PGZ in het decreet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Kleuterschool De Zevensprong
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Alle schooldagen naar school
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Een initiatief van.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Onze doelen en visie in beeld
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Social work Week 2.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
M-decreet Een korte toelichting.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Maak kennis met het CLB.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Handleiding leerkracht “Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Workshop basisonderwijs
Handleiding leerkracht:
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
“Verpleegkundige, mag ik eens iets vragen…”
Kansarmoede in de kleuterschool
Handleiding leerkracht:
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding campusvoorrang
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Workshop – ambities delen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Hoe volgen wij onze kinderen?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

PGZ in het decreet

Stand van zaken Op dit moment is er nog geen decreet en dus ook nog geen BVR Wat staat meer dan waarschijnlijk vast? De momenten van de systematische contactmomenten De minimale inhoud voor het medisch/paramedisch luik Het extra-aanbod dat bij de contactmomenten gevraagd wordt Kenmerken van gezins- en maatschappelijke context Inschatten van risico’s en beschermende factoren mbt gezondheid, groei, ontwikkeling en schoolloopbaan

Momenten van systematische contacten 1ste kleuter 2de kleuter 1ste leerjaar 3de leerjaar 5de leerjaar 1ste secund. 3de secund. Heden Gericht consult Algemeen consult Toekomst 4de leerjaar (*) 6de leerjaar (*) beperkt moment zoals gericht consult van nu

Wat is netoverstijgend afgesproken? We werken voor de grote groep met leerjaren en niet met leeftijdscohortes We wijken hiervan af bij: Leerlingen die 2 of meer jaar afwijken van een normaal schooltraject Leerlingen in het buitengewoon onderwijs Anderstalige nieuwkomers Leeftijdscohortes: We werken met een overgangsjaar 3-jarigen 6-jarigen 9-jarigen 11-jarigen 14-jarigen

Waarom een overgangsjaar? Als we gewoon overschakelen naar de nieuwe cadans, dan krijgen bepaalde leerlingen lange tijd geen aanbod We moeten nog heel wat uitklaren: Rolverdeling artsen – verpleegkundigen Extra-aanbod naast medisch/paramedische items Standaarden (visus, gehoor, groei) in het nieuwe BVR

Hoe doen we het in VCLB? Waar is er overleg geweest? PGZ-groepen (nationaal – provinciaal) Directiecomité nationaal Directiedag VWVJ Hoe standaarden aanpassen en wanneer? Meerwaarde van cover in 1ste leerjaar? Waarom 1ste kleuter en geen 2de kleuter? Internettenoverleg Onderhandelingen met kabinetten We willen naar gelijkgerichtheid: duidelijkheid voor ouders en leerlingen - communicatie

Hoe doen we het in VCLB? Wie beslist? Directiecomité nationaal Adviestekst gemaakt – wordt via directies verspreid Artsen en verpleegkundigen meer inschakelen in de vraaggestuurde werking Contactmomenten in een kwaliteitsvolle setting laten doorgaan NIET: aantal artsenuren afbouwen

Medische topics In het BVR komt meer dan waarschijnlijk staan dat we ‘ten minste’ de volgende items nakijken: Groei volgens de standaard groei en puberteit Zicht volgens de standaard visus (vooral voor het tijdig opsporen van luie oogjes – kleurenzicht in het eerste leerjaar – dieptezicht in het zesde leerjaar) Gehoor volgens de standaard gehoor Dit doen we bij alle leerlingen

Hoe doen we het in VCLB? Groei betekent voor ons: Meten en wegen Genitaal onderzoek bij jongens Houding (rug / extreme X-benen) Dit wijkt af van het BVR Hiermee maken we de keuze dat artsen aan bepaalde contactmomenten gekoppeld worden Voor de rest houden we ons aan de items die als ‘ten minste’ in het BVR staan

We zoeken ook hier naar gelijkgerichtheid (schooljaar 2018-2019) Voor groepen worden enkel items toegevoegd NA overleg met de beleidsgroep, de directie, het team omdat dit een grotere tijdsinvestering vraagt Wanneer doen we dit? Als er wetenschappelijke argumenten voor zijn (nieuwe standaarden) Als er doelgroepspecifieke zorgen, vragen, risico’s opduiken We zoeken ook hier naar gelijkgerichtheid (schooljaar 2018-2019)

We kunnen voor de individuele leerling items toevoegen ‘op indicatie’ (al dan niet binnen het contactmoment uitvoeren) Vanuit de voorgeschiedenis Vanuit de bevraging en de risico-analyse Op vraag van de ouder Op vraag van de leerling Op vraag van het team (vb vanuit een HGD-traject) … We doen voor alle bijkomende items een onthaal en gaan na hoe we hier het beste aan tegemoet kunnen komen: doen we dat tijdens het contactmoment of later – is het CLB het best geplaatst – welke medewerker / welk team kan dit het beste opnemen - …

Hoe doen we het in VCLB? Fase 1: 2017-2018 derde trimester Continuïteit garanderen – in een overgangsjaar enkele jaren toevoegen aan het BVR met een beperkt aanbod Inzetten op de uitwerking van het systematisch contactmoment van de eerste kleuters Fase 2: 2018-2019 De inhoud van de verschillende contactmomenten verder uitwerken Methodieken en handvatten aanreiken voor de extra opdracht Vragenlijsten,… aanpassen Nagaan of er een ruimer aanbod moet komen voor bepaalde doelgroepen (buitengewoon onderwijs, anderstalige nieuwkomers, kansbedreigde groepen,…)

Artsen en verpleegkundigen In het BVR gaat NIET staan welke discipline aanwezig is tijdens de systematische contactmomenten GO! heeft een project lopen waarbij artsen enkel in het 3de secundair alle leerlingen zien – de artsen doen wel nog een covertest (kijken of er een oogje wegdraait als het afgedekt wordt) bij alle lln van het eerste leerjaar – dit project moet nog geëvalueerd worden – GO! start volgend jaar NIET overal op deze manier

Artsen en verpleegkundigen VCLB kiest er wél voor om artsen aan bepaalde contactmomenten te koppelen – ook dat gaan we evalueren Pas als de verschillende aanpakken geëvalueerd zijn, zoeken we naar een manier om netoverstijgend een gelijkgerichte aanpak aan te bieden aan de lln en de ouders Over de netten heen wil men artsen meer inzetten in de vraaggestuurde werking

Artsen en verpleegkundigen In het overgangsjaar zorgen we er voor dat de tijd tussen de contactmomenten voor lln niet te lang is Daarom doen we een ruimer aanbod dan in het BVR gaat staan Artsen en verpleegkundigen zullen volgend schooljaar dus nog een groot deel van hun tijd bezig zijn met de contactmomenten De vaccinatiemomenten blijven hetzelfde

2018-2019 (overgangsjaar) Arts verpleegkundige Vaccinatie Eerste kleuter (met ouders) X   Tweede kleuter (zonder ouders) – aanbod, geen verplichting (tenzij de kleuter in de eerste kleuterklas gezien werd door een arts én het zicht goed onderzocht kon worden) Eerste leerjaar (X) Vierde leerjaar (Wel een begeleidende brief) Niet uitvoeren Vijfde leerjaar Zesde leerjaar (beperkt aanbod aan alle lln – tenzij de ouders dit niet nodig achten) Eerste secundair X (meisjes) Derde secundair

Artsen en verpleegkundigen Vanaf 2019-2020 gaan artsen en verpleegkundigen meer ingeschakeld kunnen worden in de verschillende kernopdrachten Naast de contactmomenten blijven vaccinaties nog aandacht en tijd vragen van de medische disciplines We gaan verpleegkundigen meer inschakelen om zelf te vaccineren We gaan na of vaccinatieploegen op school efficiënt zijn

Vanaf 2019 arts verpleegkundige vaccinatie 1ste kleuter X 1ste leerjaar (x) 4de leerjaar 5de leerjaar 6de leerjaar 1ste secundair X (meisjes) 3de secundair

Extra-aanbod uit BVR Zoals het er nu uit ziet moet er in elk contactmoment ruim aandacht zijn voor het psycho-sociaal welbevinden en voor alle mogelijke risico’s en beschermende factoren die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van het kind, de gezondheid van de leerling (ruime definitie van gezondheid) en op de schoolloopbaan

Hoe gaan we dit realiseren??? In de eerste kleuterklas zetten we maximaal in om alle ouders mee uit te nodigen In een gesprek kunnen we dan veel dingen overlopen Nog dit schooljaar bekijken we hoe we dit vorm kunnen geven Voor alle andere contactmomenten nemen we ons volgend schooljaar de tijd om deze bijkomende opdracht vorm te geven Het is NIET de bedoeling om anders disciplines systematisch aan de contactmomenten te koppelen

Inbreng verschillende disciplines Heb je een vraag of een zorg rond een leerling en staat er een systematisch contactmoment gepland? Overleg in het team of er een bijkomend aandachtspunt is voor de arts of de verpleegkundige – kunnen zij iets aftoetsen bij de leerling – moeten zij alert zijn voor iets - … In een systematisch contactmoment kan de ouder of de leerling een zorg, een vraag, … naar voor brengen De arts of de verpleegkundige doet een eerste onthaal Indien nodig wordt deze vraag of zorg via de afgesproken kanalen naar een andere discipline overgedragen – dit is evenzeer een start van een vraaggestuurde werking of een traject