OPO Klinisch onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Doelstellingen formuleren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Workshop evalueren Dcp
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Een schot voor open doel?!
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
De leerling of stagiaire in beweging!
Titel samenkomst 14 januari 2016
Casus 2 week 1 Uiterlijke verzorging E. Flink 2013.
Bijeenkomst September 2015
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Observeren en rapporteren
Bronnen en onderzoeksvragen
Uiterlijke verzorging
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Toelichting Masterproef
Digi(bord)boek project <titel project>
Loopbaan en burgerschap les 2
Voorlichting, advies en instructie
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Praktijkgericht onderzoek
Voel je wel in je vel !.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Casus Sondevoeding Onderdeel van klinsch Redeneren 2e jaars studenten Verpleegkunde Leerdoel zie volgende pagina Auteursrechten: 12 januari 2019.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden les 1.
ADL Les 1.
Info klinisch onderwijs
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
ADL.
ADL Les 1.
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

OPO Klinisch onderwijs Bespreking Stageopdracht = patientenstudie Chris Loodts & Debbie Martens

Doelstelling Aantonen van verpleegkundig redeneren volgens aangeleerde PESDIE-structuur. Dit verpleegkundig redeneren mondeling en schriftelijk kunnen aantonen. Aantonen van systematische manier van gegevens verzamelen: De gegevens worden verzameld vanuit een echte patientensituatie (stage) volgens de patronen van Gordon. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Doelstelling Basisinzicht in medische diagnose en behandeling kunnen verwerven door koppeling met lessen anatomie en eigen opzoekwerk Klinisch redeneren aantonen door linken te leggen tussen diagnose – behandeling – verpleegkundig luik (Gordon en PESDIE’s) Informatie kunnen opzoeken via correcte bronnen en deze kunnen weergeven via de APA-normen Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Evaluatie ECTS fiche 80% stage + 20% mondeling examen <8/20 mondeling ≠ slagen voor KO Foutief indienen = -1/20 op mondeling examen Geen 2de zittijd mogelijk Niet tolereerbaar Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verbetersleutel Verbetersleutel SVR Fase 1   Paper Mondeling Basis Pluspunt Presentatie x Structuur + essentie benoemen 1 Presentatievaardigheid (vlotheid, timing,…) Literatuurlijst APA-norm 0,5 Verwijzing in de tekst Medische luik vakjargon + uitleg link diagnose --> behandeling link medicatie --> VPK handelen Prognose VPK gegevens Parameters: noteren 0,25 Parameters: interpreteren 0,75 Gordon: basis info Gordon: surplus info PESDIES Lijst: volgorde Lijst: klopt met zorgvrager Lijst: Correcte benaming van ALLE problemen Probleem: Aard Oorzaak: van besproken zorgvrager Symptomen bij het probleem Doelstelling: correcte inhoud Doelstelling: SMART of RUMBA Interventies (HAPP) Interventies: van toepassing op de zorgvrager? Evaluatie: formulering Evaluatie: inhoud Evaluatie: voorstellen tot verbetering Kritische blik tussen realiteit en carpenito Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Duiding Verband OPO Methodiek en OPO klinisch onderwijs  focus op toepassen en redeneren Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Vormgeving Indienen: Voorblad Inhoudstafel Sjabloon TM -> Digitaal (in Word of PDF-bestand) Naamgeving document: 180316_Naam Voornaam_ExamenKO -> Op papier in 2 postvakjes + gebundeld met een nietje Voorblad Inhoudstafel Sjabloon TM Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Stijlwijzer Stijlwijzer gebruiken Referenties + literatuurlijst verwijzen in tekst (p25) online bronnen (p29) cursus materiaal Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Confronterende cijfers 76ST ingeschreven 58 correct ingeleverd via Toledo Waarvan 4 te laat op papier Waarvan 9 een foute vorm hebben (-1/20) ->18ST die geen mondeling examen kunnen afleggen (NIET SLAGEN VOOR KO) Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

1, Beknopte voorstelling Doel: Geef ons een beeld wie de zorgvrager is en waarom hij is opgenomen Goed uitgewerkt indien items uit de opdracht worden gevolgd. Mag uitgewerkt worden in puntjes of doorlopende tekst Denk niet enkel aan voorgeschiedenis waarvoor de zorgvrager opgenomen was Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Algemene feedback ivm beknopte voorstelling Mag in puntjes worden uitgewerkt Bij de meeste studenten goed gedaan Valkuilen: Gebruik van spreektaal Geen vakjargon Schrijffouten Een verhaal ipv professionele informatie Te weinig inhoud Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2, Medische gegevens 2,1 Voorgeschiedenis Doel: beknopt overzicht geven van de voorgeschiedenis van de zorgvrager Goed uitgewerkt indien items uit de opdracht worden gevolgd. - doorlopende tekst - puntjes Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Medicatie moet niet hier uitgewerkt worden Feedback Medicatie moet niet hier uitgewerkt worden Door verhaalstijl, geen duidelijk overzicht Beknopter uitwerken Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Beeld over opname-geschiedenis, maar niet over redenen van opname. Feedback: Beeld over opname-geschiedenis, maar niet over redenen van opname. Steeds duidelijk reden van opnames vermelden Er kan ook een voorgeschiedenis zijn zonder opnames; benoem die zeker ook Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Feedback: Uitgebreide opsomming Data duidelijk toegevoegd Chronologisch opgebouwd Gegevens in rode kring: Kunnen verwerkt worden in de patronen van Gordon Hier kort vermelden dat thuismedicatie niet gekend was Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2, Medische gegevens 2,2 Reden van opname  Beknopt, duidelijk, bevat de nodige informatie Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

 Inhoud is goed, maar opgesteld in spreektaal Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,3 Medische gegevens Inhoud goed maar spreektaal Vb. ‘zijn bloeddruk is …..’ kan je vervangen door ‘Bloeddruk: 180/65 mmHg’ Let op toevoegen van eenheden Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,3 Medische gegevens  Je werkt de medische gegevens uit naargelang de setting waar je stage loopt: dit is ofwel in een acute setting (ziekenhuis) ofwel in een chronische setting (setting waar de focus op wonen ligt, vb. woonzorgcentrum, instelling voor gehandicaptenzorg, PVT,…) Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,3 Medische gegevens Beknopte opsomming Duidelijke verzameling van de nodige gegevens voor een acute setting Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,4 Medische diagnose Duidelijke diagnose, beknopte uitleg met bronvermelding. Mooi gebruik van vakjargon. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,4 Medische diagnose Duidelijke diagnose, met beknopte uitleg Let op taalfouten, schrijffouten en spreektaal Denk aan bronvermeldingen Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,5 Behandeling Medicatie in een duidelijk overzicht Geen uitwerking van medicatie Benoeming van maatregelen van valpreventie: is goed als dit daadwerkelijk bij deze zorgvrager als behandeling wordt aanzien Bij ‘andere’: hemocultuur is eerder een onderzoek dan wel een behandeling Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Duidelijke kadering van de behandeling Goede uitwerking van de medicatie Bronvermelding? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Korte beschrijving van de ingreep Benoeming van extra’s (maagsonde, infuus, fysiotherapie Toedieningsweg nog toe te voegen Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

2. Medische gegevens 2,6 Prognose Toekomstbeeld wordt duidelijk geschetst Vraagstelling omtrent prognose na WZC blijft onduidelijk; mag nog iets meer uitgewerkt worden, of als probleem benoemd worden Duidelijk beeld geschetst waar nog vooruitgang kan nagestreefd worden, en op welke manier Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Werk met objectieve gegevens Probeer niet te veralgemeniseren Beschrijf concreet Werk met objectieve gegevens Probeer niet te veralgemeniseren Duidelijke informatie Goed afgebakend Revalidatie kan nog concreter worden gemaakt; welke gevolgen heeft dit? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

3. Verpleegkundige gegevens 3,1 Parameters Opsomming van de parameters is voldoende uitgewerkt Interpretatie is beperkt maar voldoende. Pijn is apart benoemd = prima! Ook voor de andere parameters dan bloeddruk best ook interpretatie toevoegen Tip: je kan het meetinstrument van pijn toevoegen in bijlage Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Glycemies duidelijk uitgewerkt met vermelding van eenheden Geen andere parameters beschreven; indien er geen andere parameters worden genomen, vermeld je dit en motiveer je waarom er geen andere parameters genomen zijn. Beleving omtrent nemen van glycemies kan beter bij de patronen van Gordon worden vermeld Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Gedragingen komen meer aan bod in de patronen van Gordon Parameters trachten zo objectief mogelijk weer te geven. (gebruik meetschaal) Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Tips voor uitwerken parameters Vermeld alle parameters: denk hierbij aan Pols, Bloeddruk, T°, pijn, glycemie, … Mogelijkse aanvullingen kunnen zijn (indien opgenomen via een meetinstrument): cognitie, beleving, … Indien basisparameters niet worden genomen, motiveer je waarom deze niet genomen zijn Vermeld zeker eenheden bij je parameters Bronvermeldingen zijn ook hier van toepassing Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

3. Verpleegkundige gegevens 3,1 Patronen van Gordon Geef per patroon een beschrijving hoe de zorgvrager is Vermeld daarna per observatie dag specifieke observaties Elk patroon is “van toepassing” Wat wel mogelijk is, is dat je hier geen gegevens van hebt bevraagd/gevonden. Reden? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

- Goede uitwerking maar geen dagrapportage Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

3. Verpleegkundige gegevens 3,3 Lijst VK diagnosen Lijst VK diagnosen ≠ observaties per dag Elke PT heeft VK diagnoses (risico?) VK diagnose ≠ medische diagnose Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Tips voor lijst VPK-diagnoses Lijst ALLE diagnoses op die van toepassing zijn op jouw zorgvrager Denk aan vermelding datum; dit kan verschillend zijn per probleem Maak onderscheid tussen bestaande en nieuwe problemen bij de start of tijdens de observatie Sorteer op volgorde van belangrijkheid Motiveer bij elke diagnose waarom deze van toepassing is Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Inhoudelijk zeer goed uitgewerkt Volgorde is bij iedereen verschillend; hangt samen met de inhoud van de casus Minder overzichtelijk Tips: Diagnoses in vet markeren Gebruik van kadertjes (zie volgend voorbeeld) Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Denk aan “standaard” problemen voor risico groepen Duidelijk voorbeeld Denk aan “standaard” problemen voor risico groepen Vb. geriatrische patiënt -> risico op weefselbeschadiging -> risico op vallen -> risico op zelfzorgtekort Vb. postoperatieve patiënt -> acute pijn -> risico op infectie VAN TOEPASSING OP JE PT??? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Pesdie Doelstelling ≠ RUMBA-t Evaluatie steeds in ?-vorm met antwoord Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

PESDIE Doelstelling ≠ interventie Interventies meer concreet uitwerken (HAPP) Evaluatie in ?-vorm met antwoord Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

PESDIE Probleem formuleren zoals in carpenito (Risico op vochttekort) Doelstelling ≠ Tijdsaspect ontbreekt Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

PESDIE Doelstelling ≠ interventie Evaluatie in ?-vorm Zorg voor link tussen medicatielijst, Gordon en PESDIE Vb.: Paracetamol, -> Cognitie en waarneming: klaagt van pijn t.h.v. schouder -> verpleegprobleem: acute pijn Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Begrippenlijst Goede referenties Medicatie niet vermelden in begrippenlijst Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Begrippenlijst/literatuurlijst Begrippenlijst: ook als je het nagevraagd hebt dien je hier de uitleg van de begrippen te vermelden Literatuurlijst: je hebt ZEKER gegevens vanuit het patiëntendossier gehaald en bevraagd bij de verpleegkundigen of de patiënt. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Literatuurlijst Gebruik stijlwijzer en vermeld deze ook in je literatuurlijst, net zoals je opgegeven opdracht. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Theoretisch kader

Verpleegkundige diagnose P = probleem E = etiologie S = symptomen D = doelstelling R = relevant U = verstaanbaar M = meetbaar B = waarneembaar A = haalbaar + T tijdsgebonden Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verpleegkundige diagnose I = interventies H = haalbaar A = aanvaardbaar P = professioneel verantwoord P = precies uitgeschreven Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarmee? E = evaluatie Vraagvorm met antwoord Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verbanden P E S D I E Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Toepassing

Casus meneer Somers Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Casus Meneer Somers (1) Algemene gegevens Gezondheidsbeleving & instandhouding Voeding & stofwisseling Mr. Somers - ziekte van Parkinson - verblijft in het rusthuis eet en drinkt weinig slecht passend gebit / voedselresten tandvlees ziet er normaal uit Uitscheiding Activiteitenpatroon Slaap & rust Urineverlies enkele keren per dag alvorens het toilet te bereiken beeft, beweegt stijf, houterig kan zelfstandig eten en drinken mits voorbereiding, morst soms moet aangemoedigd worden om zijn oefeningen kine te doen valt regelmatig wordt geholpen aan de lavabo kan kraan niet openen kan armen niet omhoog brengen en kleding sluiten Waarneming & cognitie Zelfbeleving Rollen & relaties hij vindt het zeer erg dat hij tamelijk veel urineverlies heeft enkele keren per dag alvorens toilet te bereiken Seksualiteit & voortplanting Stressverwerking Waarden & levensovertuigingen Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Casus Meneer Somers (2) P = probleem Risico op aangetast mondslijmvlies E = etiologie Voedselresten blijven achter in mond Drinkt weinig tussendoor Eet niet meer zo veel Slecht passend gebit S = symptomen / Bijkomende vragen: Uitdroging mondslijmvlies? Heeft hij nog eigen tanden en hoe is de toestand ervan? Hoeveel drinkt mr. Somers? Hoe is de voedingstoestand? Is er gewichtsverlies? Binnen hoeveel tijd? Is het ten gevolge van het kunstgebit dat niet past dat hij veel minder eet? Neemt de patiënt medicatie die de speekselvloed afremt? D = doelstelling Mr. Somers heeft binnen de 2 weken een intact mondslijmvlies I = interventies Observeer regelmatig de mondholte: roodheid? laesies? pijn? witte plekken? Overleggen met de patiënt wat hij graag drinkt. Trachten te komen tot 1l extra vocht per dag wat een minimum is. Noteren hoeveel mr. extra drinkt. Nagaan wat mr. dagelijks eet. BMI nagaan. Mr. wekelijks wegen. Stimuleer mr. om ongemakken te melden. Informeer mr. over het risico op stomatitis. Mondhygiëne verzorgen ’s morgens, ’s avonds en na de maaltijden Overleg met mr. of hij akkoord gaat met een tandartsconsult. E = evaluatie Er zijn geen tekenen van roodheid? laesies? pijn ? witte plekken? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Casus Meneer Somers (3) P = probleem Zelfzorgtekort wassen, kleden, eten, toiletgang E = etiologie Ziekte van Parkinson S = symptomen Kan kraan niet openen en zeep niet vasthouden Kan niet aan zijn voeten Kan armen niet omhoog brengen en kleding sluiten Hij eet alleen mits voorbereiding ( snijden van vlees, smeren van boterhammen en morst af en toe Bijkomende vragen: Heeft hij familie of vrienden die zich willen inschakelen in de zorg of die zijn kleding uitwast? D = doelstelling Vanaf vandaag ziet Mr. Somers er verzorgd uit Mr. Somers heeft inspraak bij het wassen, kleden, eten, toiletgang I = interventies Wassen Dagelijks mr. installeren aan de lavabo. Ingaan op gewoonten en wensen. Rekening houden met fysieke mogelijkheden en beperkingen. Kleden Kleding is gebaseerd op zijn keuze en kan gemakkelijk aan - en uitgedaan worden. Ook hierbij wordt mr. volledig geholpen. Eten Ga na waar mr. wil eten (in de refter, in de kamer). Met mr. overleggen om een tandarts te contacteren. Inschakelen van ergotherapeut. Toiletgang Een speciale wc-bril installeren om toilet te verhogen E = evaluatie Mr. zegt zich comfortabel te voelen bij de activiteiten van het dagelijks leven? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Casus Meneer Somers (4) P = probleem Risico op vallen E = etiologie Ziekte van Parkinson met stijve en houterige bewegingen en bevingen S = symptomen / Bijkomende vragen: Maakt mr. gebruik van een hulpmiddel? Indien ja, gebruikt hij deze op de juiste wijze? Neemt hij medicatie die duizeligheid kan veroorzaken? Heeft mr. evenwichtsstoornissen? Is mr. bang om te vallen? Voelt hij zich onzeker? D = doelstelling Sinds vandaag houdt mr.S. rekening met maatregelen om niet te vallen I = interventies Overleg met mr. om stevig schoeisel te dragen. Erop letten dat hij voldoende ruimte heeft in zijn kamer en dat er niets op de grond ligt. Observeer mr. of hij het hulpmiddel om te stappen goed gebruikt. Vraag het advies van de kinesist. ’s Nachts nachtverlichting gebruiken op de kamer E = evaluatie Is mr. nog gevallen? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Casus Meneer Somers (5) P = probleem Functionele incontinentie E = etiologie Ziekte van Parkinson S = symptomen Heeft veel urineverlies enkele keren per dag alvorens het toilet te bereiken Tracht snel aan toilet te geraken Vindt dit erg Bijkomende vragen: Drinkt mr. weinig tussendoor omwille van zijn mictieprobleem en omdat hij maar traag het toilet kan bereiken? D = doelstelling Na een viertal dagen is mr. minder frequent nat. I = interventies Mr. uitleggen dat het belangrijk is om minstens 1l/dag extra te drinken niettegenstaande zijn mictieprobleem. Mr. voorstellen om op vaste tijdstippen naar het toilet te gaan. Afspraken hieromtrent maken. Ervoor zorgen dat mr. broeken draagt die hij gemakkelijk kan hanteren. Mr. erop wijzen dat hij moet bellen indien hij hulp nodig heeft. Nagaan of hij incontinentiemateriaal wil gebruiken. Aanraden om na 19u 30 niet meer te drinken, afhankelijk van wanneer hij gaat slapen. E = evaluatie Is mr. minder vaak incontinent? Is hij tevreden met de genomen maatregelen? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld