De Methodische Aanpak Schoolverzuim Zo handelen we bij schoolverzuim De ketenpartners in gesprek
Programma kennismaking MAS scholen Inleiding (15 min) - Doel workshop, voorstellen - MAS in het kort Aan het werk (50 min) - Casus in groepjes: Wat kun jij doen/wat verwacht je van ketenpartners? Wat kun je preventief als school doen? - In gesprek met ketenpartners over hun rol Afsluiting (10 min) - Klopt het beeld dat je hebt van rol ketenpartners? - Inventariseren opbrengst
Begripsbepaling vooraf Wat is ongeoorloofd verzuim? Absoluut Relatief: luxe overig Vandaag hebben we het over overig, signaal verzuim! Wie is aansprakelijk? Ouders/(feitelijk) verzorgers Vanaf 12 jaar leerling zelf
MAS in het kort: van SAS naar MAS Aanleiding: Procesevaluatie van de SAS Conclusie: Te strafrechtelijk Inzetten hulpverlening moet centrale route zijn Veel verschillen tussen lpa Veel verschillen in opmaken pv In SAS geen handreikingen voor: O’zoek oorzaak verzuim mogelijkheden hulpverlening afwegingskader om over te gaan tot pv
MAS in het kort: ontwikkeling en implementatie werksessies met klankbordgroep leerplichtambtenaren sessies begeleidingscommissie ketenpartners Implementatie verantwoordelijkheid ketenpartners organiseren regionaal overleg Ontwikkeling: klankbordgroep met lpa. Landelijke werkgroep met ketenpartners. Implementatie: ketenpartners verantwoordelijk voor implementatie in eigen organisatie. Daarnaast is het advies om regionale overleggen met ketenpartners te organiseren waarin de MAS en de wijze van samenwerking wordt besproken.
MAS in het kort: visie achter de MAS Terug-/toeleiding naar passend onderwijsprogramma Vroegtijdige zorginzet staat voorop Ketensamenwerking voor effectieve aanpak Maatwerk (licht waar mogelijk, zwaar waar nodig) Status ‘Pas toe of leg uit!’ School voert adequaat verzuimbeleid, gericht op preventie en toezicht, verzuim dat school-gerelateerd is wordt door school opgepakt samen met ouders. I: I: 1.Gemeente zorgt voor lpa, leerplichtregistratiesysteem en gemeentelijke jeugdhulp (bv sociaal wijkteam jeugd) dat achterliggende problematiek bv bij schoolverzuim onderzoekt en voorziet in hulpverlening. Civiel en strafrecht is ultimum remedium. 2.Interventie op gebied van zorg zo vroeg mogelijk en vrijwillig. Lpa werkt samen met ouders en lokale zorgstructuur (ZAT, MDO, soaciaal wijkteam). Daarnaast moeten afspraken worden gemaakt over samenwerking van alle betrokkenen met VT, de Gecertificeerde Instellingen ect. 3. Ketenpartners hebben, zowel regionaal als landelijk, een gedeelde visie op ketensamenwerking. Afspraken over inzet en termijnen vastleggen met elkaar. 4. Straf en of civiel alleen waar het noodzakelijk is. Maatwerk, want achterliggende problematiek is zeer divers.
Aan het werk: casus Jan Jan is 13 jaar. 1ste klas VMBO basis Woont samen met moeder, ouders gescheiden. Weinig contact vader Moeder werkt, is niet altijd thuis als J. naar school gaat Dit schooljaar 11 keer te laat, 44 uur ongeoorloofd afwezig, 139 uur ziekteverzuim Er is al 2 keer eerder een verzuimmelding geweest. Vorig jaar waarschuwingsbrief Januari dit jaar officiële waarschuwing leerplicht Gamet veel, weinig sociale contacten Wel wat vrienden in klas, niet gemotiveerd voor school Moeite met opstaan, moeder roept hem, geeft veel strijd J. wijst alle hulp af. Er zijn coaching gesprekken aangeboden op school. Wijst Jan ook af Verzuim lijkt af te nemen. Na 2 maanden opnieuw melding ongeoorloofd verzuim bij leerplicht. Prestaties Jan verslechteren Steeds vaker verbaal agressief gedrag, vechtpartijen. Thuis is sprake van geweld door J. naar moeder School geeft aan handelingsverlegen te zijn en wil verwijzing SO