Schoolbrede leerlingbegeleiding Les 5 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding
Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Passend onderwijs Leerproblemen Leerlingbegeleiding Zorgstructuur op school Handelingsgericht werken Functie van verschillende begeleiders op school
Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: kenmerken van verschillende leerproblemen beschrijven. (8) verhelderen welke consequenties een leerprobleem heeft voor de onderwijsbehoefte (onderwijsaanbod en begeleiding) van individuele leerlingen. (9) verhelderen welke consequenties Passend Onderwijs heeft voor een reguliere school voor voortgezet onderwijs (9). verhelderen hoe de inhoud en structuur van leerlingbegeleiding in het vo georganiseerd kan zijn. (9) het leer- of gedragsprobleem van twee leerlingen beschrijven. (8) onderzoeken hoe leerlingen met een bepaald probleem begeleid worden op uw school. (9) gesprekstechnieken toepassen om bij collega's, leerlingen en ouders informatie te verkrijgen over de zorg aan leerlingen. (10)
Voorbereiding Voor deze les: leest u de inleiding uit het boek: Snellings & Zeguers (2016). Interventies in het onderwijs: leerproblemen (2e druk). Amsterdam: Boom uitgevers. scant u de overige hoofdstukken over leerproblemen uit het boek: Snellings & Zeguers (2016). Interventies in het onderwijs: leerproblemen (2e druk). Amsterdam: Boom uitgevers. leest u hoofdstuk 7 (m.u.v. paragraaf 7.3) en hoofdstuk 10 uit het boek: Geerts & Van Kralingen (2016). Handboek voor leraren (2e herziene druk). Bussum: Coutinho. leest u hoofdstuk 5 en paragraaf 6.2 uit het boek: Van der Wal & De Wilde (2017). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding (vijfde herziene druk). Bussum: Coutinho. Maakt u de voorbereidingsopdracht bij deze les.
Visie op zorg en begeleiding Pedagogisch schoolklimaat Leerlingbegeleiding in school en klas Wet passend onderwijs Inhoud Visie op zorg en begeleiding Structuur Pedagogisch schoolklimaat Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Hulp van buiten school Functie Begeleiders Routemap hoofdstuk: 5 Pag. 259 (hoofdstuk 5)
5 Wet passend onderwijs Inhoud Visie op zorg en begeleiding Structuur Pedagogisch schoolklimaat Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Hulp van buiten school Functie Begeleiders Leerlingbegeleiding in school en klas Routemap hoofdstuk: 5 Pag. 259 (hoofdstuk 5)
5 5.2.5 5.2.3 Leerlingbegeleiding in school en klas 5.2.1 02:31,80 Wet passend onderwijs ‘inclusief denken’ Inhoud Leerprocessen Studie- en beroepskeuze Sociaal-emotionele processen Visie op zorg en begeleiding Onderwijszorgprofiel Structuur basiszorg (1e lijn) Breedtezorg (2e lijn) Dieptezorg (3e lijn) Pedagogisch schoolklimaat Preventie schoolverzuim Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Pag. 259 (hoofdstuk 5) Hulp van buiten school Functie Begeleiders 5.2.5 5.2.3 5.2.2 Routemap hoofdstuk: 5 5.1.1 5.2.1 5.2.4 5.3.2 02:31,80 02:31,80 5.4 5.3
Preventie schoolverzuim Leren moet belangrijk gevonden worden en beloond Gevoel erbij te horen Ordelijk, gestructureerd, rechtvaardig, inzichtelijk Ruimte voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. (autonomie, competentie en relatie) Uitdaging Pedagogsch schoolklimaat Preventie schoolverzuim
Leerlingbegeleiding in school en klas Hulp van buiten school Ggz Jeugdzorg/-hulp (wijkteam) HALT Kindertelefoon Raad voor Kinderbescherming Veilig thuis Functie Optimalizerend keuze, zelfbeeld Omgang, gevoelens Houding en activiteiten Preventief en remediërend (proactief) Mentor Loopbaanbegeleider Leraar Zorgcoördinator Decaan Counselor Remedial teacher Gespecialiseerde leraren Vertrouwenspersoon Niet onderwijzend personeel Begeleiders van zorgteam Zorgadviesteam (ZAT) Externe instanties Leiding school Plaatsing elders: speciaal onderwijs etc. Niveau A Niveau B Basiszorg (1e lijns) Breedtezorg (2e lijns) Dieptezorg (3e lijns) Begeleiders
Leerlingbegeleiding in school en klas Wet passend onderwijs ‘inclusief denken’ Structuur basiszorg (1e lijn) Breedtezorg (2e lijn) Dieptezorg (3e lijn) Visie op zorg en begeleiding Onderwijszorgprofiel Pedagogisch schoolklimaat Preventie schoolverzuim Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Vormen van - persoonsgericht begeleiding - hulpverleningsgericht (scenario’s) - ondersteuningsgericht Vormen van leren - leraargericht - leerlinggestuurd - gepersonaliseerd Handelingsgericht werken (HGW) Groepsplan (signalerend) Gebruik van stappenplan Handelingsgericht (diagnostisch) - individueel - groep Ontwikkelingsperspectief onderwijsarrangementen
Les 6 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding Gesprekken op school Les 6 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding
Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Transactionele analyse Gespreksvormen en gesprekstechnieken Interculturele communicatie Lastige gesprekken
Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: belangrijke, veel voorkomende gespreksvormen en gesprekstechnieken beschrijven. (10) de theorie van transactionele analyse beschrijven. (10) de theorie van transactionele analyse toepassen. (10) de basisvaardigheden van gespreksvoering toepassen in diverse typen gesprekken met leerlingen, ouders en/of collega's. (10)
Voorbereiding Voor deze les: leest u paragraaf 6.2 uit het boek: van der Wal & De Wilde (2017). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. hoofdstuk 8 en paragraaf 10.3 uit het boek: Geerts & Van Kralingen (2016). Handboek voor Leraren. maakt u de voorbereidingsopdracht bij deze les.
(Psychologische) theorieën
(Psychologische) theorieën Vier psychologische hoofdstromen Psychoanalyse (Freud e.a.) Behaviourisme (Watson e.a.) Humanistische psychologie (Maslow en Rogers Cognitieve psychologie (Piaget en Vygotsky) Vijfde stroming: positieve psychologie (Seligman en Csikszentmihalyi)
(Psychologische) theorieën Freud – psychoanalyse Behaviorisme Klassieke conditionering Operante conditionering Piaget – cognitieve ontwikkeling Kohlberg – morele ontwikkeling Erikson – persoonlijkheidsontwikkeling Bowlby – hechtingstheorie Sociale ontwikkeling – persoonlijkheidsontwikkeling Bronfenbrenner – bio-ecologische systeem
(Psychologische) theorieën Freud – psychoanalyse Behaviorisme Klassieke conditionering Operante conditionering Piaget – cognitieve ontwikkeling Kohlberg – morele ontwikkeling Erikson – persoonlijkheidsontwikkeling Bowlby – hechtingstheorie Sociale ontwikkeling – persoonlijkheidsontwikkeling Bronfenbrenner – bio-ecologische systeem Begrijpen van gedrag De biologische factor De sociale factor De historische factor Live events
(Psychologische) theorieën Doel en functie van het hebben van theorieën Herkennen Begrijpen Kunnen plaatsen Stappen zetten Opdracht: casus Mira