Resultaten 2017
KLACHTEN In 2017 werden 3.804 klachten geregistreerd Een toename van 4,2% tegenover 2016 (3.652) 93,3% behandeld < 30 dagen ! Stijging klachten: over fipronil zelf geen klachten maar tijdens deze periode hebben we wel klachten gekregen over eieren die geen code hadden. Klachten in augustus hebben geen invloed op het percentage dat binnen de 30 dagen is behandeld, als de maand augustus niet wordt meegerekend komt dit op 93,2%.
Klachten ontvangen op het Meldpunt
Top 6 klachten per categorie 2017 Opmerking i.v.m. stijging etikettering: mogelijks ook te maken met het fipronilincident, we hebben toen verschillende klachten gekregen over eieren die geen code hadden.
Evolutie klachten rookverbod / DWZ Rookverbod: onze klachten + klachten voor de FOD Dierenwelzijn: telkens doorgestuurd naar regio
Indeling per soort operator en per klachtencategorie Hoofdcategorieën Subcategorie Locatie Horeca Klein Hygiëne van lokalen en personen Restaurant Voedselvergiftigingen Café Fabricage- en bewaarmethoden Snackbar Contaminanten Pita Andere Pizzeria Frituur Broodjeszaak Horeca Groot Kinderopvang RVT School Ziekenhuis Bedrijfsrestaurant Gevangenis Distributie Detailhandel met registr/toelating Grootwarenhuis Hoeveverkoop Nachtwinkel Etikettering Tabak Dierenwelzijn Migratie Voedingsupplementen, dieetproducten en vitaminen
Indeling per soort operator en per klachtencategorie
Horeca Klein: 1861 klachten
Horeca Groot: 123 klachten
Distributie: 1.558 klachten
VRAGEN 2017 In 2017 werden 8.870 vragen geregistreerd Een toename van 26,9% tov 2016 (6.987) 87,3% behandeld < 4 dagen 57,3% specifieke vragen (5.087) voor meldpunt 424/maand (2016: 269/maand) waarvan 1.858 telefonische meldingen om een klacht in te dienen of door te verwijzen naar het klachtenformulier 42,7% vragen doorgestuurd (3.783) betrokken dienst binnen het FAVV andere instellingen Geen invloed van de maand augustus op de behandelingstijd, indien maand augustus niet meegerekend is behandelinspercentage < 4 dagen = 87,4% Grote stijging van vragen door vele vragen over vogelgriep, fipronil en we maken nu ook steeds een vraagnummer als we aan de LCE vragen of ze een klacht of zachte info wensen (deden we vroeger niet).
FIPRONILINCIDENT 2017 Klachten: 1 Vragen: 1345 (vnl. telefonische vragen) Klachten: moeilijk terug te vinden maar wij herinneren ons geen echte klachten omtrent de fipronil. We hadden 1 klacht i.v.m. de producten die van Lotus door de fipronil werden teruggeroepen in een bepaalde winkel nog zouden aanwezig zijn, maar hier ging het uiteindelijk om producten met een ander lotnummer. We hebben wel enkele klachten gekregen van mensen die ziek zijn geworden na het eten van eieren en volgens hun zou dit dan door de fipronil zijn, en naar aanleiding van de codes die de mensen moesten nakijken hebben we ook wel wat klachten gekregen van het feit dat de stempel op de eieren zou ontbreken (in totaal 5 voor de maand augustus). Ik weet niet of u ook de aantallen nodig heeft van de mensen die ziek zijn geworden, dit vraagt iets meer opzoekingswerk maar indien nodig kan ik hier ook nog kijken voor de aantallen. Vragen: is een ruwe schatting. Ik heb me hiervoor gebaseerd op de vragen van de maand augustus die gecatalogiseerd zijn onder ‘eieren’, idem voor de telefonische vragen. Met de 3 dagen van het callcenter zijn ook niet alle telefoons bij ons terecht gekomen
Mondelinge vs schriftelijke vragen
Top 7 vragen per categorie 2017 Vragen over eieren (1415) Vragen over fabricage- en bewaarmethoden (489) Vragen over hygiëne van lokalen en personen (431) Vragen over dierenziekten (314) Vragen over contaminanten (167) Vragen over mogelijke voedselvergiftigingen (118) Vragen over etikettering (92) Eieren: grote stijging wegens fipronilincident Dierenziekten: vogelgriep
Ons doel: de consument tevreden stellen De RTBF heeft een onderzoek uitgevoerd in december 2017: het FAVV-meldpunt = beste van de overheidsdiensten