Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
John Vaupell Justin van der Steen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Sportiviteit & Respect Just do it!
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Welkom bij onze PBS reis
Regels en afspraken.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Presentatie SWPBS-team
Presentatie Bijeenkomst 3
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Praktijkervaring en reflectie
Groepsdynamiek 1.
Opdrachten en eindopdracht
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Ouderavond Toermalijn
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Week: 1 Ruimte: algemeen Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf
(of belonen of bekrachtigen)
Executieve functies Marije Ruben.
Eindpresentatie module 5
Module 6; didactisch handelen
DA dag april 2016.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolgroepbijeenkomst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Overzicht gedragingen per competentie
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) University of Oregon Naam trainers Logo werkplek Datum Naam school © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 1 1

Welkom! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

We reizen verder… © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Programma 8:30 – 12:15 Klasseninrichting en organisatie SWPBS in de klas Wat doen we al? Klasseninrichting en organisatie Gedragsverwachtingen Visualiseren Bekrachtigen en belonen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

SWPBS in de klas: Wat is ons doel? Een veilige omgeving scheppen in de klas die: leerling- en leerkrachtvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Hoe willen we dat bereiken? Duidelijke gedragsverwachtingen in de klas gekoppeld aan de schoolwaarden Visualisering van de gedragsverwachtingen Het systematisch aanleren van de gedragsverwachtingen in de klas Systematisch bekrachtigen van gewenst gedrag in de klas Pro-actief handelen Duidelijke consequenties bij ongewenst gedrag © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Wat doen we al op het gebied van klassenmanagement? Dia aanvullen met punten van de checklist klassenmanagement © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Waar willen we nog aan werken? Dia aanvullen met punten van de checklist klassenmanagement © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Klasseninrichting/ organisatie Belangrijke elementen: Alle leerlingen zijn makkelijk bereikbaar Er is overzicht over alle leerlingen Leerlingen die veel aandacht nodig hebben qua positieve bekrachtiging en feedback zijn goed te bereiken © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 9

organisatie (vervolg) Klasseninrichting/ organisatie (vervolg) Voor de leerlingen is duidelijk welk gedrag per onderwijssituatie verwacht wordt De gedragsverwachtingen zijn duidelijk zichtbaar in de klas De instructietafel heeft een strategische plek De leerkracht heeft een eigen werkplek © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Actiepunt klasseninrichting © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 11

Brainstorm: klassenorganisatie Vaste stilwerkplekken in iedere groep? Groepjes, rijen, kinderen alleen? Groepsorganisatie: Leerkrachtafhankelijk of schoolbrede afspraak? Discussie in groepjes van 3-6 personen Noteer gezamenlijke ideeën op de flap © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 12

Wat zijn effectieve gedragsverwachtingen? Roept U maar! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 14

Kenmerken van effectieve gedragsverwachtingen Concreet (Beschreven in termen van waarneembaar gedrag) Duidelijk en eenduidig (alle leerlingen weten precies wat er van hen wordt verwacht) Positief , kort en bondig geformuleerd In de actieve vorm geformuleerd (loop rustig) © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Visualisatie opdracht: Wat wil je zien, wat wil je horen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 16

Visualiseren van de gedragsverwachtingen in de klas? Elke groep een eigen systeem van visualiseren of het schoolbrede systeem uitbreiden in de klas? Welke gedragsverwachtingen worden visueel gemaakt en hangen in de klas? (denk aan verschillende onderwijssituaties/ activiteiten) Hoe gaan wij dit doen? © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 17

Les goed gedrag in de klas Leer de verwachting aan in de betreffende situatie (Bijv. gedragsverwachtingen voor de kring aanleren in de kring) Laat alle gedragsverwachtingen in de voorbespreking, bij de uitvoering en bij de nabespreking van het rollenspel terugkomen Zorg ervoor dat alle gedragsverwachtingen minimaal een keer goed zijn voorgedaan en eindig altijd met een goed voorbeeld; Geef als leerkracht zelf het ‘foute’ voorbeeld; laat de leerling dit niet doen Koppel bij de nabespreking de gedragsverwachtingen met een ‘waarom’-vraag aan de basiswaarden. (bijv. Waarom is het goed om je schrift in de nakijkbak in te leveren? Dat is verantwoordelijk. Zo raken we geen schriften kwijt en blijven de spullen netjes) © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 18

Brainstorm: Aanleren van gedragsverwachtingen in de klas © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 19

Positief bekrachtigen gewenst gedrag in de klas Doel: Goed gedrag van de leerlingen bevorderen Ongewenst gedrag laten afnemen Het zelfvertrouwen van de leerlingen vergroten Een positieve sfeer in de klas scheppen Samenwerking bevorderen Duidelijk maken wat jouw verwachtingen zijn © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 20

Om dagelijks aan te denken…... De aandachtsemmer © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 21

Bekrachtigen en belonen Positief bekrachtigen Compliment Bevestigen (‘ik zie dat jij aan het werk bent’) Gebaar Stempel of sticker Belonen Beloningskaartje ‘You never know when you get a surprise’ © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)

Kosteloze beloningen 100 kosteloze beloningen!!! Op de stoel van de leerkracht zitten Als eerste in de rij mogen staan Een activiteit/spel doen Meer tijd op de computer Langere pauze Enige tijd iets voor jezelf doen Langer voorlezen Het zelf geven van een les De laatste tien minuten van de les naar muziek luisteren Samen een spel spelen Huiswerkvrije les Het uitdelen van een complimentenkaart Film kijken 100 kosteloze beloningen!!! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 23

Een beloningssysteem in de klas Hoe bekrachtig ik op dit moment gewenst gedrag in mijn klas? Noteer op de flappen: Welk systeem van bekrachtigen wil je in de klassen? Een systeem zoals het schoolbrede systeem: alle klassen hetzelfde of een eigen systeem? Hoe ziet dit systeem er uit? © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 24

Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan. (Chinese wijsheid) © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 25

Tot slot ‘Je hoeft geen ander mens te worden, om dingen eens anders aan te pakken’ © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)