Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Drieslag functioneel rekenen
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Cultureel zelfportret
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
Informatieve bijeenkomst
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Social work Week 2.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Toelichting biologie in GWW
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Kiezen voor keuzedelen
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leerlab 10: curriculum bewustzijn en werken vanuit leerdoelen
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten Ilse Gmelig 12 juni 2018 “Wanneer je werkt vanuit leerlijnen, is de methode slechts een van de bronnen waarmee leerlingen zich de leerstof eigen maken.”

Leerdoelen workshop Ik kan uitleggen hoe ik een doorlopende leerlijn op basis van leerdoelen en vakvaardigheden ga opbouwen. Ik kan vertellen met welke activiteit(en) leerlingen kunnen bewijzen de leerdoelen te hebben behaald (afsluiting les of lessenserie). Ik kan vanuit de leerdoelen en de gemaakte didactische keuzes aansluitende leermaterialen klaarzetten.

Waarom? Je wilt… beter kunnen afstemmen op de individuele onderwijsbehoefte van leerlingen. gerichtere instructie aan leerlingen kunnen geven. beter weten waar een leerling zit op een bepaalde ontwikkelingslijn. eigenaar zijn van jouw eigen leerlijnen, gericht op jouw doelgroep en onderwijspraktijk.

Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum

WAT wil ik dat de leerlingen leren. HOE wil ik dat de leerlingen leren WAT wil ik dat de leerlingen leren? HOE wil ik dat de leerlingen leren? WAARMEE wil ik dat de leerlingen leren? Wat? Hoe? Waarmee?

Het opbouwen van een nieuw curriculum (onderwijsprogramma) start bij de leerlijn

Een leerlijn is een… - … beredeneerde opbouw, - van inhouden - en tussendoelen, - leidend naar een einddoel.

Einddoel Tussen doel Tussen doel Tussen doel Inhoud Inhoud Inhoud Inhoud Beredeneerde opbouw

Vlot optellen en aftrekken met getallen 1 tm 10 De leerling kan vlot aftrekken met de getallen 1 tm 10 De leerling kan vlot optellen met de getallen 1 tm 10 Optellen en aftrekken met getallen 1 tm 10 Optellen met getallen 1 tm 10 Aftrekken met getallen 1 tm 10 Beredeneerde opbouw van de leerlijn Ontwikkelen van de leerlijn

Wat? Kerndoelen en handreiking (SLO) Eindtermen (CvTE) en syllabus Kennisbasis natuurwetenschappen Referentiekader taal en rekenen (ERK) Schoolplan Methode … Leerdoelenkaart onderbouw http://leerplaninbeeld.slo.nl/ Bovenbouw https://www.examenblad.nl/

Leerdoelen Leerlinggericht formuleren - voorbeeld Niet: Je kent de onderdelen van een vulkaan. Wel: Ik kan de onderdelen van een vulkaan (zoals benoemd in de begrippenlijst) aanwijzen op een doorsnede van een vulkaan Inhoud Norm Handelingswerkwoord

Leerdoelen Leerlinggericht formuleren Einddoel: De leerling moet een vulkaan kunnen herkennen, beschrijven en verklaren. Niet: Je kent de onderdelen van een vulkaan  Leerdoelen voor de leerling: Ik kan een vulkaan op afbeeldingen aanwijzen. Ik kan het ontstaan van een vulkaan beschrijven. Ik kan de onderdelen van een vulkaan (zoals benoemd in de begrippenlijst) aanwijzen op een doorsnede van een vulkaan Begrippen: Vulkaan Magma Vulkaanuitbarsting Lava Kraterpijp Tekton Inhoud Norm Handelingswerkwoord

Voorbeeld wiskunde: Ter vervanging van paragraaf 8.1 uit “Getal & Ruimte” Einddoel: De leerling moet de inhoud van een prisma en een cilinder kunnen berekenen. Leerdoelen voor de leerling: Ik kan een prisma en een cilinder beschrijven en tekenen. Ik kan het grondvlak van een prisma en cilinder aanwijzen. Ik kan de oppervlakte van een driehoek berekenen. Ik kan de oppervlakte van een cirkel berekenen. Ik kan de formule voor inhoud van een prisma toepassen. Ik kan de formule voor inhoud van een cilinder toepassen. Begrippen: - prisma - oppervlakte - cilinder - diameter en straal - inhoud - ribben - grondvlak/bovenvlak - pi Benoem concreet toetsbare doelen  leeractiviteiten Begrippen en handelingswerkwoorden  basis niveaudifferentiatie

Differentiëren op niveau Begrippen

Werkwoorden Gebruik (werkwoorden als): Benoemen Schrijven Tekenen Aanwijzen Oplossen Uitvoeren Analyseren Selecteren Demonstreren Construeren Verklaren

Antwoord op WAT geeft de docent inzicht in structuur en inhoud van (een deel van) de lesstof, een handvat bij het differentiëren naar niveau een handvat bij het alternatief invullen van het onderwijs met (digitaal) lesmateriaal  schrappen, verrijken en integreren

Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling 4.4. Erfelijkheid 1.3. Weefsel en orgaan 2.3. Planten 3.3. Gedrag 4.3. Seksualiteit 6.3. Duurzaamheid 1.2. Cel 2.2. Stofwisseling van het organisme 3.2. Beweging 4.2. Levenscyclus 6.2. Voedsel-relaties en kringlopen 1.1. Levenskenmerk 2.1. Celstofwisseling 3.1. Waarneming 4.1. Celdeling 5.1. Natuurlijke selectie 6.1. Ecosysteem 1. Biologische eenheid 2. Instandhouding 3. Interactie 4. Voortplanting 5. Evolutie 6. Dynamisch evenwicht Biologie V1. Onderzoeken V2. Ontwerpen V3. Modelontwikkeling en-gebruik V4. Informatievaardig-heden V1.1. Probleemstelling V1.4. Gegevens-verwerking V2.1. Ontwerp-probleem V2.4. Ontwerp-voorstel V3.1. Kenmerken V3.3. Gebruik V4.1. Taak definiëren V4.4. Informatie verwerken V1.2. Voorbereiding V1.5. Conclusie V2.2. Programma van eisen V2.5. Realisatie V3.2. Functie V3.4. Evaluatie en reflectie V4.2. Bronnen zoeken V4.5. Informatie presenteren V1.3. Opzet en uitvoering V1.6. Presentatie V2.3. Ideeëntabel V2.6.Testen V4.3. Bronnen gebruiken V4.6. Evaluatie en reflectie V1.7. Evaluatie en reflectie V2.7. Reflectie

HOE wil ik dat de leerlingen leren? wat? hoe? waarmee? HOE wil ik dat de leerlingen leren?

Randvoorwaarden …en bewuste keuzes Tijd Leeromgeving Visie van de school Groeperingsvorm Afsluiting Vaardigheden Docentrol …en bewuste keuzes

Hoe? Hoe kan een leerling bewijzen dat de leerdoelen zijn behaald? Welke activiteit past daarbij? Wat gebeurt er als de mensen alle kabeljauw in de zee zouden opvissen?

Hoe? Hoe kan een leerling bewijzen dat een leerdoel is behaald? Hoe introduceer je een thema? Hoe activeer je voorkennis? Hoe komt de leerling aan benodigde theorie? Hoe verwerkt een leerling de kennis? Hoe oefent een leerling met vaardigheden? Hoe ga je differentiëren? Verdieping en verrijking? Extra oefenen? Welke keuzes kan een leerling maken? Welke verschillende leerroutes zijn mogelijk? Hoe kijkt een leerling terug en vooruit?

WAT wil ik dat de leerlingen leren? HOE wil ik dat de leerlingen leren? Nu: WAARMEE wil ik dat de leerlingen leren?

Aan de slag! Gezamenlijk afsluiten Ervaringen uitwisselen

Van leerdoel naar lessenserie A  Wat Kies een vak, niveau en leerjaar. Kies een ‘onderwerp’ waarmee je aan de slag wilt gaan. Welke begrippen/ onderwerpen horen hierbij? Welke ‘verplichte’ leerdoelen en begrippen horen hierbij? Voeg zo nodig leerdoelen/begrippen toe of schrap! Herformuleer de leerdoelen voor leerlingen B  Hoe Hoe kan een leerling bewijzen dat de leerdoelen zijn behaald? Hoe is de lessenserie opgebouwd?  Waarmee Welke leermaterialen kun je hierbij inzetten?

Hoe bouw ik een leerlijn op? A Bepaal vak, niveau en leerjaar/leerjaren Bestudeer de leerdoelenkaart of eindtermen Welke leerdoelen kunnen samen een ‘eenheid’ vormen? Verdeel de leerdoelenkaart verder in eenheden en geef elke eenheid een titel. Logische volgorde? Let op: na opdracht B kan de volgorde wijzigen! B Kies één eenheid. Noteer de leerdoelen van de leerdoelenkaart/eindtermen erbij. Breng de benodigde (voor)kennis en vaardigheden in kaart. Welke (logische) stappen maakt een leerling om de leerdoelen te bereiken? Voeg zo nodig leerdoelen, vaardigheden en/of begrippen toe. Welke leerdoelen wil je bij nader inzien verschuiven of laten vervallen? Staat deze eenheid dan nog op de juiste plaats?

https://maken.wikiwijs.nl/104164/Werken_met_Leerlijnen

Vragen? Meer informatie? Ilse Gmelig ilse@denieuwecampus.nl 06-49104509 www.denieuwecampus.nl