Coachtraining DOEN?! DAG 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Les 13 Presenteer je zelf (1)
2. Communiceren met pubers
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Return to Sender.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 1
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Portfolio Presentatie
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Duurzaamheid in Gennep
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Een vergadering organiseren
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
© UNIEK IN DE KLAS.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Les 1: Introductie Marketing
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Mijn visie op onderwijs
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
DOEN?! Coachtraining Dag 1
Coachtraining DOEN?! Dag 3
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
volgende bladzijde terug
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Leren leren door feedback
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Cijferloos lesgeven bij talen
Project gamemarket Les 1.
Iedereen in de dramadriehoek
Coaching.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Coachtraining DOEN?! DAG 2

Doel van deze dag Dag 2: Op deze dag verdiep je je kennis en vaardigheden met betrekking tot coaching. We bekijken hoe je coaching kunt toepassen in een groep. Ook kijken we naar de instrumenten waarmee we de voortgang van deelnemers in kaart brengen.

Programma Terugblik eigen leerdoel en realisatie ervan Een coachgesprek in de praktijk: reflectie Autonoom leren en gebruik van het observatie-instrument Coaching in groepen: de rol van de groep, samenwerkend leren, peer-coaching Pauze Coaching in groepen, vervolg Coaching in het onderwijs: Afnemende sturing De ijsberg Actieplan Omgaan met leermiddelen Terugkijken

Terugkijken Na de eerste bijeenkomst gingen jullie weg met een eigen leerdoel. Wat was je leerdoel? Wat heb je ervan kunnen realiseren? Hoe heb je dat aangepakt? Wat heb je ervan geleerd? Bespreek in drietallen, 15 minuten.

Coachen: warming up Bekijk de film, let op de coach Welk gedrag zie je bij de coach? Wat is de invloed op het gedrag van de leerder?

Autonoom leren Observatie-instrumenten competenties autonoom leren > bijlage Helpt ons in dit project informatie te verzamelen over voortgang van leerders Maar hoe gebruik je het instrument? Opdracht Werk in drietallen Bekijk de criteria Bedenk voorbeelden van cursistgedrag: wat zie je (bijvoorbeeld)? > hoe herken je deze competenties? Hoe benoem je ze? > Welke vragen kun je stellen om erachter te komen welke competenties een deelnemer aan het ontwikkelen is/ heeft ontwikkeld? Ontleen waar mogelijk de voorbeelden uit je eigen praktijk.

Coachen in een groep Samenwerkend leren Peer coaching Wat is het? Hoe stimuleer je samenwerkend leren? Hoe organiseer of stimuleer je peer coaching? Vorm groepen rond elk van de thema’s; Wissel je ideeën uit, verzamel informatie, Bereid een korte presentatie voor (de presentatie duurt max 5 minuten); Voorbereidingstijd: 45 minuten.

Coaching in een groep Meerwaarde van leren in een groep bij laaggeletterde leerders: Leren van elkaar Vergroot zelfvertrouwen Er zijn meer mensen zoals jij Het lukt hem/haar. Dan kan ik het misschien ook leren. Oefenpartners Presentaties Leerders zoeken samen bepaalde info en presenteren die. Sociale functie, gezelligheid. Vgl Ryan & Deci: verbondenheid! Leren in een groep is niet: allemaal hetzelfde doel!

Lunch

Presentaties & discussie

Het actieplan Vooruitkijken, uitvoeren, terugkijken Per week en per les Doel voor het ‘leerproject’ als geheel en doel per stap Gesprek: leerder – coach of leerder – leerder.

De ijsberg (McClelland) Coaching is een gesprek tussen twee ijsbergen; Onderzoek je eigen ijsberg: waarom wil je sturen?

Oefening: Het appel van de leerder Oefen het coachgesprek in drietallen Een coach, een coachee en een observant De coach en coachee krijgen een rol (zie kaartje) 45 minuten Bespreek: Wat doet het appel van de leerder met je? Wat doe je en wat voel je?

Coaching en de rol van lesmateriaal Discussie: Wat is de plaats van lesmateriaal in een coachende aanpak? Zou je schoolse leermiddelen willen gebruiken? Zo nee, wat is het alternatief? Zo ja, aan welke eisen zou materiaal moeten voldoen? 15 minuten, in groepjes van 4 tot 5 personen.

Coachend omgaan met materiaal Uitgangspunten: Er leiden meerdere wegen naar Rome Leerders zijn verschillend Leerders hebben de regie Dus: Ga in gesprek over het materiaal Materiaal suggereren, eerder dan voorschrijven Niet alleen schoolse leermiddelen zijn geschikt als materiaal Ook: websites, authentiek materiaal, tutorials op Youtube, etc. Vragen: Je wilt x leren. Heeft materiaal y je dichter bij je doel gebracht? Hoe vind je het om met dit materiaal te werken? Wat vind je er goed aan? Wat bevalt je niet zo goed? Wil je verder gaan met dit materiaal? Welke oefeningen vond je leuk en waarom? Kun je er zonder hulp mee werken? Hoe ziet jouw ideale lesmateriaal eruit? …

Terugblik Wat neem je mee van deze dag? Hoe ga je verder?

Huiswerk Maak voor de volgende bijeenkomst een video-opname van een coachgesprek dat je voert met een leerder; Vraag de leerder om toestemming; De opname wordt in de volgende bijeenkomst gebruikt binnen deze training, als deel van jouw leerproces. Zeg toe de opname na gebruik te vernietigen en doe dit ook. (Tenzij de leerder het geen probleem vindt als je de opname bewaart en later voor andere doelen gebruikt.)