Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Gelijkmatige toename en afname
Les 4 Hoofdstuk 6: Speeltechnieken Hoofdstuk 7: Speeltechnieken troef.
Coöperatieve leerstrategieën
Koningsspelen groep 5-8.
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
Flits 1 Spel 2. Les 3 AFSPELEN.
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Mario Kart Mario kart is een serie van race spellen met wapens.
Rechtspraak.nl Resultaten Verder = klikken. Dit is het resultaat van de zoekvraag: zoek alle uitspraken van de Hoge Raad op 14 maart 2008 Standaard zijn.
Vergelijkingen oplossen
Verstoppertje spelen in het bos
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
H4 Statistiek Beelddiagram
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Training: Inloggen en Zoeken
Digitaal wedstrijd formulier
de tennis reglementen kwis
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Training: Inloggen en Zoeken
Basketball.nl app & mDWF
Digitaal wedstrijd formulier
Digitaal wedstrijd formulier
Training: Inloggen en Zoeken
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Thema 4: Zo bereik je meer
Didactische structuren
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
NSCCT Instructie groep 6
Magische bits Bron: csunplugged.org.
volgende bladzijde terug
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Digitaal wedstrijd formulier
Ik hou van social media Mediabegrip week 27.
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Stadsgids en paardensprong
Steen-schaar-papier Bron:
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Tellen met kaarten.
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
GGD en KGV.
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl

Spelregels zeeslag Begin Omcirkel je eigen slagschip bij Mijn schepen. Vertel het getal dat er bij zit aan de ander. Houd de letter geheim. Tijdens het spel Gooi een bom door een letter op te noemen, je moet dus gokken. De andere leerling noemt het getal dat bij die letter hoort, ter controle. Heb je het schip geraakt dan win je. Houd bij welke letters je hebt genoemd bij Jouw schepen.

Spelregels zeeslag We spelen drie rondes zeeslag. Je speelt één tegen één. Het doel is om steeds het schip van de andere te raken met jouw bommen. Begin De ene leerling heeft blad 1A, de andere leerling blad 1B. Houd je blad geheim! Bepaal voor je zelf bij welke letter jouw zeeschip ligt. Houd de letter geheim! Vertel het getal dat bij deze letter hoort aan je tegenstander. Tijdens het spel Om de beurt gooi je een bom op één van de locaties van je tegenstander door een letter te noemen. Je tegenstander noemt het getal dat bij die letter hoort. Als het schip van je tegenstander bij die letter ligt, heb je gewonnen. Einde Als het spel voorbij is krijgen beide spelers een nieuw vel om het spel nogmaals te spelen.

Spelregels zeeslag Je zou het spel ook zo kunnen zien: je weet het getal van je tegenstander. Het doel is om te achterhalen op welke plek (achter welke letter) dat getal zit.

Terugblik ronde 1 Wat is je strategie? Wat is het minst aantal schoten dat je nodig hebt? Wat is het meest aantal schoten dat je nodig hebt?

Terugblik ronde 1 Deze manier van zoeken heet lineair zoeken: je moet alle opties één voor één doorzoeken. Bijvoorbeeld: je begint bij A, dan B, dan C, dan D, enzovoort

Zeeslag ronde 2 De regels zijn hetzelfde als bij ronde 1. Kijk goed naar de getallen op je kaart.

Terugblik ronde 2 Wat is je strategie? Wat is het minst aantal schoten dat je nodig hebt? Wat is het meest aantal schoten dat je nodig hebt?

Terugblik ronde 2 Deze manier van zoeken heet binair zoeken. Het is belangrijk dat de schepen op volgorde staan, ze zijn gesorteerd. Bij het zoeken kijk je steeds of het getal dat je zoekt hoger of lager is dan het getal dat je van je tegenstander terug krijgt. Op die manier kun je snel de juiste plek vinden.

Terugblik ronde 2 Als er twee keer zo veel mogelijkheden zijn (bijvoorbeeld 52 in plaats van 26), hoeveel vaker moet je dan schieten?

Zeeslag ronde 3 De regels zijn hetzelfde als bij ronde 1. De schepen zijn niet meer gesorteerd zoals bij ronde 2. Ze zijn in 10 verschillende hokjes verdeeld. Door alle cijfers van een schip op te tellen weet je in welk hokje die hoort. Bijvoorbeeld: Schip 2867: 2 + 8 + 6 + 7 = 23 => Hokje 3 (laatste cijfer van de som) Schip 1035: 1 + 0 + 3 + 5 = 9 => Hokje 9 (laatste cijfer van de som)

Zeeslag ronde 3

Terugblik ronde 3 Wat is je strategie? Wat is het minst aantal schoten dat je nodig hebt? Wat is het meest aantal schoten dat je nodig hebt?

Terugblik ronde 3 De manier van zoeken heet hashing. Alle schepen worden vooraf in verschillende hokjes gestopt. Je kunt gelijk bepalen in welk hokje het schip zit dat jij zoekt. Daarna kun je in het hokje weer lineair zoeken.

Samenvatting Lineair zoeken: Je moet alle opties één voor één doorzoeken. Kan lang duren, maar je hoeft niet eerst te sorteren. Binair zoeken: Je kunt steeds de helft van de gegevens (=schepen) uitsluiten Dit gaat veel sneller, maar je moet wel zorgen dat de gegevens gesorteerd zijn. Hashing: Gegevens zijn verdeeld over verschillende categorieën. Je kunt snel bepalen in welk categorieën iets zit. Is meestal het snelst, maar als veel gegevens in dezelfde categorie staan duurt het bijna net zo lang als lineair zoeken.

Bron en licentie Deze werkvorm is ontwikkeld vanuit CS Unplugged, zie: https://classic.csunplugged.org/searching-algorithms/ De Nederlandstalige werkbladen zijn gemaakt door CS Unplugged NL, zie: http://www.csunplugged.nl/introductie/wat-zijn-algoritmes/slagschepen/ Licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal