaak andersom. Docenten geven vaak globale feedback gericht op gedrag+ inhoud. Veel minder op kwaliteiten van leerlingen + op leerproces. En dat bevordert juist het leren. (Lia Voerman 2012: Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education)

Welk voornemen kun je maken?

Rubrics Een rubric is een instrument om verschillende soorten prestaties van leerlingen te evalueren of te beoordelen. Je kunt dan denken aan het doen van onderzoek, het maken van een ontwerp, het houden van een presentatie, maar ook van het proces van samenwerken.

Criteria De criteria moeten in eenduidige taal op verschillende niveaus (meestal vier) worden beschreven. Maak het zo meetbaar mogelijk, dus pas op met woorden als 'beter'of 'uitstekend', of 'mager'. De omschrijvingen moeten nauwkeurig het concrete gedrag van leerlingen beschrijven.

Rubric

Review-opdracht Zie https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/minor-vakdidactiek/

Volgende keer 15 mei 2018 Begripsvorming en Historisch redeneren   13.15-17 uur Drift 25 zaal 102 Artikelen Van Boxtel, 2009; Van Boxtel & Van Drie 2013