Schoolbrede leerlingbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Welkom.
Uitganspunten passend onderwijs
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Het opleidingsprofiel:
SONDERVICK COLLEGE Informatie-avond MAVO XL 1 23 augustus 2012
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Voortgangsgesprek fase 1
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Stromingen binnen de Psychologie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Bijeenkomst September 2015
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Welkom.
Functioneren in een team
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Naar een typologie van scholen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Naam school Datum Logo van de school
Schakelprogramma pabo naar 2de graads lerarenopleidingen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Doubleren.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Schoolbrede leerlingbegeleiding Les 5 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Passend onderwijs Leerproblemen Leerlingbegeleiding Zorgstructuur op school Handelingsgericht werken Functie van verschillende begeleiders op school

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: kenmerken van verschillende leerproblemen beschrijven. (8) verhelderen welke consequenties een leerprobleem heeft voor de onderwijsbehoefte (onderwijsaanbod en begeleiding) van individuele leerlingen. (9) verhelderen welke consequenties Passend Onderwijs heeft voor een reguliere school voor voortgezet onderwijs (9). verhelderen hoe de inhoud en structuur van leerlingbegeleiding in het vo georganiseerd kan zijn. (9) het leer- of gedragsprobleem van twee leerlingen beschrijven. (8) onderzoeken hoe leerlingen met een bepaald probleem begeleid worden op uw school. (9) gesprekstechnieken toepassen om bij collega's, leerlingen en ouders informatie te verkrijgen over de zorg aan leerlingen. (10)

Voorbereiding Voor deze les: leest u de inleiding uit het boek: Snellings & Zeguers (2016). Interventies in het onderwijs: leerproblemen (2e druk). Amsterdam: Boom uitgevers. scant u de overige hoofdstukken over leerproblemen uit het boek: Snellings & Zeguers (2016). Interventies in het onderwijs: leerproblemen (2e druk). Amsterdam: Boom uitgevers. leest u hoofdstuk 7 (m.u.v. paragraaf 7.3) en hoofdstuk 10 uit het boek: Geerts & Van Kralingen  (2016). Handboek voor leraren (2e herziene druk). Bussum: Coutinho. leest u hoofdstuk 5 en paragraaf 6.2 uit het boek: Van der Wal & De Wilde (2017). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding (vijfde herziene druk). Bussum: Coutinho. Maakt u de voorbereidingsopdracht bij deze les.

Visie op zorg en begeleiding Pedagogisch schoolklimaat Leerlingbegeleiding in school en klas Wet passend onderwijs Inhoud Visie op zorg en begeleiding Structuur Pedagogisch schoolklimaat Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Hulp van buiten school Functie Begeleiders Routemap hoofdstuk: 5 Pag. 259 (hoofdstuk 5)

5 Wet passend onderwijs Inhoud Visie op zorg en begeleiding Structuur Pedagogisch schoolklimaat Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Hulp van buiten school Functie Begeleiders Leerlingbegeleiding in school en klas Routemap hoofdstuk: 5 Pag. 259 (hoofdstuk 5)

5 5.2.5 5.2.3 Leerlingbegeleiding in school en klas 5.2.1 02:31,80 Wet passend onderwijs ‘inclusief denken’ Inhoud Leerprocessen Studie- en beroepskeuze Sociaal-emotionele processen Visie op zorg en begeleiding Onderwijszorgprofiel Structuur basiszorg (1e lijn) Breedtezorg (2e lijn) Dieptezorg (3e lijn) Pedagogisch schoolklimaat Preventie schoolverzuim Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Handelingsgericht werken (HGW) Pag. 259 (hoofdstuk 5) Hulp van buiten school Functie Begeleiders 5.2.5 5.2.3 5.2.2 Routemap hoofdstuk: 5 5.1.1 5.2.1 5.2.4 5.3.2 02:31,80 02:31,80 5.4 5.3

Preventie schoolverzuim Leren moet belangrijk gevonden worden en beloond Gevoel erbij te horen Ordelijk, gestructureerd, rechtvaardig, inzichtelijk Ruimte voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. (autonomie, competentie en relatie) Uitdaging Pedagogsch schoolklimaat Preventie schoolverzuim

Leerlingbegeleiding in school en klas Hulp van buiten school Ggz Jeugdzorg/-hulp (wijkteam) HALT Kindertelefoon Raad voor Kinderbescherming Veilig thuis Functie Optimalizerend keuze, zelfbeeld Omgang, gevoelens Houding en activiteiten Preventief en remediërend (proactief) Mentor Loopbaanbegeleider Leraar Zorgcoördinator Decaan Counselor Remedial teacher Gespecialiseerde leraren Vertrouwenspersoon Niet onderwijzend personeel Begeleiders van zorgteam Zorgadviesteam (ZAT) Externe instanties Leiding school Plaatsing elders: speciaal onderwijs etc. Niveau A Niveau B Basiszorg (1e lijns) Breedtezorg (2e lijns) Dieptezorg (3e lijns) Begeleiders

Leerlingbegeleiding in school en klas Wet passend onderwijs ‘inclusief denken’ Structuur basiszorg (1e lijn) Breedtezorg (2e lijn) Dieptezorg (3e lijn) Visie op zorg en begeleiding Onderwijszorgprofiel Pedagogisch schoolklimaat Preventie schoolverzuim Verschijningsvormen van leerlingbegeleiding bekeken vanuit visie op zorg Vormen van - persoonsgericht begeleiding - hulpverleningsgericht (scenario’s) - ondersteuningsgericht Vormen van leren - leraargericht - leerlinggestuurd - gepersonaliseerd Handelingsgericht werken (HGW) Groepsplan (signalerend) Gebruik van stappenplan Handelingsgericht (diagnostisch) - individueel - groep Ontwikkelingsperspectief onderwijsarrangementen

Les 6 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding Gesprekken op school Les 6 Schakelprogramma pabo naar tweedegraads lerarenopleiding

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Transactionele analyse Gespreksvormen en gesprekstechnieken Interculturele communicatie Lastige gesprekken

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: belangrijke, veel voorkomende gespreksvormen en gesprekstechnieken beschrijven. (10) de theorie van transactionele analyse beschrijven. (10) de theorie van transactionele analyse toepassen. (10) de basisvaardigheden van gespreksvoering toepassen in diverse typen gesprekken met leerlingen, ouders en/of collega's. (10)

Voorbereiding Voor deze les: leest u paragraaf 6.2 uit het boek: van der Wal & De Wilde (2017). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. hoofdstuk 8 en paragraaf 10.3 uit het boek: Geerts & Van Kralingen (2016). Handboek voor Leraren. maakt u de voorbereidingsopdracht bij deze les.

(Psychologische) theorieën

(Psychologische) theorieën Vier psychologische hoofdstromen Psychoanalyse (Freud e.a.) Behaviourisme (Watson e.a.) Humanistische psychologie (Maslow en Rogers Cognitieve psychologie (Piaget en Vygotsky) Vijfde stroming: positieve psychologie (Seligman en Csikszentmihalyi)

(Psychologische) theorieën Freud – psychoanalyse Behaviorisme Klassieke conditionering Operante conditionering Piaget – cognitieve ontwikkeling Kohlberg – morele ontwikkeling Erikson – persoonlijkheidsontwikkeling Bowlby – hechtingstheorie Sociale ontwikkeling – persoonlijkheidsontwikkeling Bronfenbrenner – bio-ecologische systeem

(Psychologische) theorieën Freud – psychoanalyse Behaviorisme Klassieke conditionering Operante conditionering Piaget – cognitieve ontwikkeling Kohlberg – morele ontwikkeling Erikson – persoonlijkheidsontwikkeling Bowlby – hechtingstheorie Sociale ontwikkeling – persoonlijkheidsontwikkeling Bronfenbrenner – bio-ecologische systeem Begrijpen van gedrag De biologische factor De sociale factor De historische factor Live events

(Psychologische) theorieën Doel en functie van het hebben van theorieën Herkennen Begrijpen Kunnen plaatsen Stappen zetten Opdracht: casus Mira