De toekomst van het milieu

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Advertisements

De bouw van een nieuwe kerncentrale is een goed idee.
Milieuproblemen in Nederland
Meester Frederic presents
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Gemaakt door: Indy en Irene
Made by: Eden.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Presentatie ANW Module 2 Biosfeer
Mastercourse Klimaatveranderingen en Verwoestijning Discussie
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Werk & energie Kamoe & xQuiniboy Made in Rotterdam
Oh, grote wereldbol !.
Duurzame energie.
H 2 Bronnen van energie.
Blok 1 Milieu en milieuproblemen VMBO B/K
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Hoofdstuk 5 Energie in Nederland en Frankrijk.
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Afval en milieu Basisstof 4,5.
1. Aardrijkskunde les 2 Afval.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
De juiste oplossing voor een schoon milieu.  Energie opwekken uit  Zonlicht  Waterkracht  Wind  Biomassa.
In de loop van miljoenen jaren zijn ze ontstaan door vervorming van planten- en dierenresten. Voorbeelden:aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool. Ook.
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
Duurzame energie. Wat is energie? Je hebt energie nodig om te kunnen bewegen of te denken Wij halen energie uit ons eten en drinken Om licht, geluid of.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
Thema 2 Werk en Energie.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Verhoogde CO2 uitstoot is niet alleen slecht voor de opwarming van de aarde, maar ook schadelijk voor mens en milieu.
De toekomst van het milieu
Thema 9 Milieu.
Les 5 Duurzame energie Deel 1
Energie voor je leerlingen
Bronnen van energie Hfd 3: Brazilië
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Herhaling en vragen par. 1.3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Herhaling en vragen par. 2.1
WATT MINDER ENERGIEQUIZ
2 B.
Thema 9 Milieu.
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Dikketruiendag Energie Quiz
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
THEMA 2 Nederland is overal Les 2 – Nederland in Europa
De energie van de toekomst
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Aantekening: Verkeersoverlast Duurzaam gebruik Schone energie
Blok 3 Aantekening: Wat doen landen? Lastig onderzoek
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

De toekomst van het milieu Blok 3 De toekomst van het milieu Deelvraag: Hoe gaat het verder met het milieu?

Wat doen landen? Verdrag van Kyoto: afspraken van landen om iets te doen tegen de uitstoot van broeikasgassen in 1997.

Wat doen landen? Maar: Amerikanen doen niet mee: zij zijn bang dat het slecht is voor de economie.

Wat doen landen? Maar: India, China en Brazilië doen ook niet mee: hun economie groeit snel. Daarom hebben ze veel energie nodig.

Wat doen landen? Maar: Landen van Europese Unie hebben nog meer afspraken gemaakt. Zij willen ook energie uit wind, water en zon.

Wat doen landen? Beperking van de opwarming van de aarde tot max 2 ⁰C http://nos.nl/artikel/2074849-klimaatakkoord-parijs-waarom-lukte-het-deze-keer-wel.html Beperking van de opwarming van de aarde tot max 2 ⁰C 2. Einde aan de stijging van de uitstoot van broeikasgassen

Lastig onderzoek Waar zijn klimaatwetenschappers het over eens? De gemiddelde temperatuur van de dampkring over hele wereld wordt hoger. Het wordt niet overal warmer. In sommige gebieden wordt het kouder. Er zijn vaker extreme weersomstandigheden. Het is ingewikkeld om goede voorspellingen te doen.

Lastig onderzoek Klimaatwetenschappers zijn het niet eens over de manier waarop de klimaatverandering wordt veroorzaakt…

Lees blz 64 + 65 Wat doen landen? Lastig onderzoek http://www.schooltv.nl/video/ons-klimaat-is-niet-stabiel-broeikaswereld/#q=klimaatverandering

1 t/m 8 Lees blz 64 + 65 Maak WB blz 32 t/m 34: Wat doen landen? Lastig onderzoek Maak WB blz 32 t/m 34: 1 t/m 8 Klaar?  Geoclips: Ons klimaat … verandert!

De vervuiler betaalt Overheden maken regels om het milieu te beschermen. Huishoudens en bedrijven betalen voor het vervuilen en uitputten van het milieu. De overheid hoopt dat mensen daardoor zuiniger met energie omgaan.

‘Not in my backyard’ Sommige bedrijven verplaatsen hun milieuproblemen naar landen met minder strenge regels. Ze betalen dan minder geld. https://www.youtube.com/watch?v=OyTEYVCGLmk In Ivoorkust werden mensen ziek van giftig afval dat daar gedumpt was. https://www.youtube.com/watch?v=OyTEYVCGLmk

‘Not in my backyard’

Verkeersoverlast Verkeer veroorzaakt files, lawaai en stank, maar ook luchtvervuiling. Maatregelen van de overheid om de lucht schoner te krijgen: Geen woningen en bedrijven meer bouwen langs de snelwegen. Minder hard rijden op de snelwegen in de buurt van de steden. Minder belasting voor schonere auto’s. Prioriteit = de belangrijkste behoefte voor iemand.

Lees blz 64 - 66 De vervuiler betaald ‘Not in my backyard’ Verkeersoverlast http://vara.nl/media/59286

9 t/m 14 Lees blz 64 - 66 Maak WB blz. 34-36: De vervuiler betaald ‘Not in my backyard’ Verkeersoverlast Maak WB blz. 34-36: 9 t/m 14 Klaar?  Filmpje ‘Tegenlicht in de klas: schone toekomst

Duurzaam gebruik Eindige hulpbron = hulpbron die op kan raken. Bijvoorbeeld: aardolie, steenkool en aardgas. Oneindige hulpbron = hulpbronnen die niet op kunnen raken. Bijvoorbeeld: hout, zonne-energie of windenergie.

Duurzaam gebruik Recycling = het opnieuw gebruiken van afval als grondstof. Duurzaam gebruik = natuurlijke hulpbronnen zo gebruiken dat ze lang meegaan. http://www.schooltv.nl/video/van-autoband-tot-slipper-recyclen-in-mali/#q=recycling http://www.schooltv.nl/video/tegenlicht-in-de-klas-vuil-goud/#q=vuil%20goud

Schone energie Oneindige energiebronnen: (schoon) windkracht, waterkracht, zonne-energie. Verbranden van hout of planten = biomassa. (Is ook schone energie als je evenveel bos terug plant.) http://www.schooltv.nl/video/energiebronnen-hoe-kun-je-energie-opwekken/#q=waterkracht

Schone energie Kernenergie wordt gemaakt van uranium. Voordeel: geen luchtvervuiling. Nadeel: afval is heel gevaarlijk.

Lees blz 66 + 67 Duurzaam gebruik Schone energie http://www.schooltv.nl/video/tegenlicht-in-de-klas-energie-in-overvloed/#q=energie

Lees blz 66 + 67 Duurzaam gebruik Schone energie Maak WB blz 36 t/m 39: 15 t/m 26 (20, 21, 23, 24 niet) Klaar?  SchoolTV: Filmpjes recyclen (plastic, batterijen enz) Óf Klokhuis: Radioactief afval