Koppeling visie en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Communicatie met ouders
Personeelsessie LOKO.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Coachen op competentie-ontwikkeling
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Mondzorg - persoonsgericht
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Executieve functies Marije Ruben.
What is the meaning of? Student centered learning
Passend onderwijs.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
De veranderende rol van de IB
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Nee Zeggen!.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Koppeling visie en praktijk Leerlab XXL Geppie Bootsma; g.bootsma@netwerkonderwijsadviseurs.nl 16 april 2018

Start: de verandering op je school/leerlab Met welke verandering ben je in het leerlab bezig? Korte kenschets: Wat? Wie is betrokken?

1. Waarom? Waarom willen we deze verandering? Wat willen we ermee bereiken? Welk probleem lossen we ermee op? Waarom is dat een probleem? Maar ook Wat gaat de verandering ons opleveren? Wat zou er gebeuren als we niets doen? Wat kan de verandering betekenen voor de praktijk?

Golden Circle (Simon Sinek)

2. Doelgericht werken Waar werken we naartoe? (ipv waar werken we aan?) (SMART/concreet geformuleerd: wat zie je? Hoor je?) Wat zijn onze doelen op langere termijn? Wat zijn onze doelen op korte termijn? (dit schooljaar bijv.) Systematisch werken: PDCA Pilot: evalueren en bijstellen: kan ook inhouden: we stoppen ermee

Van visie naar praktijk en terug De onvervangbare waarde, de bedoeling B. Kernbegripppen, zowel uit onze vak/teamvisie/ leerlab als uit de schoolvisie C. Aantal richtinggevende uitspraken voor ons handelen. “In onze lessen ……” D. Ruimte voor eigen handelen met terugkoppeling A. Visie formuleren visie B. concepten, beelden, te delen ervaringen onderzoeken C. werkstandaarden formuleren concepten, beelden, ervaringen uitwisseling Professionele standaarden praktijk D. Praktijk Eigenaarschap van individuele vakdocent op praktijkniveau

Van visie naar praktijk en terug A. Visie visie B. concepten, beelden, te delen ervaringen onderzoeken C. werkstandaarden formuleren Professionele standaarden / ontwerpprincipes D. Praktijk Veelvormig, maar binnen de grenzen van de standaarden, tenzij………

3. Veranderingen vragen nieuwe concepten Als het denken van mensen verandert, dan verandert ook het handelen

Ervaringen kleuren ons denken… Net als normen en waarden, Opvattingen Overtuigingen …

Mentale modellen - Worden gevormd door overtuigingen en ervaringen - Sturen je denken en handelen - Worden gevormd door overtuigingen en ervaringen - Kennen vaak een emotionele verankering - Moeten eerst blootgelegd worden om ze te kunnen veranderen

Ontstaan van mentale modellen Actie Ervaring = Beeld Herhaling Bevestiging Herhaling Herhaling Overtuiging Handelen Patroon

Mentale modellen blootleggen Oordeelsvrij en niet waardenvrij

Mentale modellen nieuwe modellen oude modellen interesse en talent sturen leren Variatie in werkvormen verhogen motivatie Op zoek naar meer gepersonaliseerd leren Vul aan met voorbeelden uit je eigen praktijk……. oude modellen leerstofopbouw van makkelijk naar moeilijk Klassikale uitleg is effectief Differentiatie kan niet in grote Klassen Vul aan met voorbeelden uit je eigen praktijk…….

Van huidige situatie naar gewenste situatie Naar… gewenste situatie; een lerende cultuur

4. Betrokkenheid van collega’s Effectiviteit wordt bepaald door Noodzaak x Bereidheid x Vermogen Noodzaak: er is een probleem; extern en/of intern (moeten) Bereidheid: er zijn voldoende mensen die hier aan willen werken (willen) Vermogen: kunnen (op schoolniveau en docentniveau)

Ik-/zelf-betrokkenheid Wat betekent dat voor mij? Fasen van betrokkenheid CBAM: Concern Based Adaption Model, uit Spel van Verandering Ik-/zelf-betrokkenheid Wat betekent dat voor mij? Taak-betrokkenheid Hoe pak ik dat aan? Ander-betrokkenheid Wat betekent dat voor mijn leerlingen en collega’s?

Fase 1: Zelf-betrokkenheid Ik-zorgen: Wat houdt het in? Hoeveel tijd kost het me? Kan ik het wel? Moet ik erg veranderen? …... Behoeften: Informatie Tijd voor beeldvorming Inspirerende voorbeelden Ondersteunen

Fase 2: Taak-betrokkenheid Taak-zorgen: Hoe organiseer ik het in de klas? Hoe plan ik het in de tijd? Wat moet ik doen om de leerlingen te motiveren om mee te doen? Kunnen de vakdoelen wel worden gehaald? Behoeften: Voorbeeldmateriaal Werk-/projectgroepen Ondersteuning Facilitering (middelen tijd) Professionalisering

Fase 3: Ander-betrokkenheid Ander-zorgen: Wat motiveert de leerlingen? Hoe ga ik samenwerken met collega’s? Wat betekent zo’n project voor de leerlingen? Kunnen we meer collega’s erbij betrekken? ……. Behoeften: Evaluatie Werkoverleg Externe contacten Werkbegeleiding Intervisie Supervisie

Hoe dan? Richting, ruimte en rugdekking geven. Geef richting door collega’s op verschillende manieren te informeren. Verwachtingen (over resultaten) benoemen. Geef ruimte om mee te denken, een eigen invulling te kiezen, differentieer binnen de kaders. Organiseer reflecties (N.B. geen evaluaties). Spreek met mensen over hun eigen belemmeringen en overtuigingen.

Weerstand herkennen… Vragen naar details. De ander overspoelen met details. Zeggen geen tijd te hebben. Het is theorie (geeft aan dat de ander de praktijk niet goed kent). Het verbaast me niets (weet alles al). Zoekt de aanval Stilte (blokkade). Verwarring (vindt alles verwarrend, is onzeker) Het intellect (laat er allerlei theorieen op los). De prediker (praat met je mee, is het eens, geeft echter geen oplossing).

Wat neem je mee?