Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Karen Verheggen Keuze in de examenklas! Karen Verheggen
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Collectief portfolio groep 3
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Tip 7: wissel je werkvormen af
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
GROEP 8.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Wat is je doel voor deze les?
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Workshop Duurzaamheid
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Interactief oefenen, formatief toetsen
Kennisclip Web toepassingen
Chromebooks in lessituaties
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Learning Portal Schooljaar
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Betekenisvol Leren op SBO Het Zilverlicht
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op Innovaties
E health, Domotica en E-learning
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Na de basisschool.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn Carmen van Deuren en Erik Kral

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Even voorstellen 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Inhoud en Doelen van deze workshop: Voorkennis meten bij leerlingen (doel: je leert differentiëren n.a.v. de uitkomsten) Differentiatie in de les Ondersteuningsroute Basisroute Verdiepingsroute Toetsvoorbereiding (doel: je kunt leerlingen een gedifferentieerde vorm van toetsvoorbereiding aanbieden) Toetsevaluatie (doel: je leert Google Forms gebruiken om te evalueren) 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Inhoud Voorkennis meten Differentiatie in de praktijk Differentiatie: de ondersteuningsroute Differentiatie: de basisroute Differentiatie: de verdiepingsroute Toetsvoorbereiding Toetsevaluatie 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Voorkennis meten: Socrative Formatieve toets als opstap naar differentiatie 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Aan de slag met Socrative Ga naar https://b.socrative.com/login/student/ Typ het roomnumber: 257695 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs De uitkomst 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Tips Kies een afgebakend onderwerp (leerdoel) Maak niet meer dan 10 vragen Toets regelmatig formatief Zorg voor een spelelement Zorg voor individuele aanspreekbaarheid (namen) 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Voorkennis meten: gedifferentieerde Diagnostische Toets Test Jezelf 15 – 20 – 25  κωλυω           .…............. ἀποθνῃσκω  .…............. το θηριον       .…............. ὑπο                 ..…............ μανθανω      ….............. …..........enz. Verschillende niveaus in voorbereiding: goed / redelijk / slecht voorbereid 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Gedifferentieerde Diagnostische Toets - Leerling bepaalt zelf de maatstaf  - Docent laat leerling in zijn/haar waarde - Leerling moet reflecteren op eigen voorbereiding - Leerling kan zichzelf positief verrassen - Zwakke leerling doet zelfvertrouwen op 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Verschillende niveaus vaststellen bij leerlingen: Gebruik de resultaten van de formatieve toetsen Wie bepaalt wat een leerling wel/niet nodig heeft?  Ondersteuning Basis Verdiepend 1 2 3 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Differentiatie: de ondersteuningsroute Docentrol = didacticus Individuele differentiatie: wat heeft deze leerling wel/niet nodig? 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Differentiatie: de basisroute Samenwerking / Elkaar helpen en versterken 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Differentiatie: de verdiepende route Gamification: het inzetten van spelprincipes in je lespraktijk 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Gamification Drie sleutelelementen: Autonomie Ontwikkeling Doel Tips: Hou het klein Neem een bestaand spel als basis Een spel is niet per se digitaal 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Toetsvoorbereiding: De caroussel Differentiëren in leerstrategie Flashcards Online woorden leren Elkaar overhoren Schrijven 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs  De caroussel Leerstrategie 1 Leerstrategie 2 Leerstrategie 3 Leerstrategie 4 Stap 1: alles uitproberen Stap 2: twee favorieten kiezen Stap 3: thuis toepassen 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Toetsevaluatie Leerlingen kijken zelf hun toets na Tijdens het nakijken scoren leerlingen hun fouten Na het nakijken vullen ze een toetsevaluatie in De docent analyseert en differentieert 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Een voorbeeld van een toetsevaluatie Digitaal door middel van Google Forms 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Tips Formuleer de vragen positief (van A naar Beter) Maak de evaluatie niet langer dan nodig Laat leerlingen terugkijken op hun evaluaties (cyclisch werken) 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs Zelf aan de slag Kies een werkvorm en ontwerp een les(onderdeel) 24-12-2018 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs